علم تا چه حد می تواند طول عمر انسان را زیاد کند؟

به گزارش سیناپرس، کرمها اغلب در تحقیقات مرتبط با روند پیری مورد استفاده قرار می گیرند زیرا ما در طول مسیر تکامل خود، برخی از مدارهای ژنتیکی مشابه با آن ها را به ارث برده ایم. دانشمندان اعتقاد دارند که هدف قرار دادن برخی از این ژنها می تواند راهی برای افزایش طول عمر انسان باشد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که کرمها فقط چند هفته زنده می مانند و هنوز تعمیم موفقیت دانشمندان آمریکایی و چینی در زمینه افزایش عمر کرم ها به انسان، منطقی نبوده و نمی توان انتظار داشت که انسان ۵۰۰ سال زنده بماند. البته دانستن این موضوع نیز جالب است که ما جز خوشبخت ترین انسان های تاریخ از نظر طول عمر هستیم، زیرا اجداد ما در روزگار باستان دارای میانگین طول عمر ۴۰ سال بودند در حالی که این رقم امروزه در حدود ۷۳ سال برآورد می شود. 

در این میان بحث مطالعات روی روش های احتمالی زیاد کردن طول عمر انسان دارای موافقان و مخالفان متعددی است. مخالفان این موضوع می گویند که این امر منجر به افزایش جمعیت و نیاز به منابع بیشتر شده، تولید زباله را افزایش داده و در نهایت منجر به افزایش آلودگی کربن در کره زمین خواهد شد.
از سوی دیگر افراد موافق با مطالعات مرتبط با افزایش طول عمر انسان می گویند: معمولاً وقتی افراد شروع به زندگی طولانی تر می کنند شاهد افزایش جمعیت نیستیم زیرا با افزایش عمر، نرخ زاد و ولد کاهش می یابد و افراد دارای فرزندان کمتری بوده و آنها را در سنین بالاتر به دنیا می آورند. 
این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که با وجود روند افزایشی جمعیت جهان ، رشد جمعیت به سرعت قبل نبوده و در بسیاری از کشورهای ثروتمند ، جمعیت در حال سقوط یا کاهش است. به گزارش سیناپرس، برای نمونه در ژاپن که بیشترین میانگین طول عمر جهانی را دارد، امید به زندگی ۸۴ سال بوده و نرخ زاد و ولد نزدیک به یک است در حالی که امید به زندگی در این کشور طی دهه ۷۰ میلادی ۷۰ سال و نرخ زاد و ولد حدود ۲ بود.
امروزه مردم در برخی از کشورهای آفریقایی به طور متوسط در میانگین سنی مشابه دو یا سه دهه قبل مردم  ژاپنی می میرند. بنابراین با توجه به بی عدالتی هایی که در حال حاضر وجود دارد، آیا طول عمر بیشتر افراد در کشورهای ثروتمندتر ، جایی که منابع بیشتری مصرف می شود ، منطقی است؟
در هر حال هنوز نمی توان به طور قطعی گفت که علم تا چه حد قادر به افزایش طول عمر انسان است و اگر بخواهیم در این مورد منصف باشیم ، اولین هدف ما باید افزایش امید به زندگی در آفریقا و بقیه نقاط کمتر توسعه یافته جهان باشد و اطمینان حاصل کنیم که عمر طولانی تری به ضرر سلامتی نیست و انسان می تواند همزمان با افزایش عمر خود، شادتر زندگی کند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا