باید سه درصد بودجه کشور به حوزه تحقیق و پژوهش اختصاص یابد

اگر طبق برنامه سه درصد بودجه به این امر اختصاص یابد در حوزه پزشکی و درمانی و حتی تولیدات پزشکی در دنیا حرف های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.

حسین‌علی شهریاری در گفت‌وگو با ایسنا، به برنامه‌ها و رویکرد کمیسیون بهداشت مجلس برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه پزشکی، درمان و بهداشت اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی حمایت خود را از فعالیت‌های دانش بنیان اعلام کرده و آن را وظیفه ذاتی خود می‌داند و این حمایت تا آخرین نفس از یافته‌های علمی و تحقیقاتی دانشمندان و نخبگان کشور ادامه خواهد داشت.

وی بر تقویت فعالیت‌های دانش بنیان در کشور تاکید  کرد و افزود: کمک به کاهش وابستگی کشور در حوزه واردات بویژه در حوزه محصولات فناورانه و دانش بنیان از برکات توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان است و مجلس شورای اسلامی حامی ایجاد و توسعه این نوع فعالیت هاست.

نماینده مردم زاهدان در خانه ملت، وظیفه کمیسیون آموزش عالی خانه ملت را حمایت و نظارت بر فعالیت‌های دانش بنیان در کشور دانست و افزود: بطور متوسط سالانه بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار در بودجه کل کشور برای فعالیت‌های دانش بنیان تخصیص می‌یابد و به فراخور وضعیت مالی دولت این میزان اعتبار نوسان دارد.

او بیان کرد: با تشکیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منابع مالی برای تقویت و ایجاد شرکت های دانش بنیان از این طریق تزریق می شود و خوشبختانه روند فعالیت این مراکز علمی و فناوری توسعه یافته است.

شهریاری به تشکیل جلسات متعددی با شرکت‌های دانش بنیان برای تامین نیازهای درمانی بویژه در شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: در این جلسات بر حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان نظیر انستیتوپاستورایران، بنیاد برکت، رازی و … برای تولید واکسن تاکید شده و قطعا واکسن تولید داخل از نمونه خارجی ثمربخشی و تاثیرگذاری بیشتری دارد. امیدواریم علاوه بر تامین نیاز کشور به واکسن، آنرا به سایر کشورهای منطقه نیز صادر کنیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۱۴ کشور از  تست های رپید یا سریع کرونای تولیدی بنیاد برکت برای تشخیص بیماری کرونا با قیمت مناسب ۸۰ هزار تومان استفاده می کنند و امیدواریم بزودی واکسن کرونای ایرانی نیز در کشورهای منطقه مورد بهره برداری قرار گیرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه به وضعیت و پتانسیل تولیدات پزشکی در کشور اشاره کرد و افزود: پتانسیل تولیدات پزشکی ایران در حد اروپا و آمریکاست و تنها نقطه ضعف کشور ما در این حوزه کمبود منابع مالی برای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی است.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر تخصیص ردیف اعتباری خاص در حوزه پژوهش و تحقیقات گفت: باید سه درصد بودجه کشور به حوزه تحقیق و پژوهش تخصیص یابد که متاسفانه در حال حاضر این میزان کمتر از نیم درصد است و اگر طبق برنامه سه درصد بودجه به این امر اختصاص یابد در حوزه پزشکی و درمانی و حتی تولیدات پزشکی در دنیا حرف های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.

شهریاری گفت: ایران از نظر علمی و تولید محتوا در حوزه مقالات علمی در دنیا رتبه شانزدهم را به خود اختصاص داده است و در حوزه پزشکی این رتبه بالاتر است و در صورت حمایت مالی در حوزه تحقیقات و پژوهش این رتبه افزایش خواهد یافت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا