کاهش کدورت پساب خروجی صنایع با نانوجاذب پودری ایران ساخت

فرهاد سلیمی از اعضای این تیم استارتاپی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: استفاده از جاذب ها از بهترین روش های کاهش آلاینده های موجود در پساب های صنایع پالایشگاهی است، نانو جاذب پودری تولیدشده قادر به کاهش مطلوب OIL COD و کدورت پساب خروجی پالایشگاه ها با استفاده از روش جذب سطحی است.

وی ادامه داد: این محصول در تمامی صنایعی که تولید پساب حاوی مواد آلی دارند از جمله صنایع بالادستی نفت، گاز و پتروشیمی مثل پالایشگاه های جنوب کشوراراک، اصفهان وپتروشیمی اوره و آمونیاک کرمانشاه و آلودگی COD در پساپ خروجی آن ها بالاتراز حد مجاز ۵۰ میلی گرم برلیتراست، کاربرد دارد.

این فناور در خصوص فناوری نانو به کار رفته در این محصول افزود: حفرات زئولیت و اندازه ذرات زئولیت در ابعاد نانو است که موجب افزایش سطح ویژه ذرات و بازده جذب می شود، از طرفی موجب بروز پدیده  Molecular Sieving و اختصاصیت بالای فرآیند جذب می شود.

سلیمی همچنین گفت: توانایی حذف آلاینده های آلی از ppm  ۵۰  تا صفر، حذف کدورت و رنگ تیره آب، امکان احیا و استفاده مجدد پنج تا هفت مرتبه، توانایی کاهش رسانای آب به محدوده مجاز و توانایی کاهش سختی آب از ۲ هزار و ۳۰۰ به ۳۰۰ از مزایا و قابلیت های این نانو جاذب پودری است.

وی اظهار داشت: قدرت جذب نانو جاذب ۲/.۰ گرم بر لیتر است و به ازای هر یک کیلوگرم پنج متر مکعب پساب را تصفیه می کند، در مواردمشابه، برای همین میزان پساب از ۲۰۰ کیلوگرم جاذب زئولیت پلیمری استفاده می شود.

این عضو شرکت دانش بنیان یادآور شد: با توجه به این بازده، قیمت تمام شده نانوجاذب نسبت به سایر روش های مورد استفاده کاملا به صرفه است، عدم نیاز به تاسیسات گران قیمت و پیشرفته نیز از دیگر دلایلی است که این محصول را در بازار رقابتی جلوه می دهد.

سلیمی افزود: هر کیلو نانو جاذب اصلاح شده تولیدی  ما می تواند پساب با دبی ۴۰ متر مکعب بر ساعت را به صورت پیوسته و به صورت کامل تصفیه کند، هر دو هفته یکبار نیاز به احیا دارد و پس از آن قابلیت استفاده مجدد دارد.

وی یادآور شد: به طور کلی این محصول در مقایسه با روش هایی مانند اسمز معکوس، الکترودیالیز، رزین تبادل یونی دارای مزایایی از قبیل قیمت تمام شده پایین محصول، عدم نیاز بخ پیش تصفیه، کاربری و نصب آسان و نیز عدم حساسیت به ph پساب است.

این محقق افزود: این محصول درحال حاضر به صورت نمونه ساخته شده و در پالایشگاه کرمانشاه مورد ارزیابی واستفاده قرارگرفته است و نیازمند جذب سرمایه گذار برای تولید صنعتی هستیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا