آغاز فعالیت دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ با محدودیت‌های کرونایی

در این شرایط دانشگاه ها در آغاز سال ۱۴۰۰ در مناطق قرمز فرصت بازگشایی نیافتند. بازگشایی خوابگاه ها نیز به تعویق افتاد و سال ۱۴۰۰ نیز با آموزش مجازی آغاز شود.

از اسفند ۹۸ که ویروس کرونا به کشور وارد شد تاکنون دانشگاه ها شاهد حضور حداکثری دانشجویان نبوده اند و آموزش و سایر فعالیت های دانشجویی دانشگاه ها مجازی بوده است. در برخی موارد آموزش عملی، دفاع از رساله دکتری، انجام کارهای پژوهشی دانشجویان حضوری بوده است، اما شیوع دوباره کرونا مانع از شکسته شدن طلسم گشوده شدن درهای دانشگاه ها به روی دانشجویان شد و محدودیت ها نیز افزایش یافت.

در ذیل به اطلاعیه دانشگاه ها و محدودیت هایی که در سال جدید برای رفت و آمد و حضور دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه اعمال شده است اشاره می شود.

دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف در اطلاعیه ای اعلام کرد: از  ۱۹ فروردین تا اطلاع ثانوی کلیه فعالیت‌های دانشگاه به صورت دورکاری و بدون حضور فیزیکی با رعایت ملاحظات صورت می‌پذیرد.

در ادامه آمده است: تمام فعالیت‌های آموزشی (شامل کلاس‌ها و جلسات دفاع از پایان‌نامه) به صورت مجازی ادامه خواهد یافت. اعضای هیات علمی که نیاز به استفاده از استودیوهای دانشگاه برای تدریس دارند، همچنان می‌توانند در استودیوهایی قبلی، به تدریس خود ادامه دهند.

همچنین تاکید شده است: تردد دانشجویان به دانشگاه مجاز نخواهد بود؛ مگر در مواردی که حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی به تشخیص و پذیرش مسوولیت استاد راهنما و رییس دانشکده و تایید معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه برای زمان‌های محدود ضروری باشد و تمامی مجوزهای صادر شده قبلی از تاریخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ ملغی خواهد شد.

در خصوص اسکان دانشجویان در خوابگاه نیز عنوان شده است: هیچ دانشجویی حتی با داشتن مجوز قبلی از روز جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ اجازه اسکان در خوابگاه‌ها را نخواهد داشت. دانشجویانی که قبل از این تاریخ در خوابگاه مستقر شده‌اند در صورت تمایل می‌توانند با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به اسکان در خوابگاه‌ها ادامه دهند. در این مدت، توزیع وعده‌های غذایی دانشجویان مستقر در خوابگاه‌ها، در محل خوابگاه انجام خواهد گرفت.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشگاه صنعتی امیرکیبر هم اعلام کرد فعالیت‌های آموزشی همچون گذشته به صورت الکترونیکی (مجازی) و به طور کامل در جریان خواهد بود.

مسوول خوابگاه های دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تشریح وضعیت اسکان دانشجویان در خوابگاه های این دانشگاه براساس موج چهارم کرونا در کشور، اظهار داشت: فاز بعدی اسکان در خوابگاه های این دانشگاه پس از عبور از موج چهارم کرونا و تثبیت شرایط انجام می شود.

محمدرضا باقری درخصوص اسکان در خوابگاه های این دانشگاه گفت: اسکان دانشجویان در شرایط شیوع بیماری کرونا به صورت فازی صورت می گیرد که هر فاز بطور متوسط ۴۵ روز است.

وی افزود: برای کاهش تراکم در خوابگاه‌ها و امکان استفاده گروه‌های مختلف، در هر فاز گروه‌های مشمول براساس شرایط آموزشی تعیین می شوند. در حال حاضر، فاز ششم اسکان در خوابگاه های این دانشگاه در جریان است که پیش از ابتدای اسفند ۹۸ شروع شده و تا ۳۱ فروردین ادامه دارد.

باقری خاطرنشان کرد: تمام دانشجویان مشمول اسکان در خوابگاه های دانشگاه صنعتی امیرکبیر از شهرهای غیربومی هستند.

وی گفت: از ۱۹ فروردین ماه ورود دانشجویان جدید از شهرستان به خوابگاه های دانشگاه ممنوع شده که علت این تصمیم نیز به منظور کاهش تردد بین‌شهری و همچنین کاهش مخاطرات خوابگاه در وضعیت قرمز شهر تهران است. باتوجه به ممنوعیت پذیرش در شرایط فعلی، برگه تاییدیه بهداشتی صادر نمی شود.

باقری افزود: پیش از این برگ تاییدیه بهداشت برای غربالگری افراد پیش از ورود به خوابگاه  توسط مرکز بهداشت دانشگاه صادر می شد و البته برخی دانشجویان از مراکز درمانی و بیمارستانی معتبر نیز برگ تاییدیه اخذ می کردند. خوابگاه‌های این دانشگاه همچنان باز هستند و دانشجویانی که پیش از ۱۹ فروردین در خوابگاه ها ساکن بودند، همچنان امکان سکونت برای آنها فراهم است.

دانشگاه خوارزمی

مدیریت امور دانشجویی دانشگاه خوارزمی اعلام کرد: طبق اعلام نظر ستاد ملی کرونا تمام فعالیت‌های حضوری در دانشگاه‌ها تعطیل و ممنوع است.

دانشگاه خوارزمی اعلام کرد: با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از گسترش ویروس کرونا و قرمز شدن اکثر نقاط کشور بخصوص تهران و کرج موارد زیر برای رعایت دستور العمل های ستاد کرونا ملی اعلام می‌شود: طبق اعلام نظر ستاد ملی کرونا تمام فعالیت‌های حضوری در دانشگاه‌ها تعطیل و ممنوع است.

همچنین در این اطلاعیه آمده است: دانشگاه دانشجویان جدید در خوابگاه را تا ادامه شرایط قرمز نمی پذیرد و دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها به علت تعطیل بودن مراکز آموزشی و پژوهشی نیز از تردد در دانشگاه خودداری کنند.

دانشگاه الزهرا(س)

دانشگاه الزهرا(س) در اطلاعیه ای جدید زمان و نحوه بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی را برای نیم سال دوم تحصیلی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ اعلام کرد.

بر این اساس دانشجویانی که صرفاً برای تعطیلات نوروزی خوابگاه را ترک کرده بودند با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت قرمز شهر تهران، مصوبات هیأت رئیسه دانشگاه الزهرا و به منظور قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا و حفظ سلامت دانشجویان زمان بازگشت آنها از روز شنبه ۲۱ فروردین به روز شنبه چهار اردیبهشت ماه جاری موکول شد.

همچنین دانشجویانی که علائم بیماری کرونا یا سرماخوردگی دارند یا در دوره قرنطینه بعد از بیماری یعنی تا دو هفته شروع بیماری قرار دارند، قبل از اطمینان از سلامت خود از مراجعه به خوابگاه خودداری کنند.

دانشجویان تأیید شده ساکن در خوابگاه هنگام مراجعه حضوری از چهارم اردیبهشت ماه جاری به بعد ملزم به مراجعه اداره بهداشت دانشگاه و اخذ تاییدیه سلامت هستند. همچنین این دانشجویان در صورت داشتن علائم مشکوک به بیماری کرونا مجاز به ورود به خوابگاه نبوده و به قرنطینه منتقل می‌شوند.

دانشجویان واجد شرایط اسکان که تاکنون موفق به حضور در خوابگاه نشده اند لازم است به شرایط پذیرش اعلام شده از طریق سایت دانشگاه الزهرا و فرآیند طراحی شده توجه و از مراجعه حضوری به خوابگاه خودداری کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی نیز در اطلاعیه ای تاکید کرد: تمامی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای قرمز تعطیل است. تمامی کلاس های برخط و مجازی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در روزها و ساعت های مقرر شده برقرار است و تعطیل نیست.

براساس این اطلاعیه، حضور کارکنان و ارائه خدمات در بخش های پشتیبانی، فنی و مالی  باید به گونه ای باشد که خللی در امور آموزشی(کلاس های آنلاین) به وجود نیاید و همچنین پرداخت های مالی و حقوق و …. دچار مشکل نشود.

دانشگاه پیام نور

در اطلاعیه دانشگاه پیام نور آمده است: تمام خدمات دانشگاه پیام نور به صورت کاملا الکترونیکی ارائه می شود. با توجه به وضعیت قرمز کرونایی در تمامی مراکز استان‌ها و لزوم حفظ سلامت دانشجویان و همکاران دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، تمام مراکز و واحدهای  دانشگاه پیام نور در شهرهای قرمز در قالب دورکاری و به صورت کاملا الکترونیکی خدمات آموزشی و اداری لازم را ارائه می کنند.

۲۵ نوع خدمات مجازی مختلف در این سامانه برای استفاده دانشجویان ارائه شده و دانشجویان با ورود به این بخش از سامانه می توانند بدون هرگونه مراجعه حضوری، تمام فعالیت ها و اطلاعات مورد نیاز خود را اعم از برنامه ها و کلاس های آموزش مجازی، دسترسی به منابع درسی و کتابخانه ای، اپلیکیشن پیام من و ..به تفکیک و وضوح کسب کنند.

وی در پایان درخصوص نحوه حضور کارکنان سازمان مرکزی و ستاد های استانی گفت: طبق سیاست های ابلاغی ستاد کرونا، حضور کارکنان در سازمان مرکزی و ستاد های استانی با حداقل حضور یک سوم خواهد بود و بقیه همکاران در ستادهای استانی و مراکز و واحدها تابع ابلاغیه های ستاد کرونا، تمام خدمات مورد نیاز دانشجویان و همکاران را در فرایند دورکاری پیگیری کرده و انجام می دهند.

دانشگاه‌های تهران، علم  و صنعت و علامه طباطبایی

دانشگاه های تهران، علم و صنعت و علامه طباطبایی نیز اعلام کردند: با توجه به اینکه شهر تهران در وضعیت قرمز قرار گرفته است، تمام فعالیت‌های حضوری دانشگاه، از تاریخ ۱۸ فروردین تا اطلاع ثانوی تعطیل است و فعالیت‌ها فقط به صورت دورکاری و بدون حضور فیزیکی و با رعایت ملاحظات مندرج در بندهای زیر صورت می‌پذیرد.

همچنین تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی، همچون گذشته به صورت غیر حضوری و مجازی با جدیت ادامه می‌یابد و اساتید دانشگاه علاوه بر برگزاری کلاس‌ها کلیه وظایف محوله آموزشی و تحقیقاتی خود، به ویژه راهنمایی دانشجویان، رفع اشکال و جلسات دفاعیه را به صورت غیرحضوری انجام خواهند داد.

در این اطلاعیه ها تاکید شده است: در این ایام، ورود دانشجویان به دانشگاه مجاز نخواهد بود و اسکان دانشجوی جدید در خوابگاه‌های دانشگاه امکان پذیر نیست.

دانشگاه سوره

با توجه به وضعیت قرمز شهر تهران، کلاس های عملی حضوری در دانشگاه سوره به مدت یک هفته لغو شد.

دانشگاه سوره در اطلاعیه ای اعلام کرد با توجه به وضعیت قرمز شهر تهران از ۲۱ فروردین تا ۲۶ فروردین تمام خدمات آموزشی و اداری دانشگاه به صورت دورکاری خواهد بود.

این دانشگاه تاکید کرده است که در ایام دورکاری، کارمندان علاوه بر پاسخگو بودن به تماس‌های دانشجویان، موظف به انجام تمامی وظایف و امور محوله خود خواهند بود.

بر اساس این اطلاعیه کلاس‌های آموزشی مجازی دانشگاه همچنان برقرار است و کلاسهای عملی حضوری برگزار نخواهد شد.

دانشگاه سوره اعلام کرد، دانشجویان برای اطلاع از برگزاری کلاس‌های عملی لغو شده به اطلاعیه‌های درون گروهی خود توجه داشته باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا