چرا ابتلا به کرونا باعث خستگی مزمن و طولانی می شود؟

به گزارش سیناپرس،بسیاری از افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده اند از عوارض متعدد پس از آن رنج می برند و در این میان خستگی مزمن و طولانی مدت  یکی از شایع ترین این عوارض است که بیماران آن را از چهار هفته تا بیش از یک سال پس از ابتلا به کرونا تجربه می کنند. 

پژوهشگران پی برده اند که ۳۹ درصد از افرادی که دچار خستگی مزمن ناشی از کووید شده اند در دوران ابتلا به بیماری، تنگی نفس داشتند که این موضوع می ‌تواند با آسیبی که ویروس کرونا به ریه‌ ها وارد می‌ کند مرتبط باشد اما یک سوم افراد مبتلا به عارضه خستگی مزمن کووید، در زمان ابتلا به کرونا فقط از دست دادن حس بویایی را تجربه کرده بودند.

در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا این وضعیت در بیماران کرونایی می‌تواند همان سندرم خستگی مزمن (CFS) باشد؟

سندرم خستگی مزمن که به آن انسفالومیلیت میالژیک (ME) نیز گفته می‌شود، یک بیماری طولانی ‌مدت است که باعث می ‌شود افراد علاوه بر مشکلات خواب، درد بدن و گیجی که به نام مه مغزی شناخته می ‌شود، به ‌ویژه پس از ورزش، خستگی شدیدی را تجربه کنند. دانشمندان هنوز نمی‌دانند چه عاملی باعث بروز این سندرم می شود اما بسیاری از بیماران پس از ابتلا به عفونت ناشی از ویروس یا باکتری، با این وضعیت درگیر می شوند.
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه Icahn در نیویورک طی یک مطالعه جدید، ۴۱ بیمار مبتلا به عارضه خستگی مزمن ناشی از کرونا را بر اساس معیارهای تشخیصی سندرم خستگی مزمن آزمایش کرده اند. از این گروه، ۴۶ درصد، حداقل چهار علامت سندرم خستگی مزمن را داشته و در ادامه مطالعه، ۱۳ بیمار به دلیل داشتن شاخص توده بدنی بالا و بیماری قلبی از دایره این پژوهش حذف شدند. 

به گزارش سیناپرس،طی مرحله بعد، پژوهشگران آزمایش‌های ورزشی قلبی ریوی را روی اعضای گروه انجام دادند تا چگونگی تأثیر فعالیت تنفسی آنها را ارزیابی کنند. به بیماران گفته شد که روی یک دوچرخه ثابت پدال بزنند تا زمانی که به نقطه خستگی برسند، در حالی که سختی پدال زدن آن ها هر سه دقیقه افزایش می یافت.به گزارش سیناپرس، بررسی ها نشان داد تقریباً همه این افراد  تنفس غیرطبیعی که شامل تنفس سریع و کم عمق مشابه تنفس افراد مبتلا به آسم را تجربه کرده  و پس از تست ورزش مشخص شد که اکثریت آنها از عارضه هیپرونتیلاسیشن مزمن رنج می برند.

دکتر دونا مانچینی (Donna Mancini)، پروفسور دانشکده قلب و عروق نیویورک و از محققان اصلی این پروژه درباره یافته های به دست آمده از این پژوهش توضیح داد: یافته‌ها نشان می ‌دهد که در زیرگروهی از بیماران مبتلا به کووید طولانی، تنفس ناکارآمد ممکن است زمینه ساز علائم خستگی مزمن باشد. چنین ناهنجاری ‌هایی ممکن است با تمرینات تنفسی برطرف شوند.

به گزارش سیناپرس،دکتر دیوید استرین، مشاور پزشکی نیز با مطالعه این آزمایش ها اعلام کرد این احتمال وجود دارد که زیرمجموعه ‌ای از افراد مبتلا به خستگی طولانی مدت ناشی از کرونا در واقع از سندرم خستگی مزمن با یک محرک ویروسی شناخته شده رنج ببرند. بنابراین مطالعه بیشتر می تواند به درک بهتر از هر دو شرایط کمک کند تا در نهایت بتوان به درمان این عارضه دست پیدا کرد. 

مترجم: فاطمه کردی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا