نخستین شهر شناور جهان ساخته می شود

با توسعه‌ی فناوری، تمایل بشر برای حضور پایدار انسانی در نقاطی فراتر از مناطق شناخته شده‌ی معمول بیشتر می‌شود. ایلان ماسک رؤیای سکونت انسان در مریخ را در سر دارد و اکنون شرکت Blue Estate برای ساخت نخستین شهر شناور برنامه‌ریزی می‌کند.

Blue Estate پروژه‌ی جدیدی در زمینه‌ی املاک دریایی است که ساخت آن، در پایان سال گذشته‌ی میلادی اعلام شد. این هتل «فقط یک سفر کوتاه» بین میامی، فلوریدا و جزایر باهاما انجام می‌دهد و مسافران می‌توانند با شناور یا هواپیما و به زودی با شاتل‌های دریایی معمولی به آن برسند.

از روز گذشته، پیش‌فروش طیف گسترده‌ای از املاک در این جزیره‌ی شناور آغاز شد و در این میان دو خانه‌ی بزرگ آن، با ۱.۵ میلیارد دلار، بیشترین قیمت را دارند. Blue Estate همچنین آپارتمان‌های کوچک Ring Level را با قیمت ۱۹۸۰۰ دلار ارائه می‌دهد که با توجه به زندگی در سبزترین مجموعه‌ی املاک جهان همراه با معافیت مالیاتی، ارزان به‌نظر می‌رسد.

Blue Estate دارای یک ساختار پایه‌ی چندبخشی است که اجزای آن از بتن کامپوزیتی بسیار مقاوم که در دریا مونتاژ شده، تشکیل شده‌اند. به گفته‌ی سازندگان این مجموعه، خطر غرق شدن وجود ندارد زیرا دیوارهای ضخیم و بسیار بلند و ابعاد عظیم جزیره که به اندازه‌ی نیمی از جزیره‌ی موناکو است، تضمین می‌کند که حتی شدیدترین بادها هم آسیبی به آن نمی‌زند. علاوه بر این، کرکره‌های تاشو برای محافظت از بخش‌های بالایی درنظر گرفته شده است و همچنین برای انتقال کل ساکنان جزیره از مسیر طوفان‌های احتمالی، تجهیزاتی وجود خواهد داشت.

از نظر تئوری، Blue Estate یکی از پیشگامانه‌ترین رویاهای بشریت است که به حقیقت می‌پیوندند. این جزیره‌ی شناور و دست‌ساخته‌ی بشر بسیار لوکس است، اما حتی برای کسانی که بودجه‌ متوسطی هم دارند، قابل دسترسی است.

این شهر کاملا خودکفا است و برای نیازهای خانوادگی یا میهمانی‌ها همیشه گزینه‌های دردسترس دارد. همچنین دارای محیط‌های سبز و امکاناتی مانند مراکز سلامتی و استخر، درمانگاه پزشکی و سیستم مدارس خود برای همه‌ی سنین، سوپرمارکت‌ها و حتی باغ‌های خاص خود و آزمایشگاه برای گوشت کشت شده‌ی سلولی یا گوشت مصنوعی است. این شهر درنظر دارد یک شهر بدون جرم و جنایت با کم‌ترین مقررات، بدون مالیات و مالیات بر ارزش افزوده و از سویی یک فضای کاری باشد که پذیرای مشاغل بزرگ و کوچک از سراسر جهان است.

و همه‌ی این‌ها قرار است در میان دریای کارائیب انجام شود، جایی که ۳۴۰ روز از سال آفتاب دارد. داشتن همه‌ی این چیزها با هم شگفت‌آور است و اگرچه Blue Estate جزئیات روند اجرایی را بیان نکرده است اما تأکید دارد که عملیات ساخت تا سال ۲۰۲۵ میلادی پایان می‌یابد.

در قلب این شهر شناور، که حدود ۱۵۰۰۰ نفر از هر ملیت و سطح بودجه را در خود جای خواهد داد، یک بندرگاه مرکزی وجود دارد. همچنین امکانات زندگی از آپارتمان‌های کوچک برای یک نفر گرفته تا دو خانه‌ی بسیار بزرگ که به صورت سفارشی با توجه به خواست مالک آینده‌ی آن‌ها ساخته می‌شوند، دربر می‌گیرد. هر یک از این خانه‌ها با مساحت ۵۵۰۰۰ مترمربع در ارتفاع ۵۰ متری از سطح دریا قرار می‌گیرد و دارای امکانات متنوعی از جمله یک پد فرود بالگرد، سالن سینما و یک زیردریایی شخصی خواهد بود.

کلوپ های اقیانوسی، چهار استخر به شکل تالاب‌های طبیعی و به اندازه‌ی استخر المپیک، بازارهای تازه و سوپرمارکت، غذاخوری‌های خوب، مراکز خرید و ساختمان‌های تجاری از دیگر بخش‌های این شهر است. یک سیستم اختصاصی پرداخت بدون پول نقد تمام معاملات را انجام می‌دهد، اما هر یک از ساکنان این شهر دریایی هم، یک حساب رایگان برای پرداخت و پس‌انداز دریافت می‌کنند. به گفته‌ی Blue Estate زندگی در دریا هزینه‌ای بیش از زندگی در خشکی نخواهد داشت و بنابراین هزینه‌ی ماهانه ۴۲۵۰ دلار برای یک خانواده‌ی چهار نفره یا ۱۱۵۰ دلار در ماه برای یک نفر را بدون احتساب اجاره تخمین می‌زند.

همان‌طور که بیان شد این شهر شناور کاملا خودکفا خواهد بود و سازندگان آن تأکید کردند که انرژی پاک از همه‌ی منابع موجود شامل انرژی خورشیدی، باد و موج به‌دست می‌آید و آب شیرین به کمک فرآیند نمک‌زدایی تولید می‌شود. همچنین مفاهیم ابتکاری برای بازیافت و کاهش زباله اجرا خواهد شد و امکانات موجود در محل به پژوهشگران امکان می‌دهد تا محیط زیست دریایی را برای توسعه‌ی بیشتر شهر و نیز پیاده‌سازی طرح در نقاط دیگر مطالعه کنند.

شهر شناور Blue Estate با شعار آزادی، برابری و رفاه، مجموعه قوانین و دستورالعمل‌های خودش را هم خواهد داشت. این واقعیت که ساکنان مالیات و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نخواهند کرد، چندین بار در معرفی رسمی تأکید شده است، اما از سویی توسعه‌دهندگان این طرح می‌گویند که آن‌ها هرگز پولشویی یا هر نوع رفتار غیرقانونی یا اخلالگرانه را تحمل نخواهند کرد. این موضوع از داشتن اسلحه تا فروش مواد مخدر یا پرخاشگری بیش از حد نسبت به همشهریان را شامل می‌شود.

بدین ترتیب Blue Estate هدف خود را ارائه‌ی «یکی از امن‌ترین جوامع جهان همراه با آرامش روانی مطلق و سطح بی‌سابقه‌ای از حریم خصوصی» در کنار امکانات لوکس و رفاهی ۵ ستاره در اولین شهر شناور ساخته توسط بشر عنوان می‌کند. ادعاهایی که در این مرحله با توجه به مفهومی بودن، طرح آن آسان است اما باید دید فرآیند ساخت که طبق برنامه‌ریزی در سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد، چقدر به این مفاهیم نزدیک خواهد شد.

منبع:دیجی کالامگ

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا