موجودات نمک دوست در اکوسیستمهای آبی نقش مهمی ایفا می کنند

محققان زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف در اختیار داشتن یک بانک میکروبی غنی و بی نیازی از خرید سویه از بانک های میکروبی خارج از کشور  به بررسی یک اکوسیستم پرشور ( تالاب اینچه برون )  از نظر گوناگونی میکروارگانیسم های ساکن و درک گوشه ای از تنوع زیستی موجود در آن ، شناسایی توانمندی میکروارگانیسم های نمک دوست در تولید متابولیتهای ثانویه و امکان دستیابی به جنس و گونه های جدید برای افزودن  به ذخایر ژنتیکی کشور پرداختند.

تکامل طولانی میکروارگانیسم ها و توانایی های متابولیکی گسترده شان و نقش مهمی که در چرخه عناصر، پالایش زیستی، تولید آنتی بیوتیک ،تولید فرآورده های تخمیری و خوراکی، همزیستی با گیاهان، بیابان زدایی و افزایش حاصلخیزی خاک و…. ایفاء می کنند، اصلی ترین دلایل اهمیت بررسی  تنوع زیستی میکروبی بوده است.

امروزه یکی از شاخصهای سلامت هر زیست بوم و پایداری آن، تنوع میکروارگانیسم های آن در نظر گرفته می شود. به‌طوری که زیست بوم های با تنوع کم‍تر، محیط هایی در معرض خطر، حساس و نیازمند مراقبت خاص محسوب می شوند. رفتارهای انسانی و یا عوامل طبیعی که زیست بوم ها را به سوی کاهش تنوع میکروبی آن هدایت می کنند، می توانند منجر به تخریب زیست بوم و یا بروز همه گیری ها و آفت ها شوند .

رایج