هورمون های گوارشی بر تصمیمات مالی انسان تاثیر دارند

به گزارش سیناپرس، دکتر فرانسیسکا پلسو (Franziska Plessow) استادیار پزشکی در بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد در مطالعات جدید خود موفق به شناسایی نشانه های منحصر به فردی از تاثیر هورمون گرلین (ghrelin ) بر انتخاب های مالی انسان شد. بر این اساس پژوهشگران دریافتند که گرلین ممکن است در فعالیت و تصمیمات غیر ارادی، نقش داشته باشد.

وی در این رابطه می گوید: « نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که گرلین ممکن است نقش گسترده تری نسبت به آنچه قبلاً در مورد رفتار و تصمیم گیری های مرتبط با پاداش انسانی، از جمله رفتارهای اقتصادی می دانستیم، ایفا کند. ما امیدواریم که این پژوهش، الهام بخش تحقیقات آینده در مورد نقش این هورمون در ادراک و رفتار انسان در حوزه هایی غیر از خوراک و غذا باشد.

به گفته محققان، گرلین با فعال کردن بخشی از مغز که مصرف غذا را کنترل می کند، عمل کرده و این هورمون همچنین می تواند مدارهای مربوط به مرکز پاداش واقع در لوب فرونتال در مغز را تغییر دهد. محققان اضافه می کنند که سطوح این هورمون بسته به میزان مصرف و فعالیت متابولیک مشخص هر فرد، متفاوت است.

در این تحقیق ۸۴  زن که همگی بین ۱۰ تا ۲۲ سال داشتند مورد بررسی قرار گرفته که از بین این شرکت کنندگان، ۵۰ نفر از بی اشتهایی عصبی رنج می بردند، در حالی که ۳۴ نفر سالم بوده و گروه کنترل را تشکیل می دادند. به گزارش سیناپرس، هر فرد در طول آزمایش غذای مشابهی دریافت کرده  و محققان غلظت کل گرلین در خون آن ها را قبل و بعد از مصرف غذا اندازه گیری کردند.

شرکت ‌کنندگان سپس در آزمایشی حاضر شدند که شامل مجموعه‌ ای از تصمیمات مالی فرضی بود. این نظرسنجی به شرکت کنندگان این امکان را داد که بین یک پاداش مالی کوچکتر که بلافاصله دریافت کرده یا یک جایزه نقدی بزرگتر برای دو هفته بعد، یکی را انتخاب کنند.

اعضای این تیم مطالعاتی دریافتند که افراد سالم و همچنین افرادی که غلظت گرلین آنها افزایش یافته است، ترجیح می دهند به جای انتظار برای مبلغ بیشتر، در زمان حال مقدار کمتری پول دریافت. این انتخاب نشان دهنده تمایل بیشتر به رفتار تکانشی است.

گفتنی است در بررسی های انجام شده، هیچ ارتباطی بین سطح گرلین و تصمیمات مالی در افراد هم سن که به دلیل بی اشتهایی عصبی دچار کمبود وزن بودند، وجود نداشت. گفتنی است بدن این گروه از افراد  نسبت به گرلین مقاوم است.به گزارش سیناپرس، به گفته پلسو، این نتایج می تواند نشانه دیگری از عدم تطابق بین فعال شدن هورمون و عادات افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی باشد.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا