۵۹۹ شرکت دانش‌بنیان تحت مدیریت زنان است

سیاوش ملکی فر روز یکشنبه در نخستین رویداد زنان، مالکیت فکری و زیست بوم نوآوری (شکوفا) که به صورت آنلاین و حضوری به همت صندوق نوآوری و شکوفایی در حال برگزاری است، افزود: نیمی از جمعیت نیروی کار جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، اما در بخش اشتغال وضعیت زنان در صنعت خوب نیست.

وی ادامه داد: برگزاری این رویداد به نمایان شدن دستاوردهای زنان در حوزه فناوری و نوآوری کمک می کند. امید است با برگزاری این رویدادها دستاوردها بیشتر دیده شود و موجبات تقویت آنها را فراهم کند.

وی گفت: بر اساس آمار سازمان جهانی مالکت فکری در سال ۲۰۱۹ در بخش مالکیت فکری در حال حاضر بیش از ۸۱ درصد در دست مردان و ۱۸ درصد، مربوط به زنان است.

 معاون توسعه صندوق نوآوری در خصوص بهره مندی زنان از خدمات صندوق در زمینه طرح ها و شرکت های دانش بنیان در سال ۹۹  افزود: در حوزه تسهیلات کرونای صندوق نوآوری و شکوفایی از بین ۹۷۲ درخواست ۷۷ شرکت با مدیرعاملی زنان بود. همچنین در بخش خدمات توانمندسازی نیز از ۵ هزار و ۳۵۱ درخواست سراسر کشور ۱۷۵ درصد آن توسط شرکت دانش بنیان با مدیر عامل زنان بوده است.

ملکی فر تصریح کرد: در مجموع ۵۹۹ شرکت دانش بنیان (۱۱درصد) با مدیرعاملی  زن در حال فعالیت است. در بخش تسهیلات نیز از  ۲ هزار و ۵۸۳ درخواست، ۳۸۴ درخواست مربوط به شرکت های دانش بنیان با مدیر عاملی زنان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از شیوع کرونا در صندوق نوآوری و شکوفایی رویدادهای استارتاپی حضوری برگزار می شد که هم زمان پخش آنلاین آن نیز صورت می گیرد.

ملکی فر گفت: در طراحی این رویدادها اساس برنامه بر حضور افراد طراحی شده بود و به شهرستان ها توجه چندانی نمی شد.

وی بیان کرد: با شیوع کرونا و برگزاری رویدادهای مجازی بیش از پیش به  بخش آنلاین رویداد توجه شد و در حال حاضر در رویدادهای مجازی صندوق شاهد حضور افراد بسیاری از شهرستان‌ها به صورت آنلاین هستیم.

معاون توسعه صندوق نوآوری درباره تاریخچه تشکیل این صندوق گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی بر اساس قانون دانش بنیان ها در سال ۸۹ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و براساس آن صندوق نوآوی و شکوفایی به منظور تامین مالی شرکت های دانش بنیان و توسعه شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بعد از احراز صلاحیت شرکت های دانش بنیان، کار تامین مالی این شرکت ها را به صندوق نوآوری و شکوفایی محول کرده است. قانون شرکت های دانش بنیان و اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۸۹ مصوب شد و در سال ۹۲ به اجرا درآمد و اکنون بر اساس آن بیش از ۵ هزار شرکت فناور در کشور فعال هستند.

ملکی فر افزود: در حال حاضر بیشترین شرکت ها در تهران متمرکز هستند و تعدادشان در حال افزایش است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی درخصوص خدمات صندوق به دانش بنیان ها گفت: خدمات صندوق در چهار بخش تسهیلات مالی، ضمانت نامه، سرمایه گذاری و توانمندسازی (کمک بلاعوض) به شرکت های دانش بنیان ارائه می شود. در بخش تسهیلات، تسهیلات با نرخ ۴، ۸ و ۱۶ درصد به شرکت های دانش بنیان برای نمونه سازی، سرمایه در گردش، تولید صنعتی، اشتغالزایی، لیزینک  و استصناع ارایه می شود.

وی تصریح کرد: صندوق در ارایه خدمات خود هیچ تفاوتی بین شرکت های کوچک و بزرگ، شرکت های نوپا تولیدی و صنعتی و در کل شرکت ها به هر شکل و شمایلی که باشند، قایل نمی شود. در بخش ضمانت نامه ها صندوق نوآوری شکوفایی با سود و زیان در سرمایه گذاری با شرکت های دانش بنیان شریک می شود؛ بدون اینکه از آنها ضمانت نامه  و وثیقه دریافت کند.

انعقاد ۵ هزار میلیارد تومان قرارداد با صنایع بزرگ کشور

ملکی فر در خصوص رویدادهای ارایه نیازهای فناورانه صندوق اظهار داشت: سال گذشته از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ۱۴ رویداد بزرگ در خصوص نیازهای فناورانه صنعت با دانش بنیان ها انجام شد که حاصل آن انعقاد ۵ هزار میلیارد تومان قرارداد با صنایع بزرگ کشور بود.

معاون توسعه صندوق نوآوری وشکوفایی گفت: در این رویداد دو روزه شکوفا ۲۰ نیاز فناورانه در حوزه آب وبرق و انرژی  ارایه  خواهد شد. همچنین نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان با محوریت زنان با حضور ۱۰ شرکت دانش بنیان برگزار شده  است. در این رویداد، دوشنبه های استارتاپی برای جذب مشارکت سرمایه گذاران در طرح های استارتاپی با حضور ۷ استارتاپ ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲ استارتاپ حوزه فضایی شرکت کننده در دوشنبه های استارتاپی توانستند بیش از ۴ میلیارد سرمایه گذار جذب کنند. در رویداد شکوفا ۲۰۲ نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ۹۵ نفر دانش بنیان و ۱۰۷ نفر غیر دانش بنیان شرکت کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا