جسد فوت شدگان ناشی از کرونا چقدر خطرناک است؟

تقریباً یک سال از آغاز شیوع ویروس کرونا از شهر ووهان چین می گذرد اما کماکان سوالات بی پاسخ بسیاری در مورد این ویروس جدید وجود دارد و هر روز نشانه ها و علائم جدیدی در مبتلایان به این بیماری دیده و تشخیص داده می شود.

هنوز یک روش درمانی قطعی یا واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری به دست نیامده و به نظر می رسد در خوش بینانه ترین حالت تا اوایل سال آینده میلادی این واکسن مرحله نهایی آزمایش های خود را طی کرده و در دسترس قرار خواهد گرفت.

ریه اجساد افراد مبتلا به کووید ۱۹  پس از مرگمانند یک توپ چرمی سخت و سفت می شود در حالی که معمولا ریه ها حالت اسفنجی دارند. به گفته دکتر رائو در ریه ها، کیسه های هوا پاره شده و از عروق خونی لخته شده پر می شوند که نکروز انعقادی ریه ها را ایجاد می کند.

در آن زمان باز هم همه افراد جامعه نمی توانند همزمان از این واکسن بهرمند شوند و معمولا کادر درمان و افرادی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، در اولویت دریافت این واکسن هستند.

هنوز مشخص نیست که آیا با واکسن کرونا، این همه گیری پایان می یابد؟ یا خیر . پزشکان و محققان تقریباً هر روز به حقایق جالبی درباره این بیماری واگیر جدید می رسند.

در یکی از آخرین یافته ها، پزشکان در ایالت کارناتاکای هند پیشنهاد کرده اند که بدن بیماران فوت شده در اثر کرونا را مورد کالبد شکافی قرار دهند.

محققان با برداشت نمونه آزمایشگاهی از مخاط بینی و گلوی فرد فوت شده در اثر کرونا، دریافتند که حتی تا ۱۸ ساعت پس از مرگ نیز ویروس کرونا در مخاط بینی و دهان فرد قربانی وجود دارد اما همین آزمایش از نمونه های جمع آوری شده از پوست این فرد، هیچ گونه آلودگی ویروسی را نشان نمی دهد.

به گفته دکتر دینش رائو (Dinesh Rao)، رئیس گروه پزشکی قانونی کالج پزشکی آکسفورد که سرپرست این  تیم کالبدشکافی نیز بود، احتمال شیوع ویروس از بدن جسد بیماران نیز وجود دارد بنابراین در انتقال و دفن اجساد این افراد نیز باید احتیاط لازم صورت گیرد.

علاوه بر این، محققان دریافتند که ریه اجساد افراد مبتلا به کووید ۱۹ مانند یک توپ چرمی سخت و سفت می شود در حالی که معمولا ریه ها حالت اسفنجی دارند. به گفته دکتر رائو در ریه ها، کیسه های هوا پاره شده و از عروق خونی لخته شده پر می شوند که نکروز انعقادی ریه ها را ایجاد می کند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا