سفر سی ساله جهت اکتشاف قطب جنوب

سینا پرس :  بر اساس اخبار منتشر شده ، پروژه طولانی اکتشاف مناطق قطب جنوب توسط گروهی از دریانوردان با تجربه و تعدادی از افراد خانواده آن ها انجام شده است .  در این پروژه سرجیو اوستورنول  Sergio Ostornol که یکی از ماهر ترین و با تجربه ترین افراد نیروی دریائی شیلی در امر هدایت و کنترل کشتی های مختلف است ، به همراه تیمی مستقر در یک کشتی پیشرفته از مدت ها پیش در حال بررسی مناطق قطبی هستند . کاپیتان این کشتی ،  در دهه هفتاد میلادی از طراحان و پایه ریزان صنعت کشتی سازی مدرن شیلی بوده و کشتی های جنگی این کشور را طراحی کرده است . به همین دلیل وی برای مدیریت و هدایت فنی کشتی قطب پیمای شیلی انتخاب شده است .

سرجیو اوستورنول  که هم اکنون 74 سال سن دارد یک مهندس قطعات کشتی است و سفر اکتشافی خود را در دهه هشتاد میلادی به همراه جمعی از دوستان و خانواده خود آغاز کرده است . این پروژه قطب شناسی که هم اکنون به مدت سی سال است که ادامه دارد با نام عملیات  "white continent," به معنی اقلیم سپید در حال پیگیری است و افراد این پروژه ، سه دهه پیش سفر خود را از بندر Talcahuano آغاز کردند .

سرجیو اوستورنول  که هم اکنون 74 سال سن دارد یک مهندس قطعات کشتی است و سفر اکتشافی خود را در دهه هشتاد میلادی به همراه جمعی از دوستان و خانواده خود آغاز کرده است . این پروژه قطب شناسی که هم اکنون به مدت سی سال است که ادامه دارد با نام عملیات  "white continent," به معنی اقلیم سپید در حال پیگیری است و افراد این پروژه ، سه دهه پیش سفر خود را از بندر Talcahuano آغاز کردند .

گفتنی است دولت شیلی در چند سال گذشته ، سرمایه گذاری بزرگی در حوزه اکتشافات و مطالعات مرتبط با قطب جنوب و مناطق نیمه قطبی انجام داده است .   بر اساس اعلام رسمی دولت شلیلی ، این کشور قصد دارد یک مرکز ویژه پژوهشی و مطالعاتی مرتبط با قطب جنوب و مناطق نیمه قطبی در شهر پترو ویلیامز  PUERTO WILLIAMS تاسیس کند . در این مرکز پژوهشی ، محققان بر روی موارد منحصر به فرد زیست محیطی در مناطقی با عرض جغرافیائی بالا ، مطالعه خواهند کرد . میشل باچلت Michelle Bachelet رئیس جمهور شیلی ضمن اعلام خبر فوق از اراده این کشور برای افزایش میزان طرح های علمی و کاربردی خبر داد .

از سوی دیگر ، ریکاردو روزی Ricardo Rozzi که یکی از پژوهشگران پیشگام و از طراحان اصلی این پروژه محسوب می شود ، در ارتباط با این طرح اعلام کرد : مرکز مطالعاتی جدید قطب جنوب و مناطق نیمه قطبی در شهر پترو ویلیامز  ، مرکز کیپ هورن Cape Horn نام دارد . این مرکز پژوهشی در توسعه علوم زیست محیطی و علوم اجتماعی ، آموزش علمی اخلاقی و حفاظت از طریق گردشگری فعالیت خواهد کرد .

پیش از این کشور شیلی اقداماتی اساسی در مطالعه و پژوهش مناطق قطبی انجام داده بود . چندی پیش و در اوایل آبان ماه از سوی این کشور تیمی از دانشمندان و پژوهشگران متخصص در رشته های محیط زیست و قطب شناس به منظور بررسی شرایط آب و هوائی و اقلیم مناطق قطب جنوب و مطالعه تاثیرات پدیده جهانی تغییرات آب و هوائی بر محیط زیست این منطقه عازم مناطق قطب جنوب شده بودند  . این تیم از پژوهشگران با حمایت و پشتیبانی کشور شیلی در آمریکای جنوبی در قالب یک هیات بزرگ علمی در پایگاه بین المللی پژوهشی مستقر در یخچال های قطبی در منطقه اقامت کرده و در حال مطالعه محیط زیست قطب جنوب هستند . این مرکز پژوهشی بین المللی در فاصله یک هزار و هشتاد کیلومتری مرکز قطب جنوب قرار گرفته است .

این تیم پژوهشگران شیلیائی در نظر دارند طی انجام ماموریت خود در قطب جنوب ، در سیزده حوزه مختلف ، پروژه های پژوهشی خود را انجام دهند . با توجه به شرایط دشوار منطقه و امکان بروز مشکلات و حوادث پیش بینی نشده ، تیمی منتخب از ارتش شیلی نیز این پژوهشگران را مورد حمایت و پشتیبانی قرار می دهد . همچنین بر پایه گزارش های اعلام شده ، پشتیبانی لجستیک و ترابری این گروه از پژوهشگران نیز به عهده ارتش کشور شیلی گذاشته شده است .