تجربه متفاوت پرواز با هواپیماهای بدون پنجره

سیناپرس: محققان مرکز "نوآوری پردازش" در انگلیس بر روی ایده طراحی و ساخت هواپیماهایی کار می کنند که دیواره به مراتب نازک تری دارند. این بخش از بدنه هواپیماها نه تنها دیواره بلکه شیشه آنها نیز به شمار می آید.
این ابتکار عمل بی سابقه صرفا به لطف فناوری صفحات OLED صورت می گیرد. با به کارگیری این صفحات در سرتاسر هواپیما مسافران این امکان را خواهند داشت تا با مشاهده آسمان و ابرها، دنیایی متفاوت را تماشا کنند.
مرکز نوآوری پردازش اعلام کرده است که این ابتکارعمل با هدف کاستن از مصرف سوخت ارایه شده است. دیواره هایی که با استفاده از این صفحات ساخته می شوند تأثیر بسزایی در کمتر شدن وزن هواپیماهای آینده دارند. در نتیجه چنین هواپیماهایی آلایندگی زیست محیطی به مراتب کمتری خواهند داشت.
در اعلامیه این مرکز آمده است: به ازای هر یک درصد کاهش وزن، 75 دهم درصد از مصرف سوخت کم می شود. وزن کمتر برابر با مصرف سوخت کمتر است و در نتیجه با تولید و انتشار کمتر آلاینده کربنی دی اکسید کربن، به بهبود سلامت مردم کمک می شود.
کارشناسان معتقدند با عملی شدن این ایده، به زودی شاهد هواپیماهایی خواهیم بود که همچون لوله فلزی با سرعت صدها کیلومتر در ساعت  در آسمانها به پرواز در می آیند و این درحالی است که چشم انداز حیرت انگیزی از آسمان فرا روی مسافران خواهد بود.
این دسته از صفحات باریک، سبک و قابل انعطاف هستد و این مزیتی عمده به شمار می آید. در ابتکارعمل مورد نظر محققان مرکز نوآوری پردازش، دوربین های مخصوصی در بدنه هواپیما نصب می شوند که تصاویر پانورامای عریض تولید و روانه صفحات OLED نصب شده در بدنه هواپیما می کنند.
محققان این شرکت معتقدند فناوری های لازم برای تولید این دسته از صفحات تا 5 سال آینده ارایه می شوند که به تبع آن طراحی و ساخت هواپیماهایی متفاوت با استفاده از این صفحات امکانپذیر خواهد شد.