با فعالیت‌ های ماجراجویانه آشنا شوید

کشور با شکوه ما از چنان تنوع اقلیمی برخوردار است که در دنیا کم نظیر است. اگر از بالا تا پایین ایران را نیم نگاهی بی‌اندازیم، می‌توانیم کاملا تنوع اقلیمی ایران را درک کنیم. این تنوع اقلیمی بستر بسیار مناسبی را برای ماجراجویان فراهم می‌کند. از کویرهای داغ و پهناور ایران تا مرتفع ترین قله آتشفشانی آسیا یعنی کوه دماوند، از خزر تا خلیج فارس، از جنگل‌های هیرکانی تا اکوسیستم بی‌نظیر حرا، همه و همه آماده لذت بخشیدن به ماجراجویان و گردشگران سراسر دنیا هستند. اگر به دنبال فعالیت‌های ماجراجویانه هستید، ایران در هر فصل و زمانی آمادگی میزبانی از ماجراجویان را دارد.

در اینجا به معرفی برخی از این بیشمار فعالیت‌های ماجراجویانه می‌پردازیم.

رد پا در کویر ایران

هایکینگ در کویر

تقریبا نیمی از ایران از کویر تشکیل شده است. اکثر بیابان‌های ایران در دو کویر لوت و دشت کویر دسته‌بندی می‌شوند. دشت کویر پهناورترین منطقه‌ کویری ایران است چندین استان را شامل می‌شود. دشت کویر متشکل از پارک ملی کویر، پارک ملی خارتوران، کویر مرنجاب، کویر حاج‌علی‌قلی، کویر بجستان، بیابان پولوند و چندین منطقه‌ی کویری دیگر است.

کویر لوت که 10 درصد مساحت کل ایران را تشکیل می‌دهد، 27امین کویر بزرگ جهان به شمار می‌آید. کویر لوت در جنوب شرقی ایران قرار گرفته و شامل استان‌های خراسان جنوبی، کرمان، و سیستان و بلوچستان می‌شود. کویر شهداد که گرم‌ترین نقطه جهان را به ثبت رسانده است جزئی از کویر لوت محسوب می‌شود.

با قدم گذاشتن در کویرهای ایران، می‌توانید فعالیت‌هایی نظیر هایکینگ در کویر، شرکت در تورهای سافاری، شترسواری، و غیره را تجربه کنید. همچنین کویرها را بهشت ستاره‌شناسان می‌دانند و با اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی علاوه بر لذت بردن از فضایی سنتی ، می‌توانید ستاره‌های آسمان را به وضوح ببینید.

کویرهای ایران

فعالیت‌های دریایی

دریای خزر و خلیج همیشه فارس دو پهنه‌ی آبی اصلی ایران هستند. علاوه بر آن‌ها، ایران از چشمه‌ها، رودها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها و منابع آبی دیگری برخوردار است که میزبانی عالی برای فعالیت‌های ماجراجویانه هستند.

فعالیت‌های ماجراجویانه آبی شامل شنا، رفتینگ در رودهای خروشان، جت اسکی سواری، شاتل سواری، بنانا سواری، پاراسل سواری، فلای بورد سواری، پدل بوردینگ، غواصی، اسکوتر زیردریایی سواری، موج سواری، ماهیگیری، لذت بردن از چشمه‌های آب گرم و بسیار فعالیت‌های دیگر می‌شود. تجربه‌ی فعالیت‌های آبی، تجربه‌ای به یاد ماندنی خواهد بود.

همچنین در خلیج فارس، جزایر متعددی وجود دارند که علاوه بر فعالیت‌های آبی، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن‌ها پتانسیل جذب گردشگران از نقطه به نقطه‌ی جهان را دارند. جزیره قشم که بزرگترین جزیره در خلیج فارس است و یا جزیره کیش که محبوب‌ترین جزیره بین ایرانیان است، با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خود شما را شگفت‌زده خواهند کرد. در جزیره‌ی قشم پتانسیل‌هایی نیز برای فعالیت‌های هیجان‌انگیزی همچون اسلک لاین و دیپ واتر وجود دارد.

رفتینگ

فعالیت‌های کوهستانی

از دیگر بسترهای طبیعی ایران برای فعالیت‌های ماجراجویانه، کوهستان‌ها هستند. حدود 600 قله از کوهستان‌های ایران بالای 4000 متر ارتفاع دارند. دو رشته‌کوه البرز و زاگرس بزرگترین مناطق کوهستانی ایران را تشکیل می‌دهند.در رشته کوه البرز بلندترین استراتوولکانوی آسیا یعنی کوه دماوند با ارتفاع 5610 متر از سطح دریا قدرت نمایی می‌کند. رشته کوه زاگرس نیز با طبیعت مسحور کننده‌ی خود شما را از بازگشت به خانه باز می‌دارد.

رایج‌ترین نوع فعالیت کوهستانی ترکینگ یا کوهپیمایی است. اما ارتفاعات ایران توانایی میزبانی از شما برای انواع کوهنوردی، اسکی، کوهنوردی با اسکی، صخره نوردی، سنگ نوردی، دیواره نوردی، دوی کوهستان، دوچرخه سواری کوهستان و … را دارند. همچنین لذت اقامت در اکوکمپ‌ها نیز جذابیت خاص خود را دارد.

ترکینگ در ایران

گشت و گذار در جنگل‌ها

یکی از هیجان‌انگیز‌ترین و محبوب‌ترین فعالیت‌های ماجراجویانه نزد ایرانیان، رهسپار جنگل‌ها شدن و گشت و گذار در میان درختان جنگل است. جنگل‌های ایران به طور عمده در پنج ناحیه رشد می‌کنند. جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران، جنگل‌های ایرانی-تورانی که در بخش‌های مرکزی گسترده شده‌اند، جنگل‌های زاگرس که عمدتا درختان بلوط هستند و در غرب کشور می‌رویند، جنگل‌های نوار ساحلی جنوب کشور و جنگل‌های ارسباران.

هایکینگ در جنگل، کمپ زدن، چالش‌های بقا در طبیعت، شکار و فعالیت‌های سرگرم کننده‌ی دیگری را می‌توانید در جنگل‌های ایران تجربه کنید. زیبایی‌ها و لحظات خوش در جنگل‌ها در ذهن شما باقی می‌ماند.

جنگل پیمایی

ایران مکان‌های دیدنی و توانایی‌های بالا برای فعالیت‌های ماجراجویی دارد که می‌توانید به انتخاب خود در سفر به نقاط مختلف آن، هر کدام را تجربه کنید و گنجینه‌ای از خاطرات را در ذهن خود بسازید.

منبع:dpl

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا