گیاه اسفرزه دیابت را درمان می کند

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی، دکتر حسن فلاح حسینی عضو هیات علمی این پژوهشکده و محقق در زمینه بیماری دیابت با اشاره به اینکه دیابت یکى از شایع‌ترین بیمارى‌هاى مزمنى است که بشر را گرفتار کرده و با توجه به آنکه اکثر بیماران دیابتی مبتلا به یبوست هستند، گفت پسیلیوم دارای فیبرهای محلول در آب و 10 الی 30 درصد موسیلاژ با خواص ملینی است.

این محقق حوزه دیابت اظهار کرد: به نظر می رسد که اثر ضد دیابتی این گیاه ناشی از مهار جذب گلوکز در روده است و مطالعات بالینی انجام شده مصرف روزانه پوست دانه گیاه خشک شده اسفرزه به میزان 5 تا 8 گرم در روز همراه با دو لیوان آب تاثیر زیادی در کاهش سطح گلوکز و هموگلوبین گلیکوزیله در بیماران مبتلا به دیابت را نشان داده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی افزود: یک متاآنالیز که پس از تصمیم FDA منتشر شد گزارش داد که پوسته اسفرزه قبل از وعده غذایی، بهبود قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) را بهبود می بخشد، اما اثر بیشتر آن در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دیده می شود.

وی گفت: همچنین محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در یک مطالعه به مدت دو ماه روی بیماران دیابتی، دریافتند که 5 گرم اسفرزه به صورت روزانه موجب بهبود بیماری دیابت شامل کاهش سطح لیپیدها، قند خون و هموگلوبین گلیکوزیله می شود.

دکتر فلاح حسینی مقدار مصرف این گیاه را در بیماران دیابتی 5 گرم پوسته اسفرزه در روز به صورت خوراکی قبل از غذا همراه با مقدار کافی آب یا مایعات توصیه و در خصوص تداخل با دارو و گیاه عنوان کرد: پوسته اسفرزه اگر با دارو همزمان مصرف شود میتواند مطلوب و یا نامطلوب باشد به همین دلیل به منظور کاهش خطر انسداد روده، اسفرزه باید همراه با مقدار کافی آب یا مایعات مصرف شود.

وی درخصوص مصرف اسفرزه در دوران حاملگی و شیردهی بیان کرد:  بر اساس مطالعات، مصرف پودر پسیلیوم در طول سه ماهه سوم بارداری می تواند به طور قابل توجهی از یبوست، شقاق مقعد و هموروئید جلوگیری کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا