ایران به لحاظ تامین مالی حوزه فناوری از دنیا عقب نیست

علی وحدت روز سه شنبه در رویداد مجازی تبادل فناوری در حوزه زبان و ادب فارسی درباره تصویب قانون مترقی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، افزود: تصویب این قانون پایه گذار اتفاقات مهم در کشور بود؛ به گونه‌ای که شرایط کنونی هم از نظر تکمیل زیست بوم فناوری در کشور و هم به لحاظ توزیع جغرافیایی تشکیل شرکت‌های دانش بنیان با ۱۰ سال قبل قابل مقایسه نیست.

وی بیان کرد: مراکز رشد، شتاب دهنده‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و خلاق از اجزای اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور هستند. در حال حاضر ۵ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور تشکیل شده است که ارزیابی و تشخیص صلاحیت دانش بنیانی آنها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود. همچنین حدود ۱۰ هزار شرکت فناور در پارک‌های علم و فناوری و نیز شرکت‌های استارتاپی و نوآفرینی که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شناسایی می‌شوند، همه اینها مجموعه‌ای از اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور هستند که با صندوق همکاری دارند.

وحدت گفت: تامین منابع مالی بخش مهمی درحوزه نوآوری و فناوری در دنیا است. ما نیز در این حوزه و همچنین در زمینه روش‌های مختلف تامین مالی برای شرکت‌های دانش بنیان از دنیا عقب نیستیم

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در دو سال اخیر در کنار صندوق نوآوری و شکوفایی اقدامات جدی برای توسعه منابع مالی در سایر استان‌ها صورت گرفته و آن ایجاد نهاد مالی به نام "صندوق‌های پژوهش و فناوری" است. این صندوق‌ها غیر دولتی هستند؛ ضمن آنکه صندوق‌های تخصصی در حوزه‌هایی چون نانو، زیست فناوری، ارتباطات راه اندازی شده است.

وحدت ادامه داد: خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در ۲ سال اخیر ۱۰ برابر شده است. خدمات این صندوق به گونه‌ای است که سرویس‌ها و خدمات مالی در تمام طول چرخه حیات به شرکت‌ها ارائه می‌شود.

وی با اشاره به خدمات و دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و فناور، نمونه آن را در زمان شیوع ویروس کرونا برشمرد که هیچ محصول حوزه سلامت مرتبط با کرونا به کشور وارد نشده و تمامی نیازمندی‌ها از جمله ونتیلاتور، دستگاه‌های اکسیژن ساز و کیت‌های تشخیصی توسط جوانان دانشمند کشور تامین شد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، زمینه سازی برای تبادل فناوری را از دیگر اقدامات این صندوق ذکر کرد و گفت: برخی از حوزه‌های صنعتی جدید هستند، ولی برخی دیگر از حوزه‌های صنعتی قدیمی هستند و نیاز به رسوخ فناوری در آنها است تا از این طریق میزان بهره وری آنها ارتقا یابد.

وحدت گفت: نمونه این صنایع، صنایع حمل و نقل و فولاد سازی است که نیازمند رسوخ فناوری هستند. برای این منظور اقدام به برگزاری رویدادهای فناورانه با هدف نفوذ فناوری در صنایع کردیم.

وی درباره کاربردهای هوش مصنوعی در ارتقای کیفیت خدمات، افزود: در زمینه هوش مصنوعی از دنیا عقب نیستیم و می‌توانیم با کاربردی کردن این فناوری در حوزه‌های مختلف از جمله علوم انسانی، بهره وری را ارتقا دهیم. برای کاربردی کردن فناوری در حوزه زبان فارسی و ادبیات لازم است نیازهای این حوزه از سوی متخصصان اعلام شود. این توان در شرکت‌های فناور و دانش بنیان وجود دارد که با استفاده از ابزارهای نوین و فناورانه راهکارهایی را برای رفع نیازمندی‌های این حوزه ارائه دهند.

رییس صندوق نوآوری وشکوفایی با تاکید براینکه رویداد امروز در حوزه ادبیات و زبان فارسی رویداد خاصی به شمار می‌رود، گفت: این توان در شرکت های دانش بنیان وجود دارد که نیازهای حوزه زبان و ادبیات فارسی را با ابزارهای جدید پاسخگو باشند، برگزاری این رویداد می‌تواند الگویی برای سایر حوزه‌های علوم انسانی باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا