رعایت اخلاق در آزمون های مجازی یک ضرورت است

دکتر غلامرضا قجاوند مدیر گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان؛ در گفتگو با خبرنگار سیناپرس اصفهان اظهار داشت: بیش از یک سال است که کل دنیا، درگیر ویروسی بسیار منحوس و وحشی با نام کرونا شده است. ویروسی که همه عرصه های زندگی انسان را در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی ، آموزشی و … دچار دگرگونی های اساسی کرده است.

وی تصریح کرد: گستره و عمق این دگرگونی ها در حدی وسیع بوده است که بسیاری از اندیشمندان برخی از اثرات ویروس کرونا بر زندگی انسانها را برای دوران پسا کرونا، ماندگار می دانند و یکی از حوزه هایی که به شدت از وضعیت کرونایی تاثیر پذیرفته است، حوزه ی آموزشی در کل دنیا و به تبع در کشور ما می باشد.

قجاوند عنوان کرد: قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی باعث تعطیلی مدارس، آموزشگاه ها و دانشگاه های کشور گردیده است و به ناچار آموزش دانش آموزان و دانشجویان از حالت حضوری به صورت مجازی و غیر حضوری در آمده است که آموزشهای مجازی نیز مانند سایر موضوعات دارای محاسن، معایب، نقاط ضعف و نقاط قوت می باشد.

مدیر گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در ادامه گفت: نداشتن سواد رسانه ای کافی، نبود عدالت در توزیع تجهیزات لازم برای آموزشهای مجازی، ضعف در پیام رسان های داخلی، عدم وجود اینترنت مناسب و کارآمد، تعدد و تنوع نرم افزارها و اپلیکیشن های آموزشی و عدم آشنایی فراگیران با این نرم افزارها، عدم آشنایی معلمان و اساتید با روش های صحیح تدریس مجازی، خسته کننده بودن آموزشهای مجازی و … ازجمله معایب آموزش های مجازی است.

وی افزود: در دسترس بودن، امکان ضبط و تکرار و مرور آموزش های انجام شده، کاهش هزینه های مختلف تحصیل، ارائه  مطالب به صورت مختصر و مفید، نبود محدودیت زمانی و مکانی، مناسب بودن برای افراد پر مشغله و شاغل و … از جمله محاسن آموزش های مجازی می باشد.

قجاوند تصریح کرد: یکی از مهمترین معایب و چالش های آموزش های مجازی، بحث اخلاق علمی دانش آموزان و دانشجویان است که اکنون در بحث آموزش های مجازی و به خصوص در مورد آزمون های مجازی و برخط، مدرنیته ابزار کافی برای نظارت و کنترل بر دانش آموزان و دانشجویان را ندارد و این خلأ ابزاری و تکنولوژی باعث بروز مسائلی جدی در اخلاق علمی دانش آموزان و دانشجویان شده است.

مدیر گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان  تشریح کرد: از مصادیق تخلف و تقلب در آزمون های آنلاین می توان به شرکت فرد دیگر در آزمون به جای فراگیر اصلی، شرکت و فعالیت در گروهای تلگرامی و واتساپی در حین آزمون برای به اشتراک گذاری سوالات و پاسخ به صورت جمعی، قطع کردن عمدی آزمون های آنلاین، استفاده از عبارات و جملات دانلود شده اینترنتی در پاسخ ها، ورود همزمان دانشجو از دو دستگاه در حین آزمون، استفاده چند دانشجو از یک IP (استفاده چند دانشجو از یک سیستم رایانه ای) و .. اشاره کرد.

این کارشناس فرهنگی درادامه عنوان کرد: خلأ توجه به کنترل درونیدانش آموزان و دانشجویان به عنوان بهترین نوع نظارت و کنترل، در کنار نمره محوری و مدرک گرایی نهادینه شده در ساختار آموزشی کشور باعث شده است که به اصطلاح درنظام فکری و رفتاری برخی از فراگیران، هدف، ابزار را توجیه نماید و برخی فراگیران برای کسب نمره  بهتر از هر نوع ابزاری برای تخلف و تقلب استفاده کنند.

وی اضافه کرد: پرکردن خلاء ضعف اخلاق علمی دربرخی ازدانش آموزان و دانشجویان که با شیوع بیماری کرونا عیان و وسیع تر شده است، نیازمند ایجاد تغییر در حوزه بینشی وعاطفی،ن گرشی و رفتاری مدیران ارشد آموزشی کشور است، بدین معنا که در درجه اول ضرورت پرداختن به پرورش اخلاق علمی در فراگیران را درک کنند، جهت گیری های خود را به سمت این موضوع تغییر دهند و درنهایت به صورت عملیاتی و رفتاری این مقوله را در دستورکار خویش قرار دهند.

قجاوند با بیان این موضوع که اخلاق علمی ضامن سلامت و استواری فرآیند تولید، اشتراک گذاری و نشر دانش است گفت: امید آنکه این ضرورت حیاتی و بسیار مفید که همان پرورش دانش آموزان و دانشجویان کشور و ارتقای اخلاق علمی در آن هاست مورد توجه جدی تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور در حوزه آموزش و پرورش، آموزش عالی و نهادهای فرهنگی کشور قرار گیرد.

گزارش: امین بازوکار

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا