مبارزه با تغییرات آب و هوایی با CO2

به گزارش سیناپرس به نقل از deccanherald، بخش تهویه مطبوع و سردخانه های هند وضعیت نامطلوبی دارند و خبرها حاکی از آن است که طی 5 سال گذشته حدود 7 درصد رشد داشته اند اما متخصصان سیستم های خنک کننده به کار رفته در این فضاها را مطلوب نمی دانند. تقاضای بالا برای دستگاه های خنک کننده منجر به افزایش استفاده از خنک سازهای هیدروفلوروکربن شده است که دمای جو را بالا می برند.

محققان هندی با همکاری نروژی ها به دنبال راهکاری برای استفاده از CO2 به عنوان خنک کننده ای طبیعی هستند. آنها بر این باورند که تأثیر CO2 بر تغییرات آب و هوایی تصور اشتباهی است. پتانسیل گرمایش جهانی CO2 تنها یک است اما خنک سازهای مصنوعی مانند R134A که معمولا برای خنک کردن از آنها استفاده می شود، دارای پتانسیل گرمایش جهانی 1430 است و حواشی جنجال برانگیزی داشته است. 

اما سؤالی که مطرح می شود این است که چرا CO2 را به عنوان خنک ساز طبیعی انتخاب کرده اند. دانشمندان طبق تعهدات بین المللی، باید اقدام به حذف خنک سازهایی با پتامسیل گرمایش جهانی 150 یا بالاتر کنند. به گزارش سیناپرس، در بین همه گازهایی که می توان به عنوان جایگزین استفاده کرد، دی اکسید کربن به دلیل ویژگی های فوق العاده و پتامسیل گرمایش جهانی بسیار پایینی که دارد بهترین گزینه محسوب می شود. 

به گزارش سیناپرس، دانشمندان در استفاده از CO2 به دو چالش اشاره کرده اند: یکی این که تولید آن در فشار بالا و ایجاد مشکلات مهندسی مشکل آفرین است و دیگری این که به دلیل دمای عمومی بالای 31 درجه سانتی گراد در هند، تراکم آن در حالت مایع ایجاد دردسر می کند. تبدیل این گار به مایع برای دستیابی به سرمایش بسیار مهم است. محققان از این برنامه آزمایشی برای ساخت بسترهای تجاری مناسب استفاده می کنیم. 

در این برنامه، چهار واحد خنک کننده پیش از استفاده تجاری از واحدهای خنک کننده مبتنی بر CO2 در 5 مکان مختلف شامل یک سوپرمارکت، یک ساختمان صنعتی، یک ماهیگیری برای نگهداری در سردخانه و یک آشپزخانه محلی مستقر می شوند که می توان در آنها از آب سرد و آب گرم استفاده کرد. 

مترجم:ندااظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا