با سیستم حمل و نقل و رستوران های دبی آشنا شوید

سیستم حمل و نقل عمومی در شهر دبی چندان قدیمی نبوده و تاریخچه ای طولانی ندارد اما این سیستم بسیار کارآمد و مقرون به صرفه بوده و هزینه یک سفر شهری با متروی دبی حدود ۶۸ سنت هزینه در بر دارد. البته متروی شهر دبی تنها دارای دو خط سبز و قرمز بوده و تقریباً بیشتر بخش های مهم شهر را تحت پوشش قرار می دهد. در سفر به دبی همچنین می توانید از قطارهای فوق مدرن بدون راننده ای نیز که با استفاده از سیستم ناوبری خودکار عملی می کنند، استفاده و تجربه ای جالب کسب کنید.

اگرچه متروی دبی چندان گسترده نیست و تنها بخش هایی از مرکز شهر، مناطق ساحلی، فرودگاه و شهر قدیم را پوشش می دهد اما شما می توانید با پرداخت تنها ۸ درهم با آن سفر کنید که بسیار ارزان تر از تاکسی است. اگر هم مجبور هستید به بخشی از شهر بروید که تحت پوشش مترو نیست، بهتر است با مترو به نزدیک ترین ایستگاه به مقصدتان رفته و سپس از تاکسی استفاده کنید. به این ترتیب مبلغی معادلی ۳۰ درهم را پس انداز خواهید کرد.

تقریباً می توان سیستم حمل و نقل شهری در دبی را یکی از بهترین نمونه ها در خاورمیانه محسوب کرد اما قطعاً در سفر به دبی خواهید دید که هنوز خودروهای شخصی و تاکسی نقش اصلی را در حمل و نقل شهری بر عهده داشته  و شما می توانید با خریداری کارت های اعتباری یکروزه به طور نامحدود از اتوبوس و مترو های شهر استفاده کنید. این کارت ها حدود ۱۴ درهم هزینه در بر داشته و شما می توانید انواع مختلفی از کارت های اعتباری را در ایستگاه های اتوبوس و متروی دبی تهیه کنید.  در این جدول با انواع مختلف کارت های اعتباری حمل و نقل شهری که در سفر به دبی می توانید از آن ها استفاده کنید، آشنا خواهید شد.

سفر با مترو

خط قرمز متروی دبی یا Red Line دارای ۵۲ کیلومتر طول بوده و در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز به کار کرده است. این مترو را می توان سومین سیستم مترو در جهان عرب محسوب کرد که پس از متروی قاهره و الجزایر آغاز به کار کرده است. ۲۱ ایستگاه در متروی دبی در سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرده و در سفر به دبی در نظر داشته باشید که این خط مترو بخش های قدیمی شهر را پوشش نداده و بین خیابان شیخ زائید؛ توقف در فرودگاه، برج الخلیفه و مرکز خرید امارات (Mall of the Emirates.) تردد می کند.

خط سبز یا The Green از مرکز شهر  عبور کرده و در سال ۲۰۱۱ آغاز به کار کرده است و دو ایستگاه جدید در منطقه الجدف (Al Jadaf) و خور دبی (Creek) نیز به تازگی طراحی شده است. خطوط جدید مترو دبی به نام های خط آبی و بنفش نیز می توانند بخش های مهمی از شهر را پوشش دهند.

 قطارهای شهری سیستم متروی دبی هر ۳ تا ۵ دقیقه وارد ایستگاه ها شده و از ساعت ۵ و ۵۰ دقیقه صبح تا ۱۲ نیمه شب به فعالیت می پردازند. در سفر به دبی به خاطر داشته باشید ساعات کار مترو در روزهای پنج شنبه و جمعه بیشتر بوده و تا ساعت ۱ نیمه شب امکان استفاده از مترو وجود دارد. تمام ایستگاه های مترو دارای سیستم تهویه مطبوع بوده و اتوبوس های مختلفی به بخش های گوناگون شهر در خروجی ایستگاه ها وجود دارد.

گشت و گذار در شهر با مونوریل:

شهر دبی دارای ۵ کیلومتر مونوریل است که از نخل جمیرا به سمت هتل آتلانتیس Atlantis hotel حرکت می کند البته هنوز این خط مونوریل به  سیستم متروی شهری متصل نیست.

تراموای دبی:

در سفر به دبی برای گشت و گذار شهری می توانید از تراموا یا Dubai Tram استفاده کنید که در ۱۲ نوامبر سال ۲۰۱۴ افتتاح شده است. این تراموا تفرجگاه ساحلی دبی یا Dubai Marina را به برج العرب و  JBR متصل می کند. مدت توقف مسافران برای رسیدن تراموا در هر ایستگاه حدود ۶ دقیقه بوده و این تراموا از ساعت 6 و نیم صبح آغاز به کار کرده و هزینه آن ۳ درهم است.

اتوبوس های شهری:

در سفر به دبی می توانید از سیستم وسیع و مدرن اتوبوسرانی این شهر استفاده کرده و  با کمک آن به مقصد برسید. اتوبوس گزینه ای ارزان قیمت و ایده آل برای سفر به بخش های مختلف شهر محسوب می شود که تقریباً همه محله ها را پوشش می دهد.

نقشه اتوبوسرانی دبی، ساعات حرکت اتوبوس ها و خطوط مختلف آن به سادگی و از طریق وب‌سایت https://www.rta.ae/wpsv۵/links/buses/FullBusNetwork_sm.pdf قابل دسترسی بوده و می توانید با دانلود این نقشه در سفر به دبی از امکانات اتوبوسرانی آن استفاده کنید. این اتوبوس ها بسیار تمییز و راحت بوده و مرکز شهر را به بخش های مختلف دبی و حومه آن متصل می کند.

در صورت نیاز به استفاده از اتوبوس های شهری در سفر به دبی باید کارت ویژه آن را تهیه کنید که در بیشتر ایستگاه های اتوبوس، مترو و در برخی مواقع توسط راننده ها ارائه می شود. ایستگاه های اصلی اتوبوس شهر در بازار طلا یا گولد سوق مارکت (Gold Souq Market) و الغبیبه قرار دارد. قیمت پایه بلیت های اتوبوس ۲ درهم بوده و این رقم برای مسیرهای طولانی تر افزایش پیدا می کند. به خاطر داشته باشید صندلی های جلوئی اتوبوس ها به بانوان تعلق داشته و آقایان اجازه استفاده از آن ها را ندارند.

تاکسی های شهری

تاکسی را می توان اصلی ترین وسیله حمل و نقل شهری در دبی محسوب کرد که تقریباً در همه خیابان های شهر و تمامی ساعات شبانه روز در دسترس هستند. در سفر به دبی به سادگی می توانید به محل توقف تاکسی ها که در بیرون هتل ها و مراکز خرید و … قرار دارد مراجعه کرده و به مقصد برسید.

پیدا کردن تاکسی در خیابان ها به ویژه در ساعات ترافیک کمی دشوارتر است و بهتر است در این ساعات حتماً به ایستگاه های توقف تاکسی مراجعه کنید.  البته هزینه تاکسی در شهر دبی به نسبت سایر گزینه های حمل و نقل شهری بسیار گران تر بوده و در صورتی که در سفر به دبی قصد استفاده از تاکسی دارید حتماً از قبل نسبت به برنامه ریزی مسیر خود و قرار دادن مقاصد هم مسیر در یک سفر اقدام کنید تا برای دیدن آن ها نیاز به پرداخت کرایه مضاعف نداشته و با یکبار استفاده از تاکسی چند مقصد نزدیک به یکدیگر را بازدید کنید.

عموم تاکسی ها دارای تاکسی‌متر بوده و هزینه سفر برای هر کیلومتر حدود ۲ درهم است. مهمترین شرکت های تاکسیرانی در شهر دبی عبارتند از: Dubai Transport, National, Cars, Metro و Arabian. به خانم هایی که به صورت تنها به دبی سفر می کنند توصیه می شود به ویژه در ساعات شبانه حتماً در صندلی های عقب تاکسی نشسته و از نشستن در بخش جلو اجتناب کنند.

نوع کارت

قیمت

توضیحات

بلیت قرمز

(Red ticket)

۲ درهم

بلیت های قابل شارژ و مناسب برای گردشگران. این کارت ها حدود ۹۰ روز اعتبار داشته و تنها برای یک نوع سفر مانند اتوبوس یا مترو کاربرد داشته و می تواند برای ۱۰ سفر استفاده شود. البته هر ده سفر باید هزینه ای یکسان داشته باشند.

کارت نقره ای

(Silver card)

۱۴ درهم و قابلیت استفاده تا ۲۰ درهم

این کارت ها قابل شارژ بوده و برای ۵ سال اعتبار دارند

کارت طلائی

(Gold card)

۱۴ درهم و قابلیت استفاده تا ۲۰ درهم

کارت های قابل شارژ برای استفاده از بخش طلائی سرویس های حمل و نقل عمومی، این سرویس مستلزم پرداخت هزینه ای دو برابر سفرهای عادی است.

کارت آبی

(Blue card)

۷۰ درهم

کارت های شخصی با خدمات متعدد آنلاین و قابلیت شارژ آنلاین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رستوران‌ها

شهر دبی دارای تعداد زیادی رستوران و غذاخوری های مختلف است که در آن طیف وسیعی از سبک های غذائی از جمله انواع غذاهای اروپائی، آمریکائی، چینی، هندی، عربی؛ ایرانی و …. ارائه شده و همچنین انواع فست فودها و غذاهای دریائی نیز از جمله دیگر گزینه هایی محسوب می شوند که در سفر به دبی می توانید نوش جان کنید.

استفاده از غذاهای ارزان یکی از توصیه های است که می تواند هزینه های سفر شما به دبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. روزهای جمعه در این کشور به طور سنتی بوفه های غذا و نوشیدنی نامحدود ارائه می شود. البته به خاطر داشته باشید در همه جای دبی این نوع رستوران ها ارزان نبوده و برخی موارد تا ۲۰۰ دلار هزینه در بر دارد.

رستوران Tenth Street با ارائه انواع غذاها به صورت بوفه و با هزینه ۸۰ درهم یکی از گزینه های نسبتا مناسب به شمار آمده  و رستوران هایی مانند Warehouse, Rock Bottom و Waxy O’Conners نیز از دیگر موارد توصیه شده محسوب می شوند.  در دبی مال رستورانی به نام Debonairs وجود دارد که دقیقاً در فود کورت طبقه همکف قرار داشته و در آن می توانید  یک پیتزا را به همراه نوشابه به قیمت ۱۵ درهم تهیه کنید. البته به یاد داشته باشید پیتزاهای این محل کمی کوچک بوده و  پیتزای بزرگ آن  ۲۲ درهم قیمت دارد که می تواند ناهاری کامل برای شما محسوب شود.

در سفر به دبی می توانید به محلات قدیمی شهر مراجعه کرده و علاوه بر کسب تجربه ای متفاوت، از رستوران های ارزان قیمت و با کیفیت این منطقه استفاده کنید. صرف یک وعده غذا در رستوران های این  مناطق در حدود ۲۰ تا ۳۰ درهم هزینه در بر دارد . رستوران ایرانی استاد را در نزدیکی ایستگاه متروی الفهیدی  یکی از گزینه هایی است که در سفر به دبی می توانید به آن مراجعه کرده و غذائی ایرانی را با قیمتی مناسب نوش جان کنید.

رستوران زاروب Zaroob که در آن انواع غذاهای عربی ارائه می شود، دیگر گزینه مطلوب جهت صرف غذا در دبی به شمار می رود که در آن علاوه بر شانس خوردن غذاهای عربی و انواع آب میوه های تازه، می توانید از چشم انداز فوق العاده ای لذت ببرید. اگر هم قصد دارید کمی ماجراجوئی کرده و  تعداد زیادی از غذاهای سبک خاورمیانه ای را با یکدیگر مقایسه کنید؛ می توانید تور غذاهای خاورمیانه ای Middle Eastern food tour را  در این رستوران سفارش دهید. آدرس وب سایت رستوران زاروب  http://www.zaroob.com/#/home است که با مراجعه به آن می توانید اطلاعات بیشتری در این رابطه به دست آورید.

رستوران بو قطیر که در ساحل قرار داشته و تنها در آن غذاهای دریائی ارائه می شود، یکی از گزینه های ایده آل برای کسب تجربه ای فراموش نشدنی در سفر به دبی محسوب می شود. این رستوران کلبه ای شکل در ماسه های ساحلی و در نزدیکی بارانداز ماهیگیری ام سقیمه قرار دارد. البته به خاطر داشته باشید  منوی این رستوران چندان متنوع نبوده  و در آن تنها  نان، برنج، چند نوع سالاد و ماهی کبابی سرو می شود. لازم به ذکر است که در این رستوران نشانه ای از تجهیزات لوکس نبوده و مشتریان برای صرف غذا  روی صندلی های پلاستیکی نشسته و بهترین ماهی های کبابی شهر را امتحان می کنند. آدرس این رستوران را به یاد داشته باشید Bu Qtair, ۴d Street, Umm Suqeim, Dubai این تجربه هیچگاه از ذهن شما پاک نخواهد شد. نکته جالب درباره رستوران بوقطیر این است که شما همواره می توانید تعداد زیادی گردشگر با ملیت های مختلف را در آن پیدا کنید.

رستوران های مقرون به صرفه

مجموعه رستوران های زنجیره ای Evergreen Pure Vegetarian: شعبه های مختلف این رستوران زنجیره ای در همه سطح شهر دبی پراکنده شده و قابل دسترسی است. افرادی که به شهر دبی سفر می کنند و به دنبال رستورانی گیاهی و خارجی (غیر از رستوران های عربی) هستند می توانند از این رستوران های زنجیره ای بهرمند شوند.

این رستوران ها غذاهای متنوع گیاهی و تای را در اختیار مهمانان خود قرار می دهند. علاوه بر دبی این رستوران ها در شهرهای شارجه (Sharjah) و ابوظبی (Abu dhabi) است. در این رستوران، غذای Thalis تنها ۱۰ درهم امارات است. قیمت غذاهایی چون پانی پوری (PaniPuri) و بهل پوری (BhelPuri) نیز در همین حدود است.
   

رستوران Karachi Inn: این رستوران که یک رستوران پاکستانی است، غذاهای ارزان قیمت پاکستانی و هندی را ارائه می دهد. افرادی که به غذاهای تند و پر ادویه علاقمند باشند می توانند از غذاهای این رستوران لذت ببرند. صرف غذا در این رستوران برای هر فرد بین ۲۰ تا ۲۵ درهم امارات هزینه دارد.

آدرس: ۱. At Satwa roundabout   و     ۲. At Bur Dubai near Mussala Tower

تلفن: ۹۷۱۳۳۱۵۳۵۳

 رستوران های زنجیره ای Karachi Darbar : شعبه های این رستوران زنجیره ای در همه سطح شهر دبی پراکنده شده اند.رستوران های زنجیره ای Jabal Al Noor : این رستوران زنجیره ای که یک رستوران خاورمیانه ای است به ارائه غذاهای فست فودی و نوشیدنی های منحصر به فرد با نام های خاص همچون لکسوس(Lexus) برج العرب (Burj al Arab) و سیتارا (Sitara) می پردازد. در این رستوران هزینه همه اقدام بین ۷ تا ۱۰ درهم امارات است.

رستوران هایی با قیمت متوسط

رستوران Royal Kebab : این رستوران از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۲ نیمه شب باز بوده و به ارائه بهترین خدمات برای مهمانان می پردازد. علاوه بر آن این رستوران از پذیرایی در فضای باز و فضای کشیدن قلیان نیز برخوردار است. هزینه صرف غذای هر نفر در این رستوران در حدود ۵۰ درهم امارات می شود.

آدرس: Royal Kebab Restaurant, Dubai Media City, Zee Tower, Next to BBC

تلفن: ۹۷۱۴۴۵۰۸۱۰۵ و فکس: ۹۷۱۴۴۵۰۳۶۷۹

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو صندلی این رستوران می توان به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید: royalkebab@rjs.ae

رستوران Shabu Shabu UAE : این رستوران یک رستوران آسیایی بوده به ارئه غذاهای آسیایی از همه بخش های این قاره بزرگ می پردازد. در این رستوران قطعاً می توان غذاهایی چون شابو شابو (shabu shabu) غذای ژاپنی تهیه شده از قطعه ‌های نازک گوشت و سبزیجات پخته شده در آب، سوشی (sushi) غذای مشهور ژاپنی که بیشتر از ماهی تهیه می شود و دیگر غذای ژاپنی به نام تپپان ‌یاکی (teppanyaki) پیدا کرد. هزینه صرف غذا در این رستوران واقعا معقول بوده و روزانه تخفیف های قابل توجهی را ارائه می دهد. صرف یک غذا سالم و بهداشتی برای هر نفر بین ۶۰ تا ۸۰ درهم امارات هزینه بر می دارد.

آدرس:  ۲nd December St, Al Hudaiba

تلفن: ۹۷۱۴۳۵۹۹۲۲۴۰۰

رستوران Jedoudna: این رستوران که از نوع رستوران های خانوادگی لبنانی بوده از ۷ صبح تا ۱ صبح باز است و به ارائه خدمات لازم جهت رفاه مهمانان می پردازد. علاوه بر آن این رستوران از پذیرایی در فضای باز و فضای کشیدن قلیان نیز برخوردار است. هزینه صرف غذای هر نفر در این رستوران در حدود ۱۰۰ درهم امارات برآورد می شود.

آدرس:  Rimal Sector, The Walk at Jumeirah Beach Residence

تلفن: ۹۷۱۴۴۲۳۰۷۶۶ و فکس: ۹۷۱۴۴۲۳۰۷۶۵

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو صندلی این رستوران می توان به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید: jedoudna@eim.ae

رستوران های گران قیمت

همه هتل های سطح بالا و چهار تا پنج ستاره شهر دبی حداقل یک رستوران بزرگ و مجهر دارد که غذاهای بین المللی همچون غذاهای ایتالیایی، ژاپنی، هندی و غیره ارائه می دهد. کیفیت غذاهای اینگونه رستوران ها بسیار بالا بوده و مهمانانی غیر از کسانی که در هتل اقامت دارند نیز می توانند از خدمات و غذاهای آنها لذت ببرند.

رستوران AT.MOSPHERE: این رستوران در طبقه ۱۲۲ برج الخلیفه (Burj Khalifa) یکی از بلندترین برج های جهان قرار دارد و از ساعت ۱۲ ظهر تا ۲ صبح باز است که یکی از منحصر به فردترین غذاهای جهان را به مهمانان خود ارائه می دهد. لازم به ذکر است، افرادی که علاقمند به گذران یک عصر دلپذیر با نوشیدن چای یا قهوه هستند می توانند به این رستوران آمده و از چشم انداز غروب خورشید نیز لذت ببرند.  

تلفن: ۹۷۱۴۸۸۸۳۴۴۴

رستوران و کافه Al Fanar: این رستوران در هتل Festival City Dubai قرار گرفته و اولین رستوران قابل اعتماد و بسیار خوب غذاهای اماراتی محسوب می شود. در این رستوران می توان فرهنگ و سنت امارات، غذا.

 

گزارش:نیروانا محمدحسینی

    No tags for this post.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا