قوانین هر 2سال یک بار به بازنگری نیاز دارد

مصطفی مافی، رئیس پارک علم و فناوری قزوین در گفتگو با سیناپرس می گوید: ما به عنوان مهم ترین شاخصه های پارک به دنبال آن هستیم که در حال حاضر استارتاپ ها را در خدمت صنایع دیگر استان قرار دهیم و برای این امر برنامه ریزی های جدی صورت گرفته است تا نیازمندی های استان را شناسایی و برای رفع این نیازها، رویدادهای مربوطه را داخل پارک برگزار کنیم و بتوانیم جهت رفع نیازها، استارتاپ ها را داخل پارک علم و فناوری قزوین شکل دهیم.

او ادامه می دهد: با این کار می توانیم، هم رابطه بین صنعت و دانشگاه را بهبود بخشیم و هم بازار واحدهای فناور را تضمین کنیم. بزرگ ترین مساله ای که واحدهای فناور دارند، بازار است. در حال حاضر، واحدهای فناور زیادی داریم که محصول را به لحاظ فنی تولید کرده و تأییدیه های لازمه را هم اخذ کرده اند به عنوان مثال، محصولاتشان از سوی اداره استاندارد هم تأیید شده اما به دلیل مشکلات پیش رو، بازار مناسبی ندارند.

رئیس پارک قزوین تأکید می کند که اگر بتوانیم بازار واحدهای فناور را از ابتدا تضمین کنیم و به سراغ شرکت هایی برویم که به فناورهای ما نیاز دارند و استارتاپ ها را جهت رفع همان نیاز شکل داده و حمایت کنیم، به این ترتیب می توان مطمئن بود که این بازار وجود دارد و درصد موفقیت بالاتر می رود.
او با اشاره به این که استان قزوین یک استان صنعتی است، باید در این زمینه و توسعه این بخش برنامه ریزی هایی داشته باشیم البته تنها محدود به این کار نیست. بحثی که وجود دارد، این است که قزوین را بیشتر به واسطه صنعت کشاورزی می شناسند. از طرفی، این استان هم در زمینه کشاورزی و هم گردشگری وضعیت مطلوبی دارد.

تأسیس مرکز نوآوری فرهنگ و هنر

مافی ادامه می دهد: شاید بسیاری از مردم ما اطلاع نداشته باشند که بیشترین آثار باستانی ثبت شده متعلق به شهر قزوین است و از وجود چنین ظرفیت گردشگری در استان آگاه نباشند. با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قرار است یک مرکز نوآوری فرهنگ و هنر داخل سرای سعدالسلطنه قزوین راه اندازی کنیم که کاروانسرای قدیمی سرپوشیده در این استان است.

به گفته مافی، این مرکز نوآوری قرار است به عنوان زیرمجموعه پارک علم و فناوری قزوین فعالیت کند و ما نام اولیه آن را مرکز نوآوری «جاده ابریشم» گذاشته ایم. شهرداری هم هماهنگی های لازم را انجام داده که فضا را در اختیار ما بگذارند تا با همکاری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی بتوانیم این مجموعه را هر چه زودتر به بهره برداری برسانیم و بتوانیم در حوزه تبلیغ، ترویج و بازار صنایع نرم و فرهنگی استان قزوین هم نقش ایفا کنیم.

ریاست پارک قزوین در ادامه گفت و گو با سیناپرس تأکید می کند که 40 شرکت در داخل پارک وجود دارند که به گردش مالی بالای حداکثر معاملات دست پیدا کرده اند؛ به عنوان مثال، برنامه ریزی ها و شاخص هایی که در پذیرش شرکت های رشد یافته داریم، همین امر است که حتما باید به گردش مالی حد متوسط معاملات دست پیدا کنند و از زمانی که شرکت در داخل پارک پذیرفته می شود، برنامه ما این گونه است که شرکت ها را به این سمت سوق دهیم.

حضور مؤثر اعضای هیأت علمی دانشگاهی

او درباره نفوذ دانشگاهیان در پارک علم و فناوری قزوین به سیناپرس می گوید: این پارک تقریبا فاصله ای 4، 5 کیلومتری از دانشگاه بین المللی امام خمینی دارد و این مسئله تا حدودی روی ورودی های دانشجویان و استادان به پارک مؤثر بوده است. اما به طور تقریبی می توان گفت که حدود 20 درصد واحدهای فناور به طور مستقیم از فارغ التحصیلان دانشگاهی و استادان دانشگاه ها هستند.

البته به گفته او، در بقیه شرکت ها هم تا حدودی دانشگاهیان حضور دارند اما بیشتر از فارغ التحصیلان قدیم دانشگاه ها هستند. ما برنامه ریزی جدی داریم که این 20 درصد را تقویت کنیم چرا که حضور اعضای هیأت علمی در داخل پارک های علم و فناوری به حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی داخل پارک کمک می کند و همین امر باعث می شود فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر با فعالیت ها و ظرفیت های پارک آشنا شوند و ای، شکل گیری استارتاپ ها را شدت می بخشد. به طور کلی، حضور استادان دانشگاهی در قالب واحدهای فناور داخل پارک برکات زیادی به همراه خواهد داشت.

قوانین قدیمی به کار شرکت های دانش بنیان امروزی نمی خورند

مافی اظهار می کند: درباره مطالبات پارک های علم و فناوری که در مجلس مطرح می شود، دو قانون وجود دارد، یکی قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان و دیگری، حمایت از واحدهای فناور مستقر در پارک های علم و فناوری. به نظر بنده، این دو حوزه باید یکی شوند. این عامل باعث شده که در مواجهه با مالیات، بیمه و غیره تداخلاتی به وجود آید. وقت آن رسیده که مجلس این دو قانون را اصلاح کند به طوری که هر جایی که واژه دانش بنیان بود، واحدهای فناوری پارک های علم و فناوری هم ذکر شود.

ریاست پارک قزوین در ادامه تأکید می کند مشکل دیگری که با آن مواجه هستیم، از جمله صدور کارت بازرگانی، معافیت های مالیاتی و بحث بیمه و به طور کلی، قوانین در این حوزه واضح بیان نشده و مسئولان تفسیر به رأی می کنند و این باعث می شود که در استان ها، به شکل های مختلف با این موارد برخورد می شود. بنابراین لازم است که مجلس بعد از تصویب قانون دانش بنیان ها در سال 89 و گذشت 10 سال از قانون گذاری آن، اطلاحاتی را در این زمینه انجام دهند.

او ادامه می دهد که اتفاقات و تحولات در حوزه دانش بنیان ها و فناوری بسیار شتابان و رو به جلوست، به نظر می رسد که این قانون 10 سال پیش باید بازنگری شود. قوانین در حوزه های فناوری به دلیل سرعت رشدی که دارند باید در بازه های 2 تا 3 ساله مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرند که ضرورت این حوزه را نشان می دهد.

گفتگو: ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا