ایران، میزبان شبکه نانو فناوری، دانشگاه‌های مجازی و شبکه پارک‌های فناوری جهان اسلام

دومین اجلاس علوم و فناوری سران کشورهای اسلامی به میزبانی امارات متحده عربی با حضور تعدادی از سران و رؤسای جمهور کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و با هدف بررسی دومین برنامه ۱۰ ساله علم، فناوری و نوآوری کشورهای اسلامی برگزار شد که بالغ بر ۲۰۵ شرکت‌کننده از ۵۷ کشور به صورت برخط در آن شرکت داشتند.

در این نشست پس از ارائه گزارش رییس جمهور قزاقستان به عنوان میزبان نشست اول، رؤسای جمهور تعدادی از کشورهای عضو، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، وزرای علوم کشورهای اسلامی به ارائه سخن پرداخته و در ادامه، اعضاء ضمن بررسی دومین برنامه ۱۰ ساله علم، فناوری و نوآوری کشورهای اسلامی برای توسعه همکاری‌های علمی بین المللی ما بین و اجرایی کردن آنها تاکید کردند.

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز که به صورت برخط در این نشست شرکت کرده بود، ضمن تشکر از سازمان همکاری‌های اسلامی بابت سازماندهی و برگزاری این نشست، گفت: بی‌گمان، برگزاری چنین اجلاسی باعث وحدت و هم‌افزایی بیشتر ملت‌های مسلمان بوده و در تحکیم روابط برادرانه کشورها نقس بسیار مهمی خواهد داشت.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران، به عنوان عضوی از سازمان همکاری کشورهای اسلامی (OIC) مفتخر است که با کشورهای اسلامی همکاری کرده و تجربیات و ظرفیت‌های خود را به اشتراک بگذارد.

دکتر غلامی اظهار کرد: باعث افتخار است که اعلام کنم، نتایج تحقیقات گسترده‌ی یکی از تیم‌های علمی _ تحقیقاتی ایرانی فعال در حوزه تولید انبوه واکسن کرونا در ایران به ثمر نشسته و مجوز مصرف برای واکسن ایرانی کرونا (کووایران برکت) صادر شده است.

وی ابراز امیدواری کرد این واکسن بتواند پس از تامین نیاز داخلی، بخشی از نیاز سایر کشورهای مسلمان و عرصه بین المللی را نیز تامین کند.

وی افزود: معتقدم کلیه دستاوردها و پیشرفت‌های این چنینی شکل گرفته در هر یک از کشورهای مسلمان، متعلق به کل جامعه انسانی و به خصوص مسلمانان جهان است.

وزیر علوم با ابراز خرسندی از اینکه میزبانی سه شبکه بین‌المللی از کمیته دائم همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک) بر عهده جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: شبکه نانو فناوری، دانشگاه‌های مجازی و شبکه پارک‌های علم و فناوری جهان اسلام از جمله مباحثی است که ایران میزبانی آن را بر عهده خواهد داشت.

به گزارش وزارت علوم، توجه ویژه به نقش پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برای دستیابی به فناوری‌های نوین از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان، توجه به نوآوری باز به عنوان منبع جدید نوآوری، توجه به نقش ویژه مبادله تکنسین‌ها، تکنولوژیست‌ها و دانشجویان ممتاز جوان بین کشورهای اسلامی، بازبینی و بروزرسانی اسناد مشترک همکاری بین نهادهای آکادمیک کشورهای اسلامی، برگزاری رویدادهای علمی بین‌المللی مشترک نظیر وبینار، سمینار، کارگاه‌های دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی، مدارس تابستانی و… به عنوان فضاهای پویای همکاری و تعاملات بین کشورهای عضو و کمک به کشورهای کمتر برخوردار عضو برای کنترل پاندمی ویروس کرونا از جمله مباحثی بود که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به آن پرداخت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا