کشف طوفان فضایی در بالای سیاره زمین

به گزارش سیناپرس به نقل از هافینگتون پست، این طوفان در آگوست سال 2014 رخ داده اما دانشمندان تاکنون متوجه رخ دادن چنین پدیده ای نشده بودند تا این که گروهی از محققان بین المللی هنگام مطالعه مشاهدات ماهواره ای از آن دوره، به چنین پدیده ای رسیدند.

تا به امروز، حتی وجود طوفان های پلاسمایی فضایی هم به درستی مشخص نشده بود بنابراین اثبات این امر با چنین مشاهداتی باورنکردنی است و می تواند اثباتی قطعی بر وجود چنین پدیده ای باشد. این طوفان که حدود 8 ساعت ادامه داشته، حتی با چشم غیرمسلح هم قابل مشاهده بوده است اما به دلیل وقوع آن در ارتفاع بالا، هیچ کس موفق به دیدن آن نشده است.

«لری لیون»، پروفسور علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، توضیح می دهد که چرا گرداب پلاسمایی فضایی شباهت زیادی به طوفان هایی دارد که در کره زمین رخ می دهند. او معتقد است که شما می توانید این جریان های پلاسمایی را در حالت گردابی مشاهده کنید که مانند بادهای طوفانی فضایی بوده اند.

به گزارش سیناپرس، این جریان ها در کناره ها قدرتمندتر بوده و با حرکت به سمت چشم مرکزی گرداب و پیش از رفتن به سمت دیگر، کاهش می یابد، درست مانند اتفاقی که در جریان هوا در یک طوفان منظم رخ می دهد.

در حالی که از طوفان های حاشیه زمین باران می بارد، طوفان فضایی الکترون ها را در جو می بارد. تغییرات ایجاد شده در آب و هوای فضایی می توانند روی سیگنال های GPS و ارتباطات ماهواره ای تأثیرگذار باشند. محققان بر این باورند که طوفان های فضایی پدیده ای معمول در جو هتند و تا امروز تنها از دید آنها دور مانده اند.

گروه های تحقیقاتی تاکنون در مواردی از داده های ماهواره ای، ویژگی هایی از طوفان های فضایی را مشاهده کرده اند.

مترجم: ندا اظهری
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا