عجایب حیوانات در سال 2020

با نزدیک شدن به انتهای سال 2020، تازه ترین عجایب دنیا حیوانات می تواند جالب توجه باشد.

مارهای وزغ خوار

مارهای آسیایی کوکری از دندان های چاقومانند خود برای تکه کردن حفره های شکمی وزغ استفاده و اندام های این جانور را زیر و رو می کنند و تنها کیسه ای خالی از پوست این جانور را باقی می گذارند. گاهی مارها ساعت ها درون پوست وزغ ها جا خوش می کنند. دانشمندان بارها مارها را هنگام خوردن وزغ های سمی به دام انداخته اند. این وزغ ها به وزغ های لکه سیاه مشهور هستند. به گزارش سیناپرس، این وزغ ها ماده سمی سفیدی ترشح می کنند بنابراین، محققان احتمال می دهند که مارهای کوکری ممکن است برای جلوگیری از مسموم شدن با این سم، هنگام خوردن وزغ راهکار خاصی را در پیش می گیرند که بعد از آن جان سالم به در می برند در غیر این صورت، این غذا می تواند آخرین وعده غذایی آنها باشد.

میمون های هم نوع خوار

میمون های صورت سفید کاپوچین با چشم های قهوه ای تیره صورتی کوچک و موهای سفیدی که دور آن را احاطه کرده، ظاهری دلربا دارند اما گاهی همین موجودات به ظاهر زیبا، هم نوعان خود را می خورند. زمانی که نوزاد میمون از درخت به زمین سقوط می کند، اقوام او دور جسد میمون جمع می شوند. کمی بعد، یک میمون نر جوان و ماده باردارش به مرور از پاهای این نوزاد شروع به خوردن می کنند و در انتها، فقط سر، سینه و بازوهای میمون را دست نخورده باقی می گذارند. میمون های کاپوچین هنگام شکار حیوانات، به یک باره و به صورت گروهی تمام بدن حیوان را می خورند نه این که تنها دو میمون از بخشی از قسمت های طعمه تغذیه کنند و به همین دلیل، دانشمندان گمان می کنند هم نوع خواری رفتاری غیرمعمول برای کاپوچین های صورت سفید محسوب می شود.

نبرد پانداها روی درخت

محققان بعد از سه سال پیگیری پانداها در کوه های کینلینگ چین، سرانجام موفق شدن از دو خرس پاندا که سعی می کردند توجه ماده خرس را جلب کنند، فیلمبرداری کنند. این نخستین باری است که از این رفتار متفاوت پانداها فیلم برداری می شود و اگر انتظار دارید با تصاویری بامزه و خنده دار روبرو شوید، سخت در اشتباهید. به گزارش سیناپرس، دو پاندای نر در زیر یک درخت برای تسویه حساب با یکدیگر می جنگند در حالی که ماده خرس پاندا روی شاخه های همان درخت نشسته است. پاندای مسن تر پیروز این کشمکش می شود اما زمانی که پاندای ماده به پایین درخت لیز می خورد، موفق می شود از آنجا دور شود. هر دو پاندای نر جلب توجه ماده را تا چند هفته ادامه می دهند تا جایی که سرانجام پاندای نر جوان تر موفق به تصاحب ماده خرس می شود.

پنگوئن های بمب افکن

پنگوئن ها قادرند مدفوع خود را تا فاصله زیادی تا بیشتر از دو برابر طول بدن خود پرتاب کنند. دانشمندان به دقت محاسبه کرده اند که پنگوئن ها چه مقدار نیرو برای پرتاب مدفوع خود صرف می کنند. این گروه تحقیقاتی همچنین مشاهده کرده اند که پنگوئن های Humboldt مدفوع خود را در یک قوس زیبا نسبت به لانه خود در زمینی بالاتر پرتاب می کنند. آنها محاسبه کردند فشاری که در مقعد پنگوئن ها ایجاد می شود تا بتوانند مدفوع خود را در فاصله زیادی پرتاب کنند حدود 2/28 کیلوپاسکال است. این فشار به اندازه ای است که این جانور می تواند مدفوع خود را با سرعت 8 کیلومتر در ساعت و تا فاصله 134 سانتی متری پرتاب کند.

زنبورهای گودزیلا تخم گذار در آب

زنبور گودزیلا نام هیولایی خود را از شیوه شکار طعمه خود گرفته است. این زنبور انگلی، زیر آب شیرجه می زند تا کرم های پروانه ای را شکار کند که درست زیر سطح پوشش های ساختگی شناور می شوند. این زنبور، یکی یکی کرم های پروانه را از پوشش بیرون کشیده و آنها را به بالای آب می کشاند و به سرعت پوشش های کیسه ای را پر از تخم کرده و درون آن تخم گذاری می کند. دانشمندان معتقدند روشی که این زنبور از آب بیرون می آید درست مانند بیدار شدن گودزیلا در زیر آب در فیلم های علمی تخیلی است.

استفاده از CO2 برای جلوگیری از تشنج در موش کور

موش های کور بدون مو که در سوراخ های زیرزمینی دارای اکسیژن اندک زندگی می کنند، هیچ مشکلی با چین و چروک های پوستی خود ندارند. آنها به جای این که برای ادامه حیات به اکسیژن نیاز داشته باشند، به دی اکسید کربن وابسته اند. موش های کور به دلیل جهش ژنتیکی، فاقد کلیدی در مغز هستند که فعالیت الکتریکی مغز را تحت کنترل در می آورد. این جهش به حیوان اجازه می دهد انرژی گرانبهایی را برای خود ذخیره کند و میزان بالای دی اکسید کربن در سوراخ های محل زندگی آنها، مانع از فعالیت مغز به شکل متفاوت می شود که در حالت عادی آنها را از خطر صرع نجات می دهد.

 لمورها با معجون عشق

لمورهای نر دم حلقه ای از غده ای که در مچ دست خود دارند، عطر منحصر به فردی برای خود تولید می کنند که در طول فصل جفت گیری دم خود را به این عطر آغشته می کنند. ای ترشحات معطر در طول سال تلخ است و بویی شبیه چرم دارد اما در فصل جفت گیری، این بو شیرین تر شده و عطر میوه می دهد. دانشمندان این نظریه را مطرح می کنند که نوسانات ایجاد شده در تستوسترون لمورهای نر باعث ایجاد تغییر در بوی این عطر می شود و حیوان را برای جفت گیری آماده می کند. اما در حالی که لمور ماده علاقه زیادی به عطر زمان جفت گیری دارد، مشخص نیست که آیا این نوع معطر بودن هنگام معاشقه، لمورهای نر را به شریک جنسی مطلوب تری تبدیل می کند یا خیر؟

پلاتیپوس های درخشان زیر آب

زمانی که دانشمندان مشغول مطالعه گونه هایی از پلاتیپوس بودند، به کشف جالبی رسیدند. آنها دریافتند که در زیر نور اشعه ماوراءبنفش UV، پلاتیوپوس ها نور سبزآبی از خود ساطع می کنند. جدا از این جانوران، سنجاب های پرنده و صاریغ ها هم جزء پستاندارانی هستند که این نوع درخشش فلورسانت زیستی را از خود دارند. دانشمندان بعد از مطالعه روی سنجاب های پرنده در موزه فیلد در شیکاگو هنگامی که تصمیم گرفتند پلاتیپوس ها را با نورهای سیاه آموزش دهند، متوجه درخشش این جانور زیر نور شدند. نور سبز پلاتیپوس، امکان دیده شدن توسط شکارچیان را کاهش می دهد.

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا