میمون ها در بحران ها به یکدیگر کمک می کنند

به گزارش سیناپرس، انسان ها پس از وقوع بلایای ویرانگر زیست محیطی به طور منسجم به کمک و امداد رسانی از یکدیگر می پردازند ولی  دانشمندان به تازگی دریافته اند که همین مورد در مورد میمون ها نیز صدق می کند.
تحقیقات جدید پژوهشگران انگلیسی نشان داده است که میمون های موسوم به ماکاک ساکن کایو سانتیاگو، پورتوریکو پس از طوفان بزرگی که این جزیره را در سال ۲۰۱۷ ویران کرد، به طور قابل توجهی با یکدیگر تشریک مساعی داشته و مدارا کردند.
تیمی از پژوهشگران دانشگاه های پنسیلوانیا و اکستر پیش از این در حال مطالعه میمون ها در کایو سانتیاگو و منطقه ای بودند که به جزیره میمون ها معروف است. در طول طوفان ماریا در پورتوریکو، بیش از ۳ هزار نفر کشته شده و البته جانوران، پوشش گیاهی و به تبع آن میمون های زیادی نیز از بین رفته اند.
اعضای این تیم پژوهشی اعلام کردند که آنها متوجه شدند میمون ها پس از طوفان ناگهان در برابر سایر همنوعان خود، از جمله رقبای سابق، مهربان تر شده و بیشتر با آن ها مدارا می کنند.
به گزارش سیناپرس،پروفسور لورن برنت، از اعضای این تین تحقیقاتی و استاد دانشگاه اکستر اعلام کرد: ما انتظار داشتیم که میمون ها از فرصت ایجاد شده برای نابودی رقبای خود استفاده کنند اما در عوض، این جانوران به جای افزایش دشمنی، شبکه های اجتماعی خود و تعداد دوستانشان را افزایش داده و منابع محدود باقی مانده را با دیگران تقسیم کردند.
محققان همچنین اعلام کردند، سه سال پس از ویرانی های ناشی از این توفان، به نظر می رسد میمون ها هنوز ارتباطات ایجاد شده پس از طوفان را حفظ كرده و با نشستن در كنار یكدیگر یا نظافت دوستانشان به هم کمک می کنند. آنها همچنین دریافتند که افزایش ارتباطات اجتماعی عمدتاً توسط میمون هایی بروز داده می شود که قبل از طوفان از نظر اجتماعی از گروه خود جدا شده اند. محققان همچنین گفتند که این میمون ها تلاش می کنند ارتباطات اجتماعیشان  را گسترش داده و با دوستان دوستانشان نیز ارتباط برقرار کنند.
در نتیجه این مطالعات، پژوهشگران فرضیه ای را مطرح کردند که بر اساس آن برقراری ارتباطات اجتماعی دوستانه می تواند به میمون ها كمک كند تا با تغییرات شدید محیطی سازگار شوند.
کمیل تستارد، از اعضای این تیم تحقیقاتی و دانشجوی دکترای دانشگاه پنسیلوانیا در ایالات متحده آمریکا اعلام کرد: میمون ها شبکه های اجتماعی خود را گسترش دادند تا دوستان بیشتری داشته باشند. این کشف به ما می گوید که حیوانات می توانند به طور پویا با تغییر شبکه های اجتماعی خود به رویدادهای مهم محیطی پاسخ داده و روابط جدیدی ایجاد کنند.
شرح کامل این تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Current Biology منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.
مترجم: لیلی دهقان پور