در بازار ارزهای دیجیتال مراقب سرمایه هایتان باشید

به گزارش سیناپرس،  پس از رکود بازار در ماه می سال جاری (اردیبهشت)، در بازار ارزهای دیجیتال بین کاربران دو دستگی ایجاد شد. معامله ‌گران با تجرب ه‌تر‌ از پیش انتظار کاهش قیمت را داشتند زیرا میدانستند که روند قیمتی هیچگاه همواره صعودی نخواهد بود و بعد از هر صعود قیمت کاهش نیز رخ می دهد و در این میان عمدتاً تازه ‌کارها و افراد غیر حرفه ای که به امید کسب سود وارد این بازار شده بودند، سرمایه خود را از دست داده و برخی از آن ها با عصبانیت بازار را ترک و همیشه با دید منفی به این بازار نگاه خواهند کرد. به همین دلیل در راستای وظیفه ترویج علم خود در خبرگزاری علم و فرهنگ ایران (سیناپرس) از دکتر پوریا جهانبخشیان، مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس و مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس خواستیم نکاتی را برای افراد تازه وارد در بازار ارزهای دیجیتال ارائه کند. 

در این یادداشت، این چهره بین المللی کشورمان در حوزه اقتصاد، بر اساس تجربه و دانش شخصی خود، فوت و فن‌ های مهم در معاملات بازارهای مالی  را در اختیار شما قرار خواهد داد:

 بازار نقدی یا مشتقات رمزارزها

 امروزه صرافی‌ ها و بازارهای اقتصادی، ابزارهای معاملاتی زیادی را برای معامله ارزهای دیجیتال ارائه می ‌دهند. از سوی دیگر، بازارهای تخصصی کریپتو نیز قراردادهای مختلفی مانند معاملات نقدی و مشتقات آن را به مشتریانشان ارائه می ‌دهند. البته باید توجه داشت که تفاوت قابل توجهی بین معاملات در بازار نقدی و بازار مشتقات درنوع خرید دارایی وجود دارد. برای مثال، هنگام معامله در بازار نقدی، شخص دارایی را به منظور فروش آن در آینده به دست می‌آورد تا از تفاوت قیمت سود کسب کند. به گزارش سیناپرس، معامله در بازار نقدی را می ‌توان با معامله در بورس مقایسه کرد، فردی که در این بازار معامله می‌ کند سرمایه گذار محسوب می‌ شود. به گزارش سینا پرس، برای تثبیت سود در بازار نقدی، شما می‌توانید فقط یک سفارش ثبت کنید، مثلاً سفارش فروش و در نقطه مقابل نیز با قرار دادن مقدار دارایی خریداری شده یا فروخته شده، می ‌توانید یک سفارش خرید ثبت کنید. برای مثال شما طلا را خریداری میکنید که بتوانید در اینده با نرخ بالاتری به فروش رسانده و کسب سود کنید و اگر طلا ارزان هم شود شما طلا را بصورت فیزیکی در اختیار دارید.

 برخلاف بازار نقدی، هنگام معامله در بازار مشتقات، شخص در واقع دارایی فیزیکی را به دست نمی ‌آورد بلکه معامله ایی  را به منظور سفته ‌بازی قیمت ایجاد  کرده و شخصی که در این بازار معامله می ‌کند معامله‌ گر محسوب می‌ شود. مزیت معامله در بازار مشتقات، معامله دو جهته است، یعنی حتی در صورت کاهش قیمت دارایی، شما می ‌توانید سود دریافت کنید. به این معنا که شما کالایی را در اختیار ندارید اما میتوانید ان را بفروشید و از فروش آن سود ببرید و در واقع شما ارزش کالا را خریده و یا فروخته اید. 

 پلتفرم‌ های معاملاتی مشتقات برد پایین (Low Range) معمولا اهرم  نسبتاً بالایی را ارائه می‌ دهند که به معامله‌ گر اجازه می ‌دهد سرمایه خود را افزایش داده و از مزایای زیادی برخوردار شود، اما این پلتفرم ها همچنین مستلزم خطر از دست دادن تمام وجوه در یک معامله هم هستند.

توصیه می شود در هنگام ورود به بازارهای فوق، به این نکته توجه کنید که  در بازار مشتقات، یک معامله ‌گر می‌تواند از سفارش‌ های مختلفی برای کسب سود از معامله یا جلوگیری از ضرر بیشتر استفاده کند که اصلی ترین این موارد، دستور برداشت سود و حد ضرر است.

 یعنی از آنجایی که طی این معاملات، دارایی واقعاً خریداری نشده است، می‌توان دو سفارش را به طور همزمان انجام داد یعنی میتوانیم در هر معامله میزان سود و ضرر را تعیین کنیم. به گزارش سیناپرس، مزیت روش فوق، این است که یک معامله‌ گر، زمانی که قیمت معکوس می‌ شود، می‌تواند موقعیت را با ضرر ناچیز ببندد و اگر قیمت به همان جهت پیش بینی شده حرکت کرد، سود را به طور خودکار دریافت کند.

 تحلیل و آموزش بازار

از منظر فنی، انواع مختلفی از روش‌های تجزیه و تحلیل برای پیش‌بینی حرکت قیمت وجود دارد که عبارتند از: تحلیل تکنیکال، بنیادی یا فاندامنتال و تحلیل احساسات بازار. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت:

 تحلیل تکنیکال

 محبوب ترین نوع تحلیل بازار است که شامل مطالعه حرکات قیمت دارایی و حجم معاملات می شود. طبیعتا هر کسی در این بازارها برای خود یک استراتژی معاملاتی را بر اساس تحلیل تکنیکال تعیین می ‌کند، اما در تحلیل تکنیکال عمدتاً از نظریه داو، نظریه موج الیوت و ابزارهای ریاضی فیبوناچی و تجزیه و تحلیل حرکات و الگوهای قیمتی (پرایس اکشن ) استفاده می ‌شود. 

 تحلیل بنیادی

 این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل داده ‌های اساسی مانند پروژه تامین مالی، گزارش‌ هایی در مورد به‌ روزرسانی‌ های انجام‌ شده، سپرده‌ گذاری یا برداشت وجه، نرخ بهره، نرخ تامین مالی، و همچنین، در مورد دارایی: خرید و فروش در برابر یک ارز، داده‌های اقتصادی درباره ارز‌ها (اغلب دلار آمریکا) است.

 تحلیل احساسات بازار

دومین روش تحلیلی محبوب در بازار ارزهای دیجیتال است. در این نوع از تحلیل، احساسات بازار با استفاده از الگوریتم‌ هایی محاسبه می ‌شود که در شبکه‌ های اجتماعی محبوب و سراسر اینترنت به دنبال نظرات مثبت و منفی در مورد ارز دیجیتال است. از چنین الگوریتم‌هایی برای محاسبه میزان ترس و طمع استفاده شده و احساسات بازار جزو عوامل مهم حرکات قیمتی آن محسوب می شود. برای مثال بخش عمده ایی از حرکات بیت کوین صرفا بر اساس احساسات بازار شکل گرفت.

 آموزش

 بیشتر صرافی ‌های رمز ارز و پلت ‌فرم‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال، مطالب آموزشی خود را به مخاطبانشان ارائه می ‌کنند، اما این اطلاعات اغلب ابتدایی‌ بوده و حاوی اطلاعات دقیقی نیستند. بنابراین، پس از مطالعه مطالب در مورد هر نوع تحلیلی از بازار ارزهای دیجیتال، نباید خود را یک حرفه‌ ای تلقی کرده و به انجام معامله ‌ای بپردازید که ۵۰ درصد سپرده شما را به خطر می ‌اندازد. به گزارش سینا پرس، بدون شک علاقمندان به این بازارها نیازمند آموزش های لازم و طولانی مدت هستند .بسیاری از معامله گران با چند ساعت اموزش فکر میکنند که همه چیز را یاد گرفتند و بلافاصله قسمت زیادی از سرمایشان را از دست میدهند.

سیگنال‌ها

گروه‌ها، معامله ‌گران و همچنین برنامه ‌های کاربردی و شاخص‌ های مختلفی وجود دارند که سیگنال‌ها را با هزینه‌ ای مشخص می‌ فروشند. سیگنال ‌ها درخواست ‌هایی برای باز کردن یک موقعیت یا ثبت سفارش در صورت رسیدن قیمت به یک نقطه مشخص هستند. به گزارش سیناپرس، شما باید هر سیگنال دریافتی را خودتان مطالعه کنید، اگر آماده استفاده از چنین خدماتی هستید، از تحلیل‌ های خود غافل نشوید، حتی شما می ‌توانید یاد بگیرید که خودتان چگونه سریعتر معامله کرده و اگر از سیگنال ها استفاده کردید، به مرور سعی کنید خودتان موقعیت های خوب را کشف کرده  و به صورت بلند مدت از سیگنال های دیگران استفاده نکنید چون این سیگنال ها صرفا ایدهای معاملاتی افراد دیگر محسوب می شوند.

کپی تریدینگ

شما می ‌توانید برای موفقیت در معاملات خود از سیگنال‌ ها استفاده کرده و وارد بازار شوید و همچنین می ‌توانید در سفارشات خود از معامله ‌گران معروف کپی کنید. کپی تریدینگ بر اساس باز کردن خودکار یک موقعیت معاملاتی با کپی کردن همه تنظیمات از قبیل قیمت ورودی، سودگیری، حد ضرر و سایر موارد است. به گزارش سیناپرس، به خاطر داشته باشید از کپی تریدینگ نیز می ‌توان برای انجام تجزیه و تحلیل خود استفاده کرد تا در نظر بگیرید که یک معامله چرا موفق بوده است و چرا شکست خورده است.

به خاطر داشته باشید درست مانند معامله با ابزارهای دیگر، در کپی تریدینگ نیز احتمال کاهش یا از دست دادن سرمایه وجود دارد، بنابراین، قبل از اینکه یک معامله ‌گر برای کپی کردن معاملات خود از شخص دیگری دست به کار شود، باید تاریخچه معاملات آن شخص را با جزئیات مشاهده کرده و همچنین اطلاعاتی درباره وی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی  پیدا کند.

 نتیجه

 معامله در بازار ارزهای دیجیتال پر از ریسک است.  همیشه باید نسبت به همه موقعیت‌های بازار نگرش خونسردی داشته باشید. برای شروع، توصیه می شود بازار را مطالعه  و از سیگنال‌های تایید شده بر اساس دانش خودتان  استفاده کنید. به نظر من در معاملات با حجم‌ کم، کپی تریدینگ گزینه خوبی است، اما همیشه برای درک مستقل از بازار و تجزیه و تحلیل نیز تلاش کنید. به گزارش سینا پرس، همیشه مدیریت ریسک را در نظر داشته و درباره آن به مطالعه دقیق بپردازید، هرگز بیش از یک درصد موجودی خود را در مرحله اولیه معامله نکرده و از فرمول های محاسبه حجم معاملات  بر اساس سرمایه استفاده کنید. در خاتمه تاکید می کنم که هیچگاه از سود کم ناراحت نشوید، سود ناچیز بهتر از ضرر  است و این جمله معروف را همیشه مد نظر داشته باشید .اندک اندک جمع گردد وانگهی دریا شود.

*دکتر پوریا جهانبخشیان- مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس

مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا