درآمد زایی میلیاردی از گردشگری سلامت

دکتر محمد پناهی، دبیر کمیته گردشگری سلامت استان تهران درباره اهمیت گردشگری سلامت به سیناپرس گفت: هم اکنون در حوزه گردشگری به طور عام دارای یک سری ظرفیت های منحصر به فردی هستیم. این نوع گردشگری شاکله و بدنه اصلی گردشگری ایران محسوب می شود که می توانیم به عنوان چشم اندازی برای پیشبرد اهداف گردشگری کشور تلقی کنیم.

رئیس مرکز فناوری های هوشمند گردشگری سلامت جامعه گردشگری الکترونیکی ایران به ظرفیت های گردشگری سلامت ایران پرداخت و افزود: گردشگری سلامت یکی از ظرفیت های بی بدیل جمهوری اسلامی ایران در حوزه گردشگری است که می تواند نقش بسیار سازنده و بسیار خوبی برای توسعه فناوری های نوین از جمله توسعه اقتصاد مقاومتی کشور داشته باشد.

مدیر کار گروه گردشگری سلامت و درمانی و طب سنتی سمپوزیوم یکصد سال گردشگری ایران اظهارداشت: در حال حاضر گردشگری سلامت با توجه به اینکه یکی از ظرفیت های ایران است، می تواند ظرفیتی معادل 10 میلیاد دلار ارز آوری برای کشور داشته باشد.

بنیان گذار شورای راهبردی گردشگری سلامت کشور به تاثیر شیوع ویروس کرونا در روند گردشگری سلامت اشاره کرد و در این زمینه گفت: شیوع کرونا برای کشور هم تهدید و هم فرصت محسوب می شود. با توجه به بسته شدن مرزها این تهدید برای کاهش میزان گردشگری ایران به ویژه گردشگری سلامت وجود داشت اما به جهت اینکه هم اکنون روند ابتلا به کرونا و درمان آن در تمام دنیا رو به بهبود است و از نظر درمان نیز روند صعودی و به لحاظ میزان ابتلا سیر نزولی را سپری می کند، ظرفیتی را برای کشور ایجاد کرده تا کشورهای همسایه برای درمان عوارض ناشی از کرونا وارد ایران شوند بنابراین کرونا ذاتا می تواند برای ایران و ارایه خدمات مطلوب باشد و با ظرفیت کادر پزشکی و درمانی ایران می توانیم در بحث درمان و گردشگری سلامت، درآمد زایی داشته باشیم.

پناهی به چالش های پیش روی این گردشگری پرداخت و بیان کرد: ایران از دیرباز مهد علم و دانش پزشکی مطرح بوده است بنابراین ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه دارد. از سوی دیگر ایرانی ها از گذشته به عنوان میهمان نواز شناخته شده اند. همچنین طی یک صد سال اخیر در مقوله زیرساخت توسعه گردشگری سلامت، امکانات بسیار خوبی مهیا شده و روند رو به رشد متخصصان، نخبگان و دانشمندان ایران در این حوزه بسیار خوب بوده است. به طوری که هم اکنون ما از نظر پزشکی جزو پنج کشور نخست دنیا مطرح شده ایم. از نظر امکانات زیرساختی و مراکز درمانی، تاسیسات و امکانات پزشکی نیز جزو کشورهای پیشرو در منطقه محسوب می شویم بنابراین ظرفیت های ما در مقوله تاسیسات متخصصان و نخبگان این حوزه، بسیار منحصر به فرد و بی بدیل است.

متولیان گردشگری سلامت وحدت رویه ندارند

وی تاکید کرد: در حال حاضر به جرات می توان گفت ظرفیت ما در حوزه گردشگری سلامت صد در صد ذاتی است.  منتها یکی از چالش های ما چند بخشی بودن مقوله گردشگری سلامت است. چند بخشی بودن این مقوله باعث شده تا متولی های زیادی داشته باشد که هریک خود را در این حوزه صاحب نظر می دانند بنابراین اجماع و داشتن یک وحدت رویه می تواند در این حوزه بسیار مثمر ثمر باشد.

وی یادآور شد: ایجاد و راه اندازی شورای راهبردی گردشگری سلامت یکی از اقدامات موثری بود که ما اواخر سال 1393 و اوایل 1394 آن را اجرایی کردیم. این شورا به امضای روسای پنج دستگاه رسید. اجماع بین دستگاه های متولی یکی از کارهایی بود که ما در این شورا انجام دادیم اما متاسفانه این شورا در سال های اخیر نه تنها تقویت نشد بلکه به قهقرا نیز رفت و در نهایت تعطیل شد بنابراین نبود وحدت رویه و اجماع متولیان، یکی از مشکلاتی است که اکنون ما در حوزه گردشگری سلامت با آن روبرو هستیم که متاسفانه اثرات منفی آن را اکنون مشاهده می کنیم.

دبیر کمیته گردشگری سلامت استان تهران گفت: یکی از راهکارهای اساسی و پایه ای برای برون رفت از این مساله اهتمام و توجه بیشتر به کار گروهی، هماهنگی بین بخشی، حضور پر رنگ در جلسات متولی گردشگران سلامت است. حتی به نظر می رسد باید یک سازمان عالی پیرامون این مساله تشکیل و به مصوب دولت برسد تا گردشگری سلامت در غالب یک ساختار منسجم اداری و تشکیلاتی نهادینه شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی و از سوی دیگر وزارت بهداشت و درمان و همچنین امور خارجه و سازمان نظام پزشکی متولی گردشگری سلامت در ایران هستند. برخی از دستگاه ها مانند سازمان هلال احمر، سازمان مناطق آزاد و ویژه ایران و اتاق بازرگانی ایران نیز نقش پر رنگی در گردشگری سلامت ایران برعهده دارند. وظیفه اصلی و ذاتی این دستگاه ها و ارگان ها کمک به گردشگری سلامت است اما متاسفانه هم اکنون به علت نبود زیرساخت های تشکیلاتی منسجم و وحدت رویه نتوانسته ایم حتی 10 درصد از ظرفیت های فرهنگی، علمی، پزشکی و اقتصادی این نوع گردشگری بهره ببریم.

وی  عنوان کرد: نداشتن برنامه و چشم انداز و همچنین وحدت رویه باعث شده تا اکنون برخی از کشورهای اطراف و همسایه مان که اصلا جایگاه و پیشینه علمی و تاریخی خاصی در حوزه گردشگری سلامت ندارند، به این حوزه ورود پیدا کنند. این در حالی است که ایران با داشتن هزاران سال قدمت تاریخی و ظرفیت عظیم گیاهان دارویی و تنوع گیاهی سرآمد منطقه و اروپاست؛ اکنون تنوع گیاهان دارویی ایران 6 برابر کل قاره اروپاست اما متاسفانه ما اکنون مواد اولیه گیاهان دارویی مان را به صورت خام به کشورهای اروپایی می فروشیم و کشوری مانند آلمان که سرآمد تولید داروهای هایتک است آن را صد برابر به خود ما می فروشد. این مساله جای بسی تاسف دارد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا