جنگل های آمازون تا 43 سال آینده خشک می شود

به گزارش دیلی میل، جنگل آمازون با مساحت 3/2 میلیون مایل مربع بزرگ ترین جنگل بارانی کره زمین است. آمازون علاوه بر کاهش آلودگی هوا و تنظیم چرخه های اکسیژن و کربن، بارش هایی که در این جنگل ها اتفاق می افتد در حفظ حیات جمعیت محلی منطقه از طریق تأمین آب شیرین نقش دارد.
به گفته رابرت واکر، استاد جغرافیای دانشگاه فلوریدا، به دنبال اختلالاتی که فعالیت های انسانی در منطقه ایجاد کرده، خطر نابودی این جنگل را به شدت تهدید می کند. آمازون طی دهه های اخیر دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده و از یک جنگل انبوه و بسیار مرطوب به یک دشت باز و پرعلف و بوته تبدیل شده که احتمال آتش گرفتن آنها وجود دارد.
به گفته او، وابستگی مردمان محلی منطقه به منبع آب آمازون، نشان از شدت فاجعه ای دارد که پیش روی این کمربند سبز است و طی سال های آینده دامن گیر آن خواهد شد. به گزارش سیناپرس، این محقق اذعان می کند که سال 2064 این تحولات به اوج خود می رسد و پیش بینی ها نشان می دهد که خشکسالی به حدی برسد که این جنگل کاملا خشک می شود.
به گزارش سیناپرس، نابودی حاکمیت زیست محیطی در برزیل و ملت های آمازونی نگرانی های جمعی را درباره سرنوشت این جنگل تاریخی و بزرگ ایجاد کرده و محققان بسیار به آن پرداخته اند. آنها درباره این مسئله تردید دارند که جنگل آمازون بتواند در برابر تغییرات آب و هوایی منطقه ای مقاومت کند.
بیشترین نگرانی ها در این جنگل، مرگ و میر درختان بر اثر خشکسالی است که به دنبال آتش سوزی، جنگل زدایی و قطع درختان رخ می دهد. جنگل زدایی به عنوان قطع دائمی درختان، یکی از جدی ترین مسائل زیست محیطی به شمار می رود که به باعث تخریب زیستگاه درختان و از بین رفتن تنوع زیستی آنها می شود.
در کنار آن، حریق جنگل نیز آن را در خطر نابودی قرار داده است. آتش سوزی سال 2019 جنگل آمازون یکی از جدی ترین و طولانی ترین حریق های این منطقه بود به طوری که مؤسسه ملی تحقیقات فضایی آمریکا بیش از 80 هزار آتش سوزی را در سراسر برزیل اعلام کرد که نسبت به سال 2018 حدود 77 درصد افزایش یافته بود.

مترجم:ندا جوادهراتی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا