روش‌هایی پایدار و کاربردی برای حفاظت از ذخائر زیزمینی

 یکی از این روش‌ها ایجاد سدهای ترکیبی زیرزمینی و آب‌بندان آبشاری است. راهی زیربنایی و پایدار برای حل مشکل کم‌آبی در کشور. این کار با هدف توسعه منابع آبی و استفاده از فناوری‌های نوین توسط کارگروه توسعه فناوری‌های آب خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی می‌شود.

نیاکان ما در طی چندین قرن از روش‌های مبتکرانه‌ای چون حفر قنوات برای مقابله با خشکسالی استفاده کردند. با توسعه فناوری مناسب، کمبود آب می‌تواند از محدودیت به فرصت تبدیل شود.

روش‌های مختلفی برای افزایش آب و مهیا کردن آن در زمان و مکان معین مطرح شده که یکی از مهم‌ترین روش‌ها به‌ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک مانند ایران توسعه آب‌های زیرزمینی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله احداث سدهای زیرزمینی است.

یکی از فناوری‌های نوینی که معاونت علمی به دنبال توسعه آن است، فناوری ایجاد سد ترکیبی زیرزمینی و آب بندان آبشاری است. سدهای زیرزمینی سازه‌هایی هستند که جریان های زیرقشری و یا آب های زیرزمینی را مسدود می کنند و سبب ایجاد ذخایر آبی در زیر زمین می شوند.

مهم‌ترین مشکل در احداث سد زیرزمینی، تعیین مناطق مناسب برای توسعه و ایجاد این سدها است. این طرح در معاونت علمی و فناوری با کمک شرکتی دانش‌بنیان برای توسعه فناوری احداث و ارزیابی اثر بخشی و ارائه راه‌حل‌های فناورانه در رفع مشکلات اجرایی با شناسایی مکان‌های مستعد، طراحی و اجرای دو طرح الگویی در منطقه وردیج انجام شده است.

برای تحقق این هدف، اقداماتی چون «بازدیدهای صحرایی»، «تهیه تصاویر ماهواره‌ای»، «استخراج داده‌ها و شاخص‌های مکانی»، «ذخیره‌سازی داده‌ها در پایگاه داده مناسب مکانی»، «استفاده از مدل ارزیابی چند معیاره مکانی مناطق مستعد» و «احداث سدهای زیرزمینی» مشخص واولویت بندی شد.

در این طرح همچنین مطالعات زمین شناسی، مرفولوژی، نقشه برداری و مطالعات زیر سطحی به کمک فناوری ژئوالکتریک و ژئو رادار قبل و بعد از احداث سد زیرزمینی برای مشخص کردن بهترین مکان و ارزیابی عملکرد سد زیرزمینی به انجام رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا