توالت های عمومی عامل مهم انتشار کرونا هستند

به گزارش سیناپرس، شبیه‌ سازی ‌های رایانه ‌ای جریان هوا در یک سرویس بهداشتی عمومی نشان می‌ دهد که ریز ذرات عفونی در این فضاها که فاقد جریان هوا باشند می ‌توانند تا ده برابر بیشتر از سایر بخش‌ها باقی بمانند.

به گفته محققان، این مناطق محصور و دارای هوای به دام افتاده علاوه بر فضاهایی مانند سرویس های بهداشتی، اغلب در گوشه ‌های اتاق یا اطراف مبلمان یافت می ‌شوند.

کریشندو سینها، استاد مهندسی هوافضا در مؤسسه فناوری بمبئی هندوستان و یکی از پژوهشگران این مطالعه، در  رابطه با موضوع فوق گفت: ما در کمال تعجب دریافتیم که این مناطق دارای هوای مرده می توانند در نزدیکی یک در یا پنجره یا درست در کنار جایی که یک دستگاه تهویه مطبوع در حال وزیدن است، باشد.

مطالعات پیشین نشان می ‌دهد که ویروس عامل ایجاد کووید ۱۹ عمدتاً از طریق هوا و پس از انتشار قطرات ویروس از افراد آلوده منتشر می ‌شود. این امر به ویژه در فضاهای بسته، شلوغ و سرپوشیده و حتی فضاهایی که دارای سیستم تهویه مطبوع و تصفیه هوا هستند، صادق است.به گزارش سیناپرس، این قطرات یا ذرات ویروس اساساً در این فضاها در هوا شناور هستند و ممکن است توسط دیگران استنشاق شده و بیماری به آن ها منتقل شوند.

سینها و همکارانش در این مطالعه روی دستشویی های عمومی تمرکز کردند که معمولاً ذرات معلق در هوا در آن زیاد بوده و این شرایط می تواند در سرویس های بهداشتی دفاتر اداری، رستوران ها، مدارس، هواپیماها، قطارها و سایر فضاهای عمومی دیده شوند.

به گزارش سیناپرس، ویوک کومار، از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی گفت: شبیه سازی رایانه ای محققان از جریان هوا در یک دستشویی عمومی نشان داد که هوا  در این فضا در مسیرهای مداری مانند یک گرداب حرکت می کند. به این ترتیب در بسیاری از گوشه و کنارهای سرویس بهداشتی دارای سیستم تهویه و هواکش هم هوا راکد باقی مانده و حاوی ویروس باشد. این اتفاق در حالی رخ می دهد که برای جلوگیری از انتقال کرونا، هوا باید به طور مداوم در هر قسمت از اتاق در گردش بود و دائماً با هوای تازه جایگزین شود. این موضوع سبب می شود خطر ابتلا به کرونا در توالت های عمومی تا ده برابر بیشتر از سایر فضاها باشد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Physics of Fluids منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا