بسته‌بندی‌های مواد غذایی نانویی کرونا را از بین می برد

نتایج یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که نوعی فیلم پلاستیکی قابل انعطاف و شفاف (از جنس پی وی سی) می‌تواند در بسته‌بندی گوشت، میوه و سایر مواد غذایی استفاده شده و از آن‌ها محافظت کند.

این فناوری همچنین می‌تواند محصولات غذایی را از گزند ویروس کرونا که مسوول شیوع کرونا در سراسر جهان است، حفظ کند.

این محصول نانویی که توسط تولیدکننده پلاستیک برزیل، یعنی شرکت الپز (Alpes) تولید و به بازار عرضه شده، حاوی نانوذرات نقره و سیلیس است و لیسانس این فناوری از شرکت Nanox، که توسعه دهنده این فناوری است، خریداری شده ‌است.

در آزمایش‌های انجام شده در موسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه سائو پائولو (ICB-USP)، این فیلم پی وی سی قادر به حذف ۷۹٫۹ درصد از ویروس کرونا در سه دقیقه و ۹۹٫۹۹ درصد آن‌ها در مدت زمان ۱۵ دقیقه است.

لوسیو فرینتاس جونیور نویسنده تحقیقی در این مورد از موسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه سائوپائولو گفت: از بین بردن ویروس کرونا توسط این مواد بسیار موثر و سریع بوده است.

فرینتاس افزود: از زمان شروع بیماری کرونا در سراسر جهان تاکنون، این محصول کاربردی کاملاً متفاوت از بیش از ۴۰ محصولی که برای مقابله با ویروس کرونا تولید و مورد آزمایش قرار گرفته دارد.

این فیلم براساس استاندارد ISO ۲۱۷۰۲: ۲۰۱۹ مورد آزمایش قرار گرفته است؛ ISO ۲۱۷۰۲: ۲۰۱۹ استاندارد فنی حاکم بر اندازه‌گیری فعالیت ضدویروسی روی پلاستیک و سایر سطوح غیر متخلخل است، در این آزمایش‌ها نمونه‌هایی از محصول با/بدون نانوذرات سیلیس نقره در مدت زمان متفاوتی در تماس مستقیم با ویروس کرونا قرار داده داشته است.

پس از دوره‌های زمانی تعیین شده، ذرات ویروسی موجود در مواد غذایی برداشته و در تماس با سلول‌ها قرار گرفتند تا میزان عفونت و تکثیر اندازه‌گیری شود.

سلول‌های مورد آزمایش در این پروژه از تمامی میمون آفریقایی مشتق شده‌ است،  نتایج نشان می‌دهد که این فیلم نقش موثری در کاهش ویروس کرونا داشته است.

به اعتقاد محققان، استفاده از این فیلم‌ها در بسته‌بندی‌ها با توجه به این که بعد از ۱۵ دقیقه می‌تواند نزدیک به ۱۰۰ درصد از ویروس کرونا را از بین ببرد، بسیار رضایت‌بخش است و می‌تواند کمک زیادی به ایمنی مواد غذایی کند.

نانو تکنولوژی فهم و به‌کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی عمدتاً متأثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک از خود نشان می‌دهند.