نوشابه انرژی زا موجب مثبت شدن تست اعتیاد می شود

بر اساس برخی شایعات دنیای مجازی، مصرف نوشیدنی های انرژی زا موجب مثبت شدن آزمایش مواد مخدر در تست های ادرای می شود. آنالیزهای انجام شده حاکی از این مساله است که هیچ مدرکی دال بر وجود ترکیبات شیمیایی مواد مخدر در نوشابه های انرژی زا وجود ندارد.

به گزارش سیناپرس،در نظر داشته باشید که تست های اعتیاد بر پایه آنالیز ادرار افراد و بررسی وجود موادی همچون مت آمفتامین ، اکستازی یا ترکیبات مرفین تمرکز دارند. این آزمایش ممکن است با مصرف برخی داروهای خاص، مثبت شود اما ترکیبات نوشابه های انرژی زا همواره زیر نظر مراکز کنترل استاندارد و مقامات بهداشتی هستند و از سوی دیگر سازندگان این محصولات موظف به ارائه ترکیبات موجود در کالا روی بدنه آن بوده و هر کسی به سادگی می تواند از محتویات نوشیدنی که مصرف می کند، مطلع شود.

این ادعا برای نخستین بار در تابستان گذشته توسط کاربری به نام آنژی رایدر فریز که خود را پزشک معرفی می کند، مطرح شد. وی در صفحه فیس بوک خود نوشت:

امروز در محل کارم یک مراجعه کننده داشتم که نوشابه انرژی زا مصرف کرده و تست اعتیادش مثبت اعلام شده بود. موضوع را به او اطلاع دادم و این فرد به هیچ عنوان قادر به پذیرش این مساله نبود، بنابراین من او را مجبور کردم که مقداری نوشابه انرژی زا  را در یک ظرف جدید بریزد و نتیجه آزمایش مجددا حاکی از مثبت بودن وجود  مت آمفتامین،  اکسی کدونو و بوپرنورفین بود.

اگرچه پست فوق الذکر اندکی بعد توسط این کاربر از فیس بوک حذف شد اما  کاربران شبکه های اجتماعی همچنان به اشتراک گذاری آن ادامه می دهند ، به این معنی که ادعاهای مرتبط با این مساله همچنان در فضای مجازی منتشر می شود.

کارشناسان علوم آزمایشگاهی ضمن تاکید بر این که در هر آزمایشی احتمال خطا وجود دارد اعلام کردند که  هیچ مدرکی از الگوی واقعی چنین نتایج آزمایشی که منجر به مثبت شدن تست اعتیاد بر اثر نوشیدن نوشابه های انرژی زا باشد در هیچ مطالعه ای وجود ندارد.

اولین نکته ای که باید بر آن تاکید کرد، این است که هیچ نوشیدنی انرژی زایی حاوی مت آمفتامین ، بوپرنورفین ، اکسی کدون یا MDMA (که با عنوان اکستازی نیز شناخته می شود) نیست. از سوی دیگر کاغذهای تست اعتیاد بر اساس نمونه ادرار طراحی شده اند و مشخص نیست چرا این پزشک مجهول، آن ها را روی خود نوشابه انرژی زا امتحان کرده و اساسا آیا این موضوع واقعا رخ داده است یا صرفا یک شوخی محسوب می شود؟

در خاتمه باید به این موضوع اشاره کرد که این آزمایش برای چند بار توسط مرکز صحت سنجی snopes تکرار شده و در نتیجه گیری این گزارش صریحا عنوان شده است: در کل ، ما هیچ مدرکی برای اثبات ادعاهای خاص گفته شده در شبکه های مجازی که با اصطلاحات گیج کننده و گمراه کننده ای بیان شده بود ، پیدا نکردیم. به نظر این می رسد انتشار این خبر یک شوخی یا تلاشی برای ساخت شایعه باشد و نوشیدن نوشابه های انرژی زا مطلقا ارتباطی با مثبت شدن تست مواد مخدر ندارد.