کشف سایت های باستان شناسی با ذوب شدن یخچال طبیعی

بر اساس گزارش های متعددی از سراسر دنیا، طی سال های اخیر سایت های با ارزش باستان شناسی بر اثر ذوب شدن یخ های یخچال طبیعی ظاهر شده و کشف می شوند.

یخچال های طبیعی ذوب شده آلپ به دلیل افزایش دما به سرعت در حال از بین رفتن بوده و دانشمندان در حال کشف مکان های باستانی ارزشمند جدید هستند. در حقیقت شاید تنها نکته مثبت گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی ذوب سریع یخ ها و فرصت کشف سایت های با ارزش باستانی است.

    در حال حاضر یکی از مشکلاتی که پیش روی باستان شناسان قرار دارد این است که با توجه به ذوب شدن یخچال های طبیعی به دلیل تغییرات آب و هوایی، این تهدید وجود دارد که اگر سایت های جدید باستانی به سرعت پیدا نشود، مواد آلی موجود در یخ ممکن است به سرعت متلاشی شده و در نهایت طی یک بازه زمانی بسیار کوتاه از بین بروند.

متخصصان پیش بینی می کنند که در پایان این قرن، ۹۵ درصد از چهار هزار یخچال طبیعی واقع در آلپ به دلیل افزایش دما از بین برود. در حالی که همه نگران تأثیرات تغییر اقلیم هستند، بسیاری از باستان شناسان اذعان می کنند که هزاران سال پیش فرصت جدیدی برای گسترش درک زندگی در کوهستان فراهم شده بود.

از زمان ذوب شدن یخ ها، بسیاری از اکتشافات استثنایی در رشته کوه های مختلف پدید آمده است که نشان می دهد کوه های سر به فلک کشیده در دوران پیش از تاریخ با فعالیت هایی زیاد همراه بوده است. اعتقاد کارشناسان بر این بود که این مناطق، تا اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، مکان هایی بودند که مردم از آنجا دور شدند. اما با اکتشافات اخیر، مشخص می شود که انسان های اولیه در کوهپایه ها زندگی می کردند تا بهتر بتوانند به جستجوی شکار، چراگاه یا مواد اولیه بپردازند.

اخیرا باستان شناسان در یکی از مکان های ذوب شده یخچال کوه آلپ، ردپایی از شکار باستانی که توسط شکارچیان و گرده آورندگان غذا، شکار شده بود، کشف کردند که قدمت آن به نه هزار ۵۰۰ سال پیش و دوران مزولیتیک یا میان سنگی باز می گردد.  

مارسل کرنلیسن (Marcel Cornelissen) سرپرست تیم کاوش ارتفاعات آلپ در این رابطه گفت: « ما در حال کشف یافته های بسیار جذابی هستیم که دریچه ای را به بخشی از باستان شناسی باز می کند که به طور معمول به دست نمی آوریم.» سایت باستانی جدید در نزدیکی یخچال طبیعی Brunifirm در کانتون شرقی Uri در ارتفاع دوهزار و ۸۰۰ متری سوئیس قرار دارد.

در سال ۱۹۹۱ میلادی، اولین کشف مهم باستانی ارتفاعات آلپ که از ذوب شدن یخ ها پدید آمده بود، کشف شد. این کشف یک جنگجو ۵ هزار و ۳۰۰ ساله به نام «اوتزی» یا مرد یخی بود که بقایای وی در داخل یخچال های کوهستانی آلپ در منطقه تیرول ایتالیا حفظ و کشف شد.

نظریه هایی وجود داشت که می گفت مرد یخی نمونه نادری از یک انسان پیش از تاریخی است که به آلپ روی آورد. با این حال، یافته های متعدد و باستانی اخیر در مورد فعالیت افرادی که از ارتفاعات کوهستانی عبور می کردند، این ادعاها را نفی می کند.

از دیگر یافته های کوه های آلپ، یک پیکان ساخته شده از پوست درخت با قدمت بیش از ۳ هزار سال پیش از میلاد و شلوار و کفش چرمی با قدمت حدود ۴ هزر و ۵۰۰ سال پیش از میلاد هستند. ممکن است این یافته ها به مرد یخی تعلق داشته باشد.

به گفته رگولا گوبلر (Regula Gubler) از باستان شناسان این تیم کاوش، یافته های اخیر در انواع مختلفی هستند که به طور معمول در کاوش ها یافت نمی شود. مواد آلی مانند چرم، چوب، پوست درخت و منسوجات معمولاً در اثر فرسایش از بین می روند اما یخ ها این مواد را به خوبی حفظ کرد.

در حال حاضر یکی از مشکلاتی که پیش روی باستان شناسان قرار دارد این است که با توجه به ذوب شدن یخچال های طبیعی به دلیل تغییرات آب و هوایی، این تهدید وجود دارد که اگر سایت های جدید باستانی به سرعت پیدا نشود، مواد آلی موجود در یخ ممکن است به سرعت متلاشی شده و در نهایت طی یک بازه زمانی بسیار کوتاه از بین بروند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا