ژنی منفرد که زنبور عسل ملکه را از کارگر جدا می‌کند

 گروهی از دانشمندان در دانشگاه ایالتی میشیگان و دانشگاه ایالتی وین، ژنی را کشف کردند که مسئول رشد و نمو بال و پا در زنبور عسل است و در افزایش توانایی زنبورهای عسل در جهت حمل گرده بسیار موثر است.
 
Zachary Huany حشره‌شناس دانشگاه ایالتی میشیگان گفته است؛ این ژن در تمایز پاهای عقبی در کارگران، حائز اهمیت است، طوری که ویژگی‌های لازم برای حمل گرده را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
 
ژن مورد نظر Ultrabithorax و یا UBX است که در واقع این ژن اجازه رشد یک لکه ساده بر روی پاهای عقبی زنبورهای کارگر را می‌دهد که باعث ساخته شدن سبدهای گرده می‌شود، اما در بخش دیگری از پاها، این ژن باعث شکل‌گیری 11 مو با فاصله‌های منظم بنام "شاخه گرده" می‌شود.
 
براساس این یافته‌ها، با وجود اینکه کارگران دارای چنین ویژگی‌هایی هستند، ملکه فاقد این ویژگی‌ها است و تیم تحقیقاتی نیز با جدا کردن و خاموش کردن ژن UBX این موضوع را تائید کردند، زیرا این عمل باعث شد تا سبدهای گرده، کاملا ناپدید شوند.
 
در خرزنبوریان (Bumble Bees)، که در همان خانواده زنبورهای عسل هستند، ملکه‌ها دارای سبد گرده‌ای شبیه به کارگران هستند. در این گونه UBX نقش مشابهی در شکل‌دهی پاهای عقبی دارد، زیرا این ژن دارای بیان بیشتری در پاهای عقبی به نسبت پاهای جلویی و میانی است.
 
Huang افزود: سبدهای گرده در زنبورهای عسل با پیچیدگی اجتماعی کمتر، با جزئیات کمتری دیده می‌شوند و یا اینکه اصلا وجود ندارد. ما به این نتیجه رسیدیم که تکامل سبدهای گرده یک تغییر بزرگ در میان حشرات اجتماعی است و بطور مستقیم با رفتار پیچیده اجتماعی بیشتر گره خورده است.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛پژوهش‌های آتی که توسط Huang صورت می‌گیرد، ممکن است اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه گرده‌افشانی زنبور عسل می‌تواند پیشرفت کند، در اختیار ما بگذارد. با وجود اینکه این تحقیق راه‌حلی برای جلوگیری از فروپاشی کلنی زنبورعسل ارائه نمی‌کند، می‌تواند گزینه‌ای برای بهبود ظرفیت جمعیت‌های رو به کاهش زنبورهای عسل باشد.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا