برخی دستگاهها در همکاری با وزارت بهداشت به درستی عمل نمی‌کنند

همایون سامه یح نجف آبادی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: وزارت بهداشت تاکنون در مقابله با کرونا و خدمات دهی به بیماران اقدامات مناسبی انجام داده که قابل قدردانی است، اما از سایر دستگاه ها از جمله وزارت صنعت در تامین ماسک ارزان و مسئولان بودجه برای تامین منابع مالی انتظار همکاری بیشتری وجود دارد.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مثال در تأمین بودجه یک میلیارد یورویی برای مقابله با کرونا فقط ۵۰ درصد اعتبارات تامین شد. این سیاست در حوزه بهداشت و درمان حلال مشکلات نیست زیرا کشورهای دیگر بودجه ای به مراتب بیش از اعتبارات ایران برای مقابله با کرونا در نظر گرفتند.

وی ادامه داد: تحریم ها اثری در مشکلات حوزه بهداشت و درمان در مقابله با کرونا ندارد حتی در مورد واکسن نیز تاثیرگذار نیست زیرا حتی اگر  واکسن تولید شده در کشورهای دیگر به دست مردم ایران نرسد، تولید کنندگان داخلی در تولید داروی مورد نیاز بیماران کووید۱۹ و واکسن تلاش های بسیاری داشتند که می توان به فعالیت های ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و تلاش های این نهاد برای تولید واکسن اشاره کرد بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: نمی‌توان از وزارت بهداشت و درمان به تنهایی انتظار داشت تا همه اقدامات مقابله با ویروس کرونا را انجام دهد، اختلاف نظر میان دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط در تعامل و همکاری با وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا وجود دارد اما امیدواریم برای جلوگیری از افزایش مشکلات و جدیت در مبارزه با این بیماری، همکاری دستگاهها با وزارت بهداشت افزایش پیدا کند.

سامه یح نجف آبادی ادامه داد: رشادت ها، ایثار و جانفشانی های کادر درمان در مقابله با کرونا تاثیر بسیاری داشته است باید قدردان اقدامات وزارت بهداشت و ازخودگذشتگی های کادر درمان طی چند ماه گذشته برای مقابله با این ویروس بود و این مساله در تاریخ ثبت خواهد شد، اما از دست اندرکاران حوزه سلامت انتظار می رود از نظرات کارشناسی در ستاد مقابله با کرونا استفاده کنند.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی لایحه سال آینده بودجه، از اعتبارات مورد نیاز وزارت بهداشت حمایت خواهد کرد، ضمن اینکه مجلس از ستاد مقابله با کرونا نیز تاکنون حمایت‌های لازم را داشته است.

 ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ ( فوریه ۲۰۲۰)  بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۵۴ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز  بر اثر این بیماری جان خود را از داده اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می شوند.

امروز(دوشنبه) قربانیان روزانه کرونا به رکورد ۴۸۶ نفر رسید که با احتساب این رقم، تلفات کشوری به ۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

قرار است از روز شنبه یکم آذر ماه برای اعمال مهار کرونا محدودیت بیشتری از جمله ممنوعیت تردد شهر به شهر و حضور یک سوم کارکنان در ادارات اعمال شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا