کاهش 90 درصدی ریسک مرگ کووید 19 با واکسن های mRNA

به گزارش سیناپرس، در  یک مطالعه آزمایشی که به شیوه شبیه‌سازی بر روی یک جمعیت مسن از کهنه سربازان ایالات متحده دارای بیماری های زمینه ای انجام شده است، محققان نشان داده اند که کارایی واکسن mRNA در پیشگیری از عفونت کووید 19 به طور قابل‌توجهی کمتر از گزارش‌های قبلی بود، اما اثربخشی آن ها در برابر مرگ بسیار بالا بوده است. 

این یافته‌ها نشان می‌دهند که برای کاهش عفونت فوق در جهت کنترل همه‌گیری ایجادشده با سویه های مختلف ویروس کرونا، حتی در صورت واکسیناسیون کامل جمعیت نیز بایستی به تلاش‌های تکمیلی متکی بود.

مجریان این تحقیق از دانشگاه واشنگتن آمریکا می گویند اثربخشی واقعی واکسن‌های mRNA مدرنا یا فایزر-بیون‌تک برای کنترل برای کووید ۱۹ در جمعیت‌های قومی و نژادی مختلف به‌ویژه در جمعیت‌های آسیب‌پذیرتر، مانند افراد مسن با بار سنگین بیماری‌های همراه و زمینه ای در سراسر ایالات متحده به خوبی مشخص نشده است. 

سیستم مراقبت بهداشتی مربوط به وزارت امور کهنه سربازان ایالات متحده (VA) بزرگ ترین سیستم مراقبت بهداشتی ملی و جامع در ایالات متحده است و کار روی آن، فرصتی عالی را برای ارزیابی واکسن های مختلف فراهم می آورد.

محققان دانشگاه واشنگتن در این راستا، یک مطالعه مشاهده‌ای را برای شبیه سازی آزمایش هدفمند واکسیناسیون کووید 19 در مقابل دارونما طراحی کردند.به گزارش سیناپرس، آن ها دریافتند که اثربخشی واکسن در 7 روز یا بیشتر پس از تزریق دوز دوم واکسن 69 درصد برای عفونت SARS-CoV-2 و 86 درصد برای مرگ ناشی از آن در طول مدت زمان پیگیری افراد بوده است. 

بر اساس این نتایج، اثربخشی واکسن هنگامی که پیگیری به مدت دوماه تمدید شد، کاهش پیدا نکرد. اما این اثربخشی در برابر عفونت SARS-CoV-2 با افزایش سن و بار بیماری‌های همراه کاهش یافت. 

به گفته محققان، این یافته ها نشان می دهند که محافظت در برابر عفونت ناشی از کووید 19 حتی در میان افراد واکسینه شده نیز مستلزم توجه مداوم به استراتژی های کاهش بیشتر بیماری است. 

به گزارش سیناپرس، این یافته ها در نشریه بین المللی Annals of Internal Medicine منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا