اتاقک‌ هایی برای شارژ بی سیم موبایل

به گزارش سیناپرس، محققانی از کشور ژاپن در یک پژوهش پیشرو، اتاقک‌ هایی برای انتقال بی سیم برق ساخته‌اند که به کمک آن‌ها می‌توان دستگاه‌های الکترونیکی را حتی در حال حرکت، شارژ کرد. آن‌ها در این رویکرد نوین، به جای سکوهای کوچک جداگانه شارژ بی سیم برای دستگاه‌هایی نظیر موبایل، اتاقک‌ها و کابینت‌هایی را طراحی کرده‌اند که دستگاه ها را را بدون توجه به محل قرارگیری‌شان در اتاقک مورد نظر، به صورت بی سیم شارژ می‌کند.

به گفته آن‌ها، استفاده از چنین سیستمی می‌تواند در آینده نزدیک حتی برای ایجاد کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که تجهیزات آن‌ها بدون کابل تغذیه می‌شوند، مطرح باشد.

امروزه فناوری انتقال برق به صورت بی سیم، برای شارژ برخی وسایل برقی کوچک مانند تلفن‌های هوشمند و مسواک‌های برقی قابل استفاده است. ولی در این سیستم‌های شارژ، لازم است که دستگاه‌های مورد اشاره در فاصله چند سانتی متری سکوی شارژ خود، برای مدت مشخصی ثابت بمانند.

به گزارش سیناپرس، در مطالعه جدید، پژوهشگران دانشگاه توکیو ژاپن، موفق به ساخت اتاق یا اتاقک‌هایی شده‌اند که دارای یک سیستم انتقال برق بی سیم جدید است. در این سیستم از جریان‌های چند جهته و توزیع شده روی سطوح رسانایی که در دیوارهای اتاقک تعبیه شده‌اند، استفاده می‌شود.

این تکنیک که «رزونانس حفره شبه استاتیک چند حالته» نامیده می‌شود، قادر است الگوهای میدان مغناطیسی سه بعدی را در اتاقی به ابعاد 3 متر ×3 متر ×2متر ایجاد کند که قادرند به طور مؤثر به گیرنده‌های دستگاه‌های الکتریکی مانند تلفن‌های هوشمند، لامپ‌ها و فن‌ها متصل شوند.

گیرنده‌های سیم پیچ در دستگاه‌های دریافت کننده شارژ برای رسیدن به حداکثر کارایی، باید در زاویه راست نسبت به میدان مغناطیسی ایجادشده تراز شوند. اگرچه انتقال قدرت در هر نقطه ای از اتاق برای دستگاه‌های ثابت و همچنین دستگاه‌های در حال حرکت قابل دست یابی است.

محققان فوق ضمن تاکید بر انعطاف پذیری بالای این سیستم نسبت به روش‌های فعلی، وضعیت ایمنی آن را برای بدن انسان مورد ارزیابی قرار داده و متوجه شده‌اند که میزان جذب این انرژی توسط بافت‌های بیولوژیکی، به خوبی در محدوده دستورالعمل‌های تعیین شده توسط کمیسیون ارتباطات فدرال و موسسه برق و الکترونیک قرار دارد.

به گزارش سیناپرس، به بیان آن‌ها، این روش ایمن در انتقال قدرت بی سیم، می‌تواند کاربردهای وسیعی در تأمین برق دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده در فضاهای صنعتی و شخصی داشته باشد.

این یافته‌ها در نشریه معتبر Nature Electronics انتشار یافته‌اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا