زبان برنامه نویسی ویژه هدایت گروهی ربات‌ها

شاید شما هم شاهد پرواز گروهی پرندگان در فصل پاییز بوده‌اید. پرندگان می‌توانند به صورت همزمان در یک گروه با هم پرواز کنند، بدون اینکه برخوردی صورت گیرد. مطالعات پیشین نشان می‌داد که مجموعه‌ای از قوانین ساده بر این حرکت منظم پرندگان حاکم است. همچنین سالهاست که با استفاده از نرم افزارهای مختلف این حرکت را شبیه سازی کنیم.

با این حال به نظر می‌رسد که پیاده کردن این نوع از حرکت برای دسته‌ای از ربات‌ها بر روی زمین کاری ناممکن باشد. دو دلیل اصلی را می‌توان برای این ادعا برشمرد. نخست اینکه تاکنون رباتی با چابکی و سرعت پرندگان ساخته نشده و دوم اینکه هیچ راهی تاکنون برای کنترل حرکت یک دسته ربات ارائه نشده است.

با این حال اوضاع در حال تغییر است. نخست اینکه عامل اول مورد اشاره یعنی ربات‌های ارزان قیمت و پرنده (نظیر پهپادها) به زودی این امکان را فراهم می‌سازند که به گروه‌هایی از ربات‌ها دسترسی داشته باشیم.

خوشبختانه برای مشکل دوم نیز راه حلی ارائه شده است. گروهی از پژوهشگران دانشگاه پلی تکنیک مونترال کانادا موفق به طراحی نوعی زبان برنامه نویسی ویژه شدند که صرفا برای این کار طراحی شده است. این زبان برنامه نویسی «باز» (Buzz) نام دارد و می‌تواند برای هدایت گروهی از ربات‌ها به کار رود.

برای هدایت ربات‌ها دو رویکرد اصلی وجود دارد. یک رویکرد پایین به بالاست و این بدان معناست که هر ربات باید به صورت انفرادی کنترل شود. این شیوه کنترل می‌تواند به تعیین دقیق نحوه تعامل یک ربات با رباتی دیگر بیانجامد، با این حال هدایت تعداد زیادی ربات به صورت همزمان کاری بسیار دشوار است.

عکس این رویکرد نیز شیوه بالا به پایین است، یعنی یک مجموعه از ربات‌ها به صورت کلی هدایت می‌شوند. این شیوه یک ایراد اصلی دارد و آن اینکه نمی‌توان فعالیتی که هر ربات باید به تنهایی انجام دهد را به بطورمشخصی تعیین کرد.

اما طراحان برنامه «باز» بر این باورند که این زبان می‌تواند ترکیبی از هر دو رویکرد بالا به پایین و پایین به بالا باشد و برنامه نویس می‌تواند در این زمینه انعطاف پذیری لازم را برای در پیش گرفتن یکی از این دو شیوه و یا هر دو شیوه به صورت همزمان به خرج دهد. آنها همچنین امیدوارند این زبان برنامه نویسی جدید بتواند به شتاب بخشی به روند طراحی گروه‌های رباتی بیانجامد. این تیم پژوهشی قصد دارد مجموعه‌ای از کدهای آماده را نیز به این منظور طراحی کند تا این زبان بیشتر مورد استقبال برنامه نویسان رباتیک قرار گیرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا