تخلیه چربی تنها در برخی موارد ضرورت دارد

 بطوریکه فعالیت افراد اغلب بطور نشسته بوده و مواد مصرفی هم شامل غذاهای پرچرب و پر کالری شده است.در کشور آمریکا حدود 50 تا 60 درصد ودر کشور ما 20 تا30 درصد افراد از چاقی رنج می‌برند. به تناسب نیاز در جوامع، روشهای مختلفی برای از بین بردن چربی ابداع می‌شود ؛در این میان متأسفانه  برخی ازافراد سودجو اقدام به تبلیغات ناصحیح دررابطه با روشهای کاهش چربی می‌کنند که به هیچ وجه اصولی نیستند.متأسفانه در کشور ما اغلب دستگاههای بی کیفیت در این زمینه با تبلیغات وسیعی به فروش می‌رسند و در برخی مراکز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 یکی از روشهای تخلیه چربی روش لیپوماتیک است که مدتی است شاهد تبلیغات وسیع آن هستیم.

 

دکتر حمیدعارف، فوق تخصص جراحی‌های زیبایی درباره این روش می گوید: لیپوماتیک یکی از بدترین دستگاههای تخلیه چربی است که متأسفانه تبلیغات اغراق آمیزی درباره آن صورت ‌می‌گیرد. این روش کارکردی قدیمی دارد و درواقع همان لیپوساکشن معمولی است.در واقع به دلیل اینکه تخلیه چربی با دست بسیار وقت گیر و خسته کننده است این دستگاه ساخته شده تا به وسیله آن که بصورت هم زن برقی عمل می‌کند چربی را له کرده و از بدن خارج کنند.در این روش با حالت رفت وبرگشت دستگاه چربی له شده و به راحتی خارج می شود.این روش در دهه 1970 معرفی شد و این روزها به دلیل ارزانی، دستگاه مدام تبلیغ می‌شود تا فروش بالاتری داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه هر روش ارزان وبی کیفیتی ابتدا در کشورهای جهان سوم ارائه می‌شود . برخلاف آنچه تبلیغ می‌شود این وسیله هیچ گونه تأثیری در از بین بردن خطر آمبولی، کبودی و سفتی پوست ندارد و ما مواردی داریم که بر اثر این اقدام دچار کبودی،آمبولی و آب آوردن در زیر پوست شده اند.

این عضو انجمن جراحان زیبایی ایران و آمریکا افزود: این دستگاه در کشورهای پیشرفته کارآیی ندارد و در واقع کارکرد آن در سطح پایینی قرار دارد.

دکتر عارف تاکید کرد: بهترین روش تخلیه چربی با روش لیپولیزر است.نکته مهم این است که برخی مواقع بیمار با چاقی موضعی وسیع  در نواحی شکم وپهلوهامراجعه می‌کند که قطعا این چاقی سلامت او را تهدید می‌کند. در اینگونه موارد تخلیه چربی بهترین اقدام برای درمان است. زیرا رژیم غذایی برای این فرد کاری انجام نمی‌دهد. گاه رژیم های سخت خود عوارض بالایی دارند. چروک پوست، ریزش موها،افتادگی و شلی پوست از جمله این عوارض هستند ؛ در اینگونه موارد تخلیه چربی بهترین گزینه است. ما در این روش چربیها را در مقیاس بالا از بدن تخلیه می‌کنیم. کاری که با رژیم و ورزش انجام نخواهد شد زیرا 10 لیتر چربی را نمی‌توان با رژیم از بین برد . در این روش چربی از بین رفته هرگز برگشت پذیر نیست زیرا پوست زیر آن فیبروز می‌شود مگر در مواردی که فرد استعداد چاقی بیش از اندازه دارد که در این موارد هم قسمتهای دیگر بدن چاق می‌شوند نه قسمتهایی که تخلیه شده‌اند.

دکترعارف ادامه داد: روش لیپوماتیک از جمله روشهای قدیمی است و عوارض خاص خود را دارد. یکی از این عوارض آب آوردن زیر پوست است که به دلیل پاره شدن عروق لمفتیک  رخ می‌دهد.چراکه لمف زیر پوست ریخته و در جاهایی که چربی برداشته شده آب تجمع می‌یابد. این مسأله خطرناک نیست لیکن بیمار را اذیت می‌کند و ممکن است دو ماه طول بکشد تا بهبود یابد.  دیگر عوارض آن خطرکبودی و آمبولی است که علی رغم آنچه در تبلیغات مطرح می‌شود وجود دارد.

این استادیار دانشگاه در پاسخ به این پرسش خبرنگار سیناپرس که این روش برای چه افرادی مناسب نیست گفت: بیماری که مراجعه می‌کند در وهله نخست باید از لحاظ سن،وزن و وزن ایده آل و سابقه بیماریهای زمینه ای بررسی شود. در افرادی که اضافه وزن شدید دارند این اقدام توصیه نمی‌شود و توصیه می‌شود وزن خود را تاحدی پایین آورده وسپس اقدام کنند. این روشها برای چاقی های موضعی مناسب است بطورمثال فردی که شکم وپهلو برجسته و بزرگ دارد از این روش نتیجه خوبی می‌گیرد اما فردی که خیلی چاق است نمی‌تواند با این روش جواب بگیرد.  علاوه بر این قند خون ، اوره و چربی باید در ابتدا بررسی شوند تا مشکلی از این نظر وجود نداشته باشد. همچنین فرد نباید دچار کم خونی باشد اگر کم خون باشد حتما باید قبل از عمل مدتی قرص آهن و فولیک اسید استفاده کند. بعد از تمامی این موارد باید فرد را چک کنیم تا پوست شلی نداشته باشد . افرادی که پوست شل دارند گزینه مناسبی برای این روش نیستند زیرا پوستشان شل تر خواهد شد.این افراد بهتر است از روش برداشت پوست با جراحی باز استفاده کنند.

دکترعارف در پایان گفت: تخلیه چربی با استفاده از این روشها کار اصولی و مناسبی است به شرط اینکه گزینه مناسب عمل باشید.افرادی که چاقی موضعی دارند و سلامت بدن آنها با این چاقی تهدید می‌شود قطعا با این کار به سلامت خود کمک بزرگی می‌کنند لیکن آنچه باید در نظر بگیرند انتخاب صحیح و آگاهی پیش از اقدام است.چربی بدترین بافت در بدن است و هرچه چربی بیشتر باشد آسیب بدنی بیشتر بوده و طول عمر کمتر است.  همچنین مقاومت به انسولین در افرادی که چربی وسیع دارند بالاست  و بنابراین قند خون این افراد بالا می‌رود ودر نهایت فرد مبتلا به دیابت تیپ دو می‌شود.از طرفی  چربی محل تجمع مواد سمی در بدن است یعنی هر ماده مضر بجای اینکه دفع شود در بافت چربی جذب می‌شود. بنابراین چربی بافت مهلک و کشنده ای است لذا همیشه نمی‌توان گفت تخلیه چربی تنها یک عمل صرف زیبایی است بلکه این عمل کمک زیادی به سلامت جسمی افراد می‌کند.

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا