حلزون ماهی با نور فلورسانس

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، بیوفلورسانس بیشتر در گونه های ساکن مناطق گرمسیری رخ می دهد. اکنون محققان آن را در گونه ای از ماهیان قطب شمال مشاهده کرده اند.آنها در حال مطالعه روی اکوسیستم های کوه یخ در سواحل گرینلند بودند که یک حلزون ماهی درخشان را در حین انتشار رنگ های قرمز و سبز یافتند.

جان اسپارکس سرپرست موزه ماهی شناسی می گوید: در مجموع می دانستیم که فلورسانس دریایی درهر دو دسته مهره داران و بی مهرگان ساکن در قطب شمال، پدیده ای بسیار نادر است.

بنابراین هنگام برخورد با این حلزون دریایی کوچک که نور فلورسنت درخشانی را نه در یک رنگ بلکه در دو رنگ متفاوت منتشر می کرد شگفت زده شدیم چرا که چنین ویژگی در یک گونه واحد،بسیار غیرعادی است.

اسپارکس و دیوید گروبر در مطالعات قبلی خود بیش از 180 گونه ی جدید از ماهیان فلورسنت کشف کرده بودند. این ویژگی در ماهیان ساکن در مناطق گرمسیری با روشنایی ثابت روز، کاملا اثبات شده است. با این حال محققان در مورد تأثیر کمبود نور بر توانایی بیوفلورسنت در گونه های خاص ساکن زیستگاه هایی چون قطب شمال با دوره های تاریک و طولانی مطمئن نبودند.آنها گونه رنگارنگ حلزون ماهی Liparis gibbus)) را یک استثنا دانستند.

این محققان ویژگی بیو فلورسانس را در یک حلزون ماهی دریایی بزرگسال که در سواحل آلاسکا در تنگه یبرینگ شکار شده بود نیز مشاهده کردند.
همکارانشان در خدمات شیلات NOAA  این گونه قرمز رنگ درخشان با نام ( L. tunicatus) را اسکن کردند و مورد مطالعه قرار دادند.

اسپارکس و گروبر این پدیده را بیش از هفت سال مورد تحقیق و مطالعه قرار داده و طی مطالعات خود دریافته اند که این ویژگی در میان ماهیان از جمله بسیاری از گونه های جدید متداول است. اگرچه مکانیزم وقوع این پدیده مشخص است ولی هدف آن هنوز ناشناخته باقی مانده است.

اسپارکس افزود: ما در حال حاضر تلاش خود را بر تعیین عملکرد فلورسانس در گروه های مختلف ماهی از جمله گربه ماهی متمرکز کرده ایم و در آنجا نشان داده ایم که فلورسانس سبز روشن، کنتراست را در الگوی رنگدانه ماهی ها افزایش می دهد و به آنها کمک می کند تا یکدیگر را در عمق  آب ها ببینند. 
               
منبع:studyfinds
مترجم: سعیده سورانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا