دریافت و پذیرش مدارک تحصیلی بدون استعلام ممنوع شد

منصور غلامی در گفت و گویی اعلام کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای اجرای قانون مقابله با تقلب و تهیه آثار علمی با مراکز و اشخاصی که این اقدامات را انجام می دهند، برخورد می کند.

وی افزود: همکاران در دانشگاه ها، استان ها، گروه های نظارت و ارزیابی و حراست ماموریت رصد این افراد را بر عهده دارند.

وزیر علوم به اقدام دیگر این وزارتخانه در خصوص کاهش میزان تقلب ها اشاره کرد و گفت: اقدام دیگر وزارت علوم که تقلب های پایان نامه ای را بدون اثر می کند، راه اندازی و تکمیل سامانه جامع استعلام صحت مدارک تحصیلی است که روی سامانه ملی خدمات دولت قرار می گیرد.

به گفته وزیر علوم، با استفاده از این سامانه هر دستگاه، سازمان و نهادی که از فردی مدرک تحصیلی دریافت می کند، بلافاصله امکان دریافت برخط اطلاعات مدرک از جمله صحت و محتوای آن شامل معدل، دانشگاه و مقطع تحصیلی را خواهد داشت.

وی درباره صحت مدارک تحصیلی دانشگاه های غیردولتی و موسسات آموزش عالی کوچک تر، خاطرنشان کرد: در دانشگاه های غیردولتی و برخی از موسسات کوچک تر، امکان صحت مدارک تحصیلی از طریق بارکد Qrcode و اسکن آن توسط تلفن همراه وجود دارد.

وزیر علوم با بیان اینکه در کوتاه ترین زمان، مکانیزم کنترل صحت مدرک تحصیلی فعال می شود، تاکید کرد: راه اندازی این سامانه بهتر از آن است که در گوشه و کنار زیرزمین ها دنبال افراد بگردیم.

به گزارش ایرنا، در خردادماه سال ۹۸، وزارت علوم با همکاری پلیس امنیت و قوه قضاییه اقدام به شناسایی و پلمب ۲۵ مرکز تهیه و فروش پایان نامه های تقلبی کرد. با این حال به علت شدت گرفتن بازار پایان نامه های تقلبی و رشد قارچ گونه این مراکز همچنین استقبال تعداد زیادی از دانشجویان به خصوص در دانشگاه های غیردولتی، وزارت علوم از امسال اقدام به راه اندازی سامانه استعلام مدارک تحصیلی به نشانی الکترونیکی https://estelam.msrt.ir/ کرد.

به گفته برخی از مقامات وزارت علوم، این سامانه تا حد زیادی در کاهش تقلب های پایان نامه ای موثر است و افراد با مدارک تحصیلی و پایان نامه تقلبی از طریق این سامانه به راحتی شناسایی می شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا