خواص بیشتر و متان کمتر در برنج های تغییر یافته

برنج یکی از غذاهای اصلی بشر امروزی محسوب می شود و به همین علت نیز دانشمندان در طول دهه های اخیر در تلاش بوده اند تا بتوانند ساختار برنج را دستخوش تغییراتی مثبت کرده و این مواد غذایی را از نظر کیفی بهبود بخشند. در این راستا طرح های فراوانی ارائه شده اند و برخی از آنها بسیار موفقیت آمیز بوده اند ولی به تازگی روش جدیدی ارائه شده است که می تواند ساختار برنج را در سطحی بسیار بالا بهبود بخشد.

در این روش جدید دانشمندان با تلفیق ساختار یک ماده نوع دیگر از غلات پر مصرف به سراغ بهبود کیفیت برنج رفته اند. دانشمندان با بررسی ساختار جو موفق شدند تا بخشی از مزایای جو را به برنج منتقل سازند.در این روش یک ژن از جو به ژن های برنج افزوده شده است که نتایج ورود همین یک ژن، تغییراتی چشمگیر را ایجاد کرده است.

با این روش می توان از شالیزارهای برنج میزان 43 درصد بیشتر از پیش محصول برداشت کرد. علاوه بر این نیز میزان مصرف متان در این روش به مقدار چشمگیری کاهش خواهد یافت. میزان احتراق متان در برنج عادی برابر با 10 درصد است ولی این میزان در برنج های تغییر یافته به 0.3 درصد می رسد.

البته هنوز کاملا مشخص نیست که این محصول جدید در زمینه گازهای گلخانه ای چگونه عملکردی داشته و بر فرایند گرمایش زمین چه تاثیری را خواهد گذاشت. به این ترتیب باید آزمایش هایی در این زمینه نیز بر روی برنج تغییر یافته جدید انجام شود و پس از آن می توان تولید و کاشت آن در سطح عمده را آغاز کرد.

دانشمندان برای رسیدن به سطحی که بتوان از این نوع برنج به عنوان یک گزینه مناسب برای کشاورزان استفاده کرد، به زمانی مابین 5 تا 10 سال نیاز دارند و احتمالا این زمان برای انجام آزمایش های دقیق تر و آزمون های میدانی سپری خواهد شد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا