تولید دارویی برای افزایش توانایی بدن در تخریب تومورهای سرطان سینه

محققان دانشگاه «نورث کارولینا» می گویند: یک مسیر سیگنالینگ در بدن که به مبارزه با عفونت کمک می کند، می تواند کلید موفقیت در تحقیقات در زمینه سرطان سینه باشد.

آنها این مطالعه جدید را روی موش هایی انجام دادند که از لحاظ ژنتیکی به گونه ای اصلاح شده بودند که سرطان سینه داشته باشند. محققان در این مطالعه متوجه شدند که با فعال سازی این مسیر، سلول های مهندسی شده ژنتیکی توانستند تومورهای سرطان سینه را در موش ها از بین ببرند.

این مطالعه نشان داد این روش ایمنی درمانی موجب فعال سازی مسیر «STING» می شود. مسیر STING یک ساز و کار طبیعی در بدن برای تحریک سیستم ایمنی بدن به‌منظور مقابله با ویروس و باکتری و همچنین از بین‌ بردن سلول ‌های غیرطبیعی (سرطانی) در بدن است.

«سلول تی کایمریک گیرنده آنتی‌ژن» (CAR T) مبارزان بدن نامیده می شوند و محققان از آنها برای درمان سرطان های خون در انسان ها استفاده می کنند. سلول تی کایمریک گیرنده آنتی‌ژن ( Chimeric antigen receptor T cell) نوعی روش درمان سرطان است که از روش‌های سلول درمانی بر پایه ایمنی درمانی و مهندسی ژنتیک برای بهبود بیماران مبتلا به انواع سرطان‌ های خون، با استفاده از سلول ‌های خونی خود فرد بیمار (اتولوگ) استفاده می‌کند.

از سلول های CAR T همچنین برای درمان لنفوم، تومورهایی که از غدد شروع می شود، استفاده شده است. در حال حاضر آزمایش های بالینی به منظور بررسی توانایی این سلول‌ها برای مبارزه با بسیاری از سایر انواع سرطان خون در حال جریان است.

پروفسور «جاناتان سروودی» از دانشگاه نورث کارولینا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: با این حال، فعالیت بالینی سلول های CAR T در بیماران یا مدل های حیوانی با تومورهای جامد متوسط ​​بوده است.

نویسندگان این مطالعه می گویند: این سلول ها ممکن است تاثیر کمتری در حمله به تومورهای جامد داشته باشند؛ زیرا آنها مجبورند به داخل تومورها مهاجرت کنند و سپس به اندازه کافی زنده بمانند تا تمام سلول های سرطانی را از بین ببرند. علاوه براین، این سلول ها و مولکول های اطراف آنها اغلب «سرکوب کننده سیستم ایمنی» هستند و یک «ایست بازرسی» را که سلول های تی را متوقف می‌سازد، فعال می کنند.

اکنون در این مطالعه محققان دانشگاه نورث کارولینا، موش های مبتلا به سرطان سینه را با دارویی به نام cGAMP درمان کردند. محققان مشاهده کردند این دارو موجب فعال سازی مسیر STING شد و یک محیط پیش التهابی در تومورها ایجاد کرد. آنها می گویند این دارو، توانایی سلول های CAR T بدن را برای مبارزه با سلول های سرطانی افزایش می دهد.

براساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، سرطان پس از بیماری قلبی دومین علت اصلی مرگ و میر در این کشور به شمار می رود و سالانه حدود ۲۵۰ هزار زن در آمریکا به سرطان سینه مبتلا می شود.

این مطالعه در مجله Experimental Medicine منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا