مبتلایان به سرطان پستان با اختلال شناختی روبرو می شوند

به گزارش سیناپرس به نقل از medicalxpress، سرطان پستان در حال حاضر یکی از شایع ترین سرطان های زنان به شمار می رود و در دنیا بعد از سرطان ریه، دومین سرطان شایع شناخته می شود به طوری که میزان شیوع آن در هر دو جنس حدود 4/10 درصد است. از سوی دیگر، این سرطان، پنجمین سرطان دنیا از نظر میزان مرگ و میر محسوب می شود.

سرطان پستان برخلاف آنچه تصور عامه مردم است، تنها یک بیماری زنانه محسوب نمی شود و مردان هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند اما میزان ابتلا به آن در زنان حدودا 100 برابر بیشتر است اما نرخ زنده ماندن از این بیماری در هر دو جنس تقریبا برابر است.

با توجه به پیشرفت هایی که در درمان آن انجام شده، سرطان پستان تا حدود 90 درصد قابل درمان است. اما شرط درمان موفق آن تشخیص زودهنگام این بیماری است تا پیش از گسترش سلول های سرطانی بتوان آنها را مهار کرد.

به گزارش سیناپرس، محققان در بررسی های اخیر خود به این نتیجه رسیده اند که حدود یک چهارم از مبتلایان به سرطان پستان پیش از شروع درمان، دچار مشکلات شناختی می شوند. این یافته نشان می دهد که عملکرد شناختی در بسیاری از بیماران بعد از آغاز درمان های شیمی درمانی، درمان غدد درون ریز یا درمان هورمونی سرطان پستان، با روند کاهشی روبرو می شود.

دانشمندان دانشگاه مرکز پزشکی Utrecht، در هلند بر این باورند که عوامل شخیص مرتبط با سرطان سهم قابل توجهی در عمرلکرد شناختی ایفا می کند. آنها بر ارزیابی و توجه به عملکردهای شناختی در گذر زمان در مبتلایان به سرطان پستان تأکید کرده اند.

محققان همچنان توصیه می کنند افراد برای جلوگیری از حاد شدن بیماری و تشخیص دیرهنگام آن، خانم ها بهتر است حتما درفواصل ماهیانه اقدام به معاینه شخصی سینه ها کنند و در صورت مشاهده مورد مشکوک یا توده قابل لمس حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند. توجه داشته باشید که بهتر است برای بررسی وضعیت بیماری های مرتبط با سینه حتما به جراح عمومی مراجعه کنید.

مترجم: ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا