دانشگاه علم وفرهنگ پژوهش محورو کارآفرین است

سیناپرس: دکتر ایمانی در پاسخ به  این سوال که چرا نام دانشگاه علم و فرهنگ در طول این چند سال بسیار شنیده شده و بر سرزبان هاست ، گفت: بیش از 30سال از تاسیس نهاد جهاد دانشگاهی می گذرد و فضای این نهاد با پژوهش، آن هم پژوهش های کاربردی اخت گرفته است. به دلیل نیازهای کشور که توجه به پژوهش را بیشتر الزامی می کند جهاد مستقیما فعالیت های خود را به سمت پژوهش های کاربردی سوق داده است. وقتی جهاد دانشگاهی  وارد عرصه آموزش شد قرار براین شد که آموزشی را ارائه بدهد که خلاء آن در دیگر مراکز  آموزشی وجود داشت.بنابراین جهاد دانشگاهی در سال 1370اولین دانشگاه را باعنوان موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی تاسیس کرد  و بعد چند سال این موسسه تبدیل به دانشگاه شد.

دکتر ایمانی در ادامه درباره ماهیت این خلاء و ضرورت توجه به آن گفت: ما در دانشگاه ها بحث پژوهش کاربردی را داریم چیزی که در دانشگاه های پیشرفته با نیازهای جامعه کاملا عجین شده وبراساس آنها پژوهش تعریف شده است. در دانشگاه های ما هرچند شرایط بهتر شده اما باز هم این چنین موردی کمتر به چشم می خورد.بنابراین قرار شد دانشگاه هایی که  جهاد دانشگاهی تاسیس می کند نخستین مزیت شان پژوهش محور بودن باشد .

 وی افزود: شما اصطلاح دانشگاه های نسل سوم را شنیده اید و وزیر علوم هم در مورد این مسئله در صحبت هایشان گفته اند . این نشان می دهد که ایشان هم به مسئله پژوهش توجه دارند. اصطلاح دانشگاه نسل سوم امروزه به این دلیل بکار می رود که درحال حاضر با خیل فارغ التحصیلان بیکار روبه رو هستیم . اگر روزی خانواده ها خوشحال می شدند از اینکه فرزندشان در دانشگاه قبول شده اند، الان هم خوشحالند و هم نگران ،خوشحالی از ورود و نگرانی از اینکه بعداز 4سال چه اتفاقی برای فرزندانشان خواهد افتاد.

رئیس دانشگاه علم وفرهنگ درخصوص تفاوت نسل های دانشگاهی گفت:دانشگاه های  نسل اول آموزش محور بودند، دانشگاهای نسل دوم پژوهش محور و امروز دانشگاه ها به سمتی می روند که محصول عالی دانشگاه که فارغ التحصیلانش است بیکار نباشند . در دانشگاه علم و فرهنگ که وابسته به جهاد دانشگاهی  است بحث برسراین است که وقتی دانشجو فارغ التحصیل شد به اشتغال نزدیک باشد. در این 20سالی که از عمر دانشگاه می گذرد روزهای سختی را پشت سر گذاشته ایم. دانشگاه ما از بودجه دولتی استفاده نمی کند .این موضوع اگرچه سخت است اما ما تجربه روی پای خود ایستادن را در این دانشگاه داریم .

دکتر ایمانی درخصوص شرایط ورود به دانشگاه علم وفرهنگ گفت: دانشجو برای ورود به این دانشگاه از طریق کنکور سراسری می تواند اقدام کند.دانشگاه علم و فرهنگ  وابسته به آموزش عالی است .گفتنی است  طبق شاخص های وزارت علوم این دانشگاه رشد خوبی را داشته است.به خصوص در تحصیلات تکمیلی ودکترا دانشجویان با رتبه های تک رقمی می آیند آن هم به این دلیل که دانشگاه ما در تحصیلات تکمیلی به پژوهشگاه های جهاد متصل است. مثلادر رشته سلول های  بنیادی ما و پژوهشگاه رویان باهم دانشجو می گیریم. ازاین جهت دانشجوی رتبه یک که می تواند در دانشگاه های دیگری درس بخواند ترجیح می دهد به دانشگاه علم و فرهنگ بیاید . این دانشجو همان روز اول روپوش سفید می پوشد و به آزمایشگاه می رود و سال دوم هم برای استخدام و کار کلی طرفدار پیدا می کند.

وی افزود: این اتفاق در تمامی رشته های ما می افتد، مارشته مدیریت مالی داریم و برای  این رشته اولین تالار بورس دانشجویی را در دانشگاه تاسیس کردیم که این تالار مانند باقی تالار های بورس، خرید و فروش و معاملات انجام می دهد و در واقع   کارگاه تخصصی این رشته به حساب می آید. دراین صورت دانشجویان ما به عنوان متخصصان بورس پرورش و مهارت پیدا می کنند .در رشته مطالعات فرهنگی و مدیریت فرهنگی، در دانشگاه علم و فرهنگ نخستین خبرگزاری رسمی علمی را تاسیس کردیم که یک سال از تاسیس آن می گذرد  و با عنوان خبرگزاری علم و فرهنگ در حال فعالیت است.در این خبرگزاری آخرین اخبار علمی را منتشر می کنیم.

دکتر ایمانی در ادامه به اهمیت پرداختن به مسائل  و اخبار علمی اشاره کرد وافزود: این را خوب می دانید در خبرگزاری های کشور، اخبار علمی  در لایه آخر است و بیشتر رسانه ها اخبار سیاسی را پوشش می دهند در حالی که خبرگزاری علم وفرهنگ صرفا علمی است و دانشجویان این خبرگزاری را  با هدایت  اساتید اداره می کنند و انشالله امسال در همین راستا رشته ارتباطات و مدیریت رسانه را نیز در دانشگاه خواهیم داشت .در واقع مانمونه ای از دانشگاههایی هستیم که پژوهش محورو کارآفرین است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ همچنین در باره اهمیت و نقش پررنگ پژوهش در تمامی حوزه های علمی و تاکید بر آن ،افزود: در تمام  طول سابقه ورود دانشگاه ها به ایران ما کپی کردیم و آن هم کپی ناقص.دانشگاه هایی که در دنیا هستند،  مرزهای دانش را توسعه داده اند و در توسعه جوامع ایفای نقش کرده اند. درحالی که در زمینه توسعه علم دراین  80سالی که  دانشگاه داریم و  اساتید زحمت کشیدند و دانشجو تربیت کردند ، نیازی به تحقیقات احساس نشده است. درگذشته تزریق پول نفت باعث شد دانشگاه با جامعه فاصله پیدا کند . در نتیجه دانشگاه ها به سمت کارهای صرفا آموزشی علمی سوق پیدا کردند  و جامعه نیز به سمت کارهای صنعتی و تولیدی کشیده شد. این فاصله بعد از انقلاب کم شد و باز به تدریح پول نفت که باید در جای صحیح خرج می شد،  تبدیل به واردات شد .دراینجا بازهم به محیط دانشگاه و تولید فناوری از سوی دانشگاهیان احساس نیاز پیدا نکردند تا زمزمه تحریم ها شد . در چنین شرایطی دانشگاه ها مورد توجه قرار گرفتند و تهدید ها تبدیل به فرصت شد .خوشبختانه نهاد جهاد دانشگاهی دراین خصوص طی 30سال منحنی روبه رشدی را طی کرده است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: همانطور که «مقام معظم رهبری می فرمایند:" این تحریم ها خیر و برکتش بیشتر از محدودیت هایش است" البته اگر ما اراده داشته باشیم و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. باید از این فرصت ها استفاده کنیم ،زیرا ما از منابع انسانی بسیار خوبی برخورداریم و چیزی از کشورهای دیگر کم نداریم . مجامع بین المللی علمی گزارش می دهند که ایران با سرعت در حال حرکت روبه رشد  است .بنابراین مسئولی که در حوزه صنعت هست باید از سرمایه های دانشگاه استفاده کند تا صنعت نیز رشد کند.متاسفانه در این مورد خلاء داریم.

وی با اشاره به شکاف موجود میان دانشگاه وصنعت در کشور تصریح کرد: حدود چهار میلیون دانشجوی با استعداد داریم که از دانشجویان دانشگاه های دیگر کشورها فعال تر و پویاتر هستند اما وقتی دانشجو می بیند در بازار نیاز به او نیست کار یاد نمی گیرد .سیاست وزارت علوم تاسیس پارک های علم و فناوری است اما فقط تاسیس پارک ها بحث نیست دراین جا باید کار تولید شود ،این هم مستلزم تقاضا از سوی بازار است.اتصال صنعت به دانشگاه مسئله مهمی است که علم ما تبدیل به فناوری شود.

دکتر ایمانی در پاسخ به این سوال که برای حرکت از تحقیق علمی به سمت محصول چه مشکلاتی وجود دارد تاکید کرد:  از سیاست گذاری ها تا قوانین و ….همه مشکلاتی دارند. اما در شروع کار دانشگاه باید خود را  به سمتی سوق دهد که انقلاب آموزشی ایجاد کند.باید دانشگاه ها را از حالت کمیت بیرون بکشیم. به عقیده من دیگر ورود دانشجو به دانشگاه کافی است.درحال حاضر شرایط به گونه ای شده که در دانشگاه های دولتی کمبود صندلی خالی احساس می شود . بنابراین باید توسعه کمی را متوقف و به توسعه کیفی بپردازیم. فارغ التحصیلی که از دانشگاه می آید کار بلد نیست . من همیشه می گویم ممکن است بخشی از مشکل بیکاری فارغ التحصیلان کار بلد نبودن آنهاست و بخشی ممکن است مربوط به نبودن کار باشد . می بایست درسیاستگذاری ها، دستگاه های اجرایی برای همیشه نگاهشان را از خارج برگردانند .

در همین جا ،لازم است از آقای دکتر لاریجانی تشکر ویژه ای کنم. زمان تصدی ایشان در سازمان صدا وسیما، فرستنده ها از خارج وارد می شد، درحالی که در جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیر این  فرستنده ها تولید می شدند .باوجودیکه در آن زمان اعتماد سخت بود اما آقای لاریجانی این کار را انجام دادند و از فرستنده های تولید خودمان استفاده کردند.نتیجه این اعتماد این شد که امروزه تمام فرستنده های رادیویی قوی که زیر بار هستند تولید جهاد دانشگاهی است.بنابراین باید اعتماد کنیم و بدانیم جوان های ما توانایی دارند و باید آموزش داده شوند . هزینه اعتماد به دانشجویان خودمان کمتراز هزینه هایی است که برای خارجی ها می کنیم.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ تاکید کرد: خوشبختانه در سیاست گذاری ها باهمت شواری انقلاب فرهنگی نقشه جامع علمی کشور را داریم . همه نکات در آن گنجانده شده و برای همه دستگاه ها برنامه دارد .اگر امروز اجرای این نقشه جزو برنامه های دستگاه های اجرایی باشد می توانیم از سرمایه هایمان به خوبی استفاده کنیم. فقط نکته مهم همت و اعتماد است .همچنین اگر خارجی ها اصرار بر تحریم ها دارند ما باید به نفع خودمان از این تحریم ها استفاده کنیم .بنده یقین دارم با این سرمایه انسانی در کشور حتما می توانیم جزو رده های بالای علمی باشیم،البته هم اکنون هم هستیم و از نظر منابع هم کم و کاستی نداریم .فقط باید مدیریت ها دانشجویان را کارآمد کنندتا بتوانند در جامعه خدمت کنند.دانشگاه علم و فرهنگ این تجربه را دارد و می تواند آن را به دانشگاه های دیگر نیز منتقل کند.

وی در پایان درباره چالش بودجه مراکز پژوهشی کشور گفت: برای پژوهش حتما باید هزینه صرف کرد و نیاز به حمایت مالی دارد اما باید این را بدانیم که اینها هزینه نیست و سرمایه گذاری است.در پژوهش هزینه از همان روز اول سرمایه گذاری محسوب می شود، بنابراین نباید اینگونه باشد که اگر محدودیت مالی داشتیم  اول ردیف پژوهش را خط بزنیم،زیرا این مسئله  قطعا آینده پژوهش را تاریک می کند. باید این مسئله را درفرهنگ بودجه و برنامه ریزی های کشور جای دهیم که هیچ کس  در بدترین شرایط در بودجه  پژوهش دست نبرد. ضمن اینکه دستگاه های دولتی که بودجه دارند فکرنکنندکه اگر کارشان مبتنی بر پژوهش نباشد در بلند مدت می توانند جواب بگیرند. در این حالت دستگاه ها دچار روزمرگی می شوند.همانطور که  آقای دکتر روحانی همیشه بر امر پژوهش و کارآفرینی و فناوری تاکید دارند اگر دستگاه ها این ضرورت را مد نظر قرارد هند، در این صورت می توانیم از توانمندی های دانشگاه ها به نحو احسنت در جهت رشد و توسعه جامعه حداکثر استفاده کنیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا