کانادا واکسن های تائید نشده را به کشورهای فقیر هدیه می دهد

به گزارش سیناپرس، رالف گودیل ، کمیساریای عالی کانادا در انگلیس ، در یک کنفرانس رسانه ای نشست گروه هفت اعلام کرد این کشور در نظر دارد ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا را به کشورهای فقیر که با این همه گیری رو به رو هستند، هدیه کند. وی در عین حال تاکید کرد که مردم این کشور نباید نگران تاثیر منفی این موضوع در روند واکسیناسیون داخلی باشند. 

از سوی دیگر دکتر هوارد نجو معاون رئیس بهداشت عمومی کانادا نیز روز جمعه گفت که مقامات دولتی از مدت ها پیش در حال بحث در مورد چگونگی اهدا واکسن های کرونا به کشورهای نیازمند هستند. اخبار امروز اما نشان می دهد این مساله بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و کانادا در گام نخست، به گونه ای عمل کرده است که واکسن های پیش خرید خود را که هنوز موفق به دریافت مجوزهای بین المللی برای استفاده روی انسان نشده اند، به کشورهای فقیر ارائه کند. این کمک ها در قالب سامانه دسترسی جهانی واکسن‌های کووید-۱۹ یا همان کوواکس ارائه می شوند.

کوواکس سازمانی است که با هدف دسترسی عادلانه به واکسن‌های کرونا به رهبری اتحاد جهانی واکسن و ایمن‌سازی (GAVI) وائتلاف برای نوآوری‌های آمادگی همه‌گیری (CEPI) و سازمان جهانی بهداشت راه اندازی شده است.

در این راستا روز سه شنبه اعلام شد که کانادا  از این پس دوزهای واکسن کواکس خود را تحویل نگرفته و ان ها را به سایر کشورها می بخشد. در همین رابطه کارینا گولد وزیر توسعه بین المللی این کشور گفت  که این واکسن ها شامل ۱۳ میلیون دوز واکسن مختلف می شود که در واقع واکسن هایی بوده اند که این کشور باید در نتیجه قرارداد امضا شده با شرکت های تولید کننده واکسن دریافت می کرده است اما  قصد دارد آن ها را به کوواکس اهدا کرده و در اختیار کشورهای فقیر قرار دهد.

گفتنی است کانادا تاکنون از طریق کوواکس تقریباً یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا دریافت کرده و در ماه های آینده نیز قصد دارد از دریافت یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن جانسون و جانسون ، ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار واکسن آسترازنکا  و ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن تولید کننده آمریکایی نواواکس  (Novavax) خودداری کند.به گزارش سیناپرس، در این میان نکته جالب توجه این است که  واکسن نواواکس هنوز برای استفاده در جهان تایید نشده است و دوزهای این واکسن حدود ۶۰ درصد از واکسن های اهدایی کانادا را تشکیل می دهد که فعلا بدون استفاده بوده و تنها جنبه تبلیغاتی برای این کشور دارد. 

به همین دلیل بسیاری از منتقدان نسبت به اعلام کمک ۱۰۰ میلیون دوز واکسن از سوی کانادا به سایر کشورها با دیده تردید نگاه کرده و اعتقاد دارند اهدای واکسن های مطرح و قابل اعتماد به دلیل کمبود واکسن در شرکت های تولید کننده در حال حاضر امکان پذیر نیست. 

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: ici

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا