سیگارهای الکترونیکی به ریه بیشتر آسیب می زند

بر اساس نتایج این مطالعه که توسط محققان دانشگاه بوستون انجام شده است، مصرف کنندگان سیگارهای الکترونیکی تقریبا ۳۰٪ بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های تنفسی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه، آمفیزم، برونشیت مزمن و آسم هستند.

داده های این مطالعه نشان دادند که خطر ابتلا به این بیماری های مزمن در میان مصرف کنندگان سیگارهای الکترونیکی در مقایسه با افرادی که این سیگارها را مصرف نمی کنند، ۳۱ درصد بیشتر است. همچنین خطر ابتلا به این بیماری ها در افرادی که قبلا سیگارهای الکترونیکی مصرف می کردند، ۲۸ درصد بالاتر است.

مشخص شده است که دوزهای کم آسپرین به کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی کمک می کند زیرا این دارو توانایی خون را برای لخته شدن و تشکیل انسدادهای آسیب رسان کاهش می دهد. بیماری های قلبی و عروقی سالانه عامل مرگ حدود ۱۸ میلیون نفر هستند و ۸۰ درصد این موارد در کشورهایی کم درآمد و با درآمد متوسط رخ می دهد.

به گفته این محققان، در سال های اخیر، شاهد افزایش چشمگیر استفاده از سیگار الکترونیکی در میان جوانان و بزرگسالان بوده ایم که نشان می دهند ممکن است شاهد افزایش ابتلا به بیماری های تنفسی از جمله آسم، بیماری مزمن انسدادی ریوی و سایر وضعیت های تنفسی در سنین نوجوانی و جوانی تا میانسالی باشیم.

طبق اعلام کلینیک مایو، بیماری مزمن انسدادی ریه باعث انسداد جریان هوا از ریه ها می شود، در حالی که آسم در نتیجه باریک شدن مجاری تنفسی ایجاد می شود. برونشیت مزمن در افراد سیگاری شایع است و آنها را مستعد ابتلا به عفونت های تنفسی می کند. آمفیزم یک بیماری پیشرونده است که در افراد سیگاری نیز تشخیص داده می شود و باعث کاهش ظرفیت ریه می شود.

محققان خاطر نشان کردند که هر یک از چهار بیماری مزمن یادشده منجر به دشواری تنفس می شود و می تواند زندگی را تهدید کنند خصوصا در صورت عدم درمان. محققان در این مطالعه داده های حدود ۲۲ هزار آمریکایی را که در یک مطالعه برای اندازه گیری تأثیرات مصرف دخانیات بر سلامتی شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

داده ها نشان داد که تقریبا از هر پنج نفری که در حال حاضر سیگار الکترونیکی مصرف می کردند، یک نفر به این بیماری های تنفسی مبتلا شدند؛ این درحالی است که آمار ابتلا به این بیماری ها در افرادی که قبلا از این سیگارها استفاده می کردند، ۱۵ درصد و در افرادی که هرگز از سیگارهای الکترونیکی مصرف نمی کردند ۱۰ درصد بود.

این مطالعه که در مجله JAMA Network Open منتشر شده است از جمله اولین مطالعاتی است که نشان می دهد استفاده از سیگارهای الکترونیکی می تواند به آسیب طولانی مدت تنفسی منجر شود.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا