۵۴ مجتمع حیات طیبه در کشور بهره‌برداری شد

مهراله رخشانی مهر روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۱۴ مجتمع حیات طیبه امسال در برخی از استان‌ها مانند فارس، خراسان رضوی و اصفهان افتتاح شد و برخی دیگر نیز مانند خراسان جنوبی آماده افتتاح هستند.

وی افزود: ۴۰ مجتمع دیگر در سال‌های گذشته افتتاح شده‌ بودند. در این سال‌ها با ساخت این مجتمع‌ها بیشتر از کمیت به دنبال جاانداختن فرهنگ نحوه مدیریت و کارکرد مدارس و مجتمع‌های آموزشی بوده‌ایم.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطرنشان کرد: قرار است از ساخت مدارس کوچک به سمت ساخت مجتمع‌های آموزشی بزرگ پیش رویم که آثار تربیتی بسیاری هم برای دانش‌آموزان دارد.

رخشانی مهر با بیان اینکه ظرفیت دانش‌آموزی این مجتمع‌ها با توجه به زیربنا متفاوت است، ادامه داد: ظرفیت براساس زیربنای مجتمع و همچنین جمعیت استان و منطقه متفاوت است، ظرفیت برخی مجتمع ها ۵۰۰ نفر و برخی دیگر هزار و ۵۰۰ نفر است.

وی همچنین اظهار داشت: مزایای مجتمع‌های آموزشی حیات طیبه فراتر از ظرفیت دانش‌آموزان است، موضوع مدیریت یکپارچه با تعداد دانش آموزان بالا و همچنین امکان فعالیت گروهی دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف نمونه‌هایی از مزایای این مجتمع‌ها است.

 رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: این مجتمع‌ها در شهرهای مختلف متناسب با تعداد دانش‌آموزان ساخته می‌شود و معماری مدارس هم با یکدیگر تفاوت دارد. هیچ کدام از یک معماری خاص تبعیت نمی کند.

به گزارش ایرنا، رخشانی مهر پیشتر گفته بود که آموزش و پرورش براساس سند تحول بنیادین ملزم به ساخت مدارس بزرگ با توجه به شرایط هر منطقه است. تا جایی که شرایط منطقه اجازه می دهد، باید از ساخت مدارس کوچک خودداری شود.

وی تصریح کرد: عنوان درنظر گرفته شده برای این مدارس بزرگ به منظور ساماندهی فضاهای آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی است. استادان و دانشجویان بسیاری در همایش «معماری مدرسه ایرانی برای آموزش و پرورش» طرح هایی برای ساخت مجتمع های آموزشی ارائه کردند که در ساخت این مجتمع ها از آنها بهره مند شده ایم.

رییس سازمان نوسازی مدارس خاطرنشان کرد: شیوه مدیریت این مجتمع ها به این صورت است که در این مجتمع ها هم دانش آموزان ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم مشغول تحصیل می شوند. البته این دانش آموزان در یک مجموعه واحد قرار نمی گیرند.

رخشانی مهر ادامه داد: این مجتمع ها طوری طراحی شده اند که هر سه مقطع به طور مستقل در این مجموعه حضور دارند، اما یک سری مشترکات مانند سالن های ورزشی، سلف سرویس ها، آمفی تئاتر و استخر و غیره در فضا وجود دارد که در بازه های زمانی متفاوت دانش آموزان می توانند از این فضاها استفاده کنند.

وی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش نام این مجتمع های آموزشی را حیات طیبه گذاشته است که براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیرنظام، فضا و تجهیزات در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

رییس سازمان نوسازی مدارس درباره زیربنای مجموعه های حیات طیبه گفت: این مجتمع ها از ۱۰ تا ۱۵ هزار مترمربع زیربنا دارند که تاکنون حدود ۸۰ تا ۹۷ درصد در ساخت آنها پیشرفت فیزیکی حاصل شده است.

رخشانی مهر ادامه داد: مجموعه های حیات طیبه در استان های مختلف کشور از جمله استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان و کرمان و غیره در کشور پراکنده هستند.

وی درباره تکمیل این پروژه های آموزشی گفت: عملیات ساخت این پروژه ها از سال ۸۹ آغاز شده، اما به دلیل کمبود منابع مالی تا سال ۹۶ پیشرفت چندانی نداشت. عملیات ساخت آنها بار دیگر از سال ۹۷ فعال شد.

به گزارش ایرنا، در سند تحول بنیادین عنوان شده است که مدرسه کانون تربیتی محله و تجلی بخش حیات طیبه است. بنابراین باید در طراحی و ساخت مدرسه تدابیری اتخاذ شود که مدرسه به عنوان محیط دوست داشتنی و شوق انگیز برای دانش آموزان تلقی شود و زمینه ارائه خدمات موثر در آن تدارک دیده شود.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزایش سرانه فضای فیزیکی دانش آموز در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی براساس برنامه درسی ملی و منطبق با استانداردهای جهانی در راستای پاسخگویی به ساحت های مختلف آموزشی، تربیتی و ورزشی و دستیابی به ابعاد مناسب و با تاکید بر توسعه مجتمع های آموزشی و تربیتی با توجه به اقتضائات اقتصاد آموزش و پرورش را یکی از مهم ترین اهداف اعلام کرده است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، ساخت مدارس کوچک را پرهزینه است. در مدارس کوچک با چند کلاس نمی توان تمام سرویس ‌های لازم مانند کتابخانه، آزمایشگاه را داشت، اما با حرکت به به سمت ساخت مجتمع آموزشی، می توان تمام خدمات را به دانش‌آموزان ارائه کرد.

براین اساس جهت گیری آموزش و پرورش به سمت ساخت مجتمع‌های آموزشی است که از آنها تحت عنوان حیات طیبه نام برده می‌شود. این مجتمع‌های آموزشی، دانش‌آموزان پیش‌دبستانی تا آخر متوسطه دوم را شامل می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا