ویروس کرونا در زمستان بیشتر روی سطوح باقی می ماند

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید مشخص شد ذراتی شبه ویروس یا VLPs ، مشابه ساختار خارجی ویروس کرونا یا همان ویروس  SARS-CoV-2 بوده و رفتاری یکسان با این ویروس را نشان می دهند. محققان دانشگاه یوتا در ایالات متحده در این رابطه گفتند که ذرات شبه ویروساز  پوسته های خالی ساخته شده از همان جنس لیپیدها و سه نوع پروتئین موجود در ویروس فعال کرونا است ، اما این ذرات فاقد ماده ژنتیکی آر ان ای هستند که باعث ایجاد عفونت می شود.

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی اعلام کردند: ذرات شبه ویروس هیچ ژنومی ندارند و بنابراین هیچ تهدید عفونی از جانب آن ها وجود ندارد و به همین دلیل پژوهشگران قادر به بررسی رفتار ویروس ها به کمک این ذرات هستند. آزمایش های انجام شده در این رابطه در شرایط آب و هوایی خشک و مرطوب و دماهای متفاوت روی سطوح شیشه ای انجام شد.

محققان دریافتند که معمولاً وقتی فرد آلوده به بیماری کرونا  از طریق عطسه ، سرفه یا بازدم شدید، قطره های تنفسی کوچک مملو از مخاط ویروسی را از ریه های خود خارج می کند،  این قطرات نسبت سطح به حجم بالایی داشته و به سرعت خشک می شوند.  بنابراین ذرات ویروس روی سطوح باقی مانده و می توانند  به یک میزبان جدید منتقل می شوند.

در ادامه این تحقیقات، محققان با استفاده از تکنیک های پیشرفته میکروسکوپی مشاهده کردند که ساختار ذرات شبه ویروس تحت این شرایط چگونه تغییر می کند. این بررسی ها نشان داد که بالا بردن دما تا حدود ۳۴ درجه سانتی گراد به مدت 30 دقیقه باعث تخریب ساختار خارجی ویروس کرونا می شود. به گفته محققان ، این تأثیر روی ذرات خشک بیشتر از ذرات مرطوب بوده و  ویروس کرونا در هوای سردتر ممكن است مدت طولانی تری را روی سطوح باقی بماند.

در این میان احتمال داده می شود رطوبت در کنار دما، نقش کلیدی در بقای ویروس در محیط بیرونی داشته باشد و محیط گرم تر باعث کاهش بیشتر رطوبت ویروس شده و در نابودی سریع تر آن ها تاثیر دارد اما ویروس ها قادر هستند در فضای سرد به مدت بیشتری رطوبت داخلی خود را حفظ کنند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Biochemical and Biophysical Research Communications منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا