نابودی سلول های سرطانی به کمک انگل های مرگبار

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه بین المللی جدید نشان می دهد که انگل توکسوپلاسما گوندی (Toxoplasma gondii ) ممکن است به عنوان نوعی درمان برای برخی از تومورهای سرطانی مفید باشد.

تیمی مشترک از محققان دانشگاه های ناتینگهام، نینگبو و دانشگاه کشاورزی شانشی کشف کرده‌ اند که این انگل می ‌تواند تومورهای سرد (cold tumors) را از بین برده وسیستم ایمنی بدن را نسبت به آن ها  حساس کند. دانشمندان یک تومور را زمانی سرد می دانند که پاسخ ایمنی قوی بدن را تحریک نکند.

در ابتدای این مطالعات، محققان مجبور بودند این انگل خطرناک را رام کنند. به طور معمول، توکسوپلاسما گوندی در داخل سلول‌ های میزبان خود زندگی کرده و پروتئین‌ های مختلفی ترشح می ‌کند که برای مقابله با سیستم ایمنی میزبان عمل می‌ کنند و به این انگل اجازه تهاجم به سلول‌ های میزبان را می‌ دهد.  

طی این پژوهش، دانشمندان یک سویه جهش یافته از توکسوپلاسما گوندی را توسعه دادند. این نسخه جهش یافته توانایی محدودی برای رشد یا ایجاد بیماری داشته اما می تواند سیستم ایمنی بدن میزبان را دستکاری کند.

نویسندگان این مطالعه انگل جهش یافته را به موش های آزمایشگاهی با تومورهای سرطانی تزریق کردند که این عمل باعث ایجاد پاسخ های التهابی  هم در تومورهایی که انگل به طور مستقیم به آن ها تزریق شده و هم در سایر تومورهای موجود در سراسر بدن این جانوران شد. به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد که سویه جهش یافته انگل فوق موجب می شود تومورها به درمان با مهار کننده های سیستم ایمنی واکنش نشان دهند.

این رویکرد به طور قابل‌ توجهی طول عمر موش‌های مبتلا به سرطان را افزایش داده و رشد غده های سرطانی را کاهش داد.
گفتنی است استفاده از نسخه جهش یافته توکسوپلاسما گوندی در درمان تومورهای خاص در مدل های موش قبلا گزارش شده بود.

 دکتر هانی الشیخا، سرپرست این تیم تحقیقاتی و استادیار دانشکده دامپزشکی و علوم ناتینگهام در این رابطه می ‌گوید: آنچه که این مطالعه را متفاوت می‌ کند، تأیید این موضوع است که تزریق بین توموری با سویه جهش یافته توکسوپلاسما گوندی، ایمنی ضد توموری و اثربخشی درمان بازدارنده را افزایش می‌دهد. 

به باور کارشناسان، این یافته ها در روند درمان سرطان بسیار قابل توجه بوده و در آینده به درمان انواع سرطان کمک می کند. در خاتمه باید تاکید کرد که اگرچه کاهش قابل توجه اندازه تومور و بهبود قابل توجه در طول عمر موش‌ هایی که این درمان ترکیبی جدید را دریافت کرده‌اند امیدوارکننده بوده، اما هنوز تحقیقات بیشتری برای کاربردی بودن این روش در انسان مورد نیاز است.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست امده از ان در آخرین شماره مجله تخصصی ایمونوتراپی سرطان (Journal for ImmunoTherapy of Cancer)  منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا