توسعه انرژی‌های نو بهترین راه تامین انرژی در ایران

از این رو اهمیت استفاده از این نوع انرژی در جهان و ایران موضوع گفتگوی سیناپرس با دکتر علیرضا سیادتان، پژوهشگر در زمینه انرژی‌های نو، فوق دکتری برق و  عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب  است.

آلمان به انرژی هسته‌ای، نه گفته است

علیرضا سیادتان در گفت‌وگو با سیناپرس با اشاره به اهمیت استفاده از انرژی‌های نو از سوی کشورهای پیشرو می‌گوید: در گذشته‌ای نه چندان دور آلمان حجم زیادی از تولید برق خود را از نیروگاه‌های هسته‌ای دریافت می‌‌کرد، اما پس از مدتی با توجه به تجربه‌های جهانی، تغییر رویه داد و شروع به استفاده  از انرژی‌های تجدیدپذیر کرد.

دلیل اصلی آن‌ها این بود که خطر انفجار این نیروگاه‌ها زیاد است و در طول زمان شمار زیادی از انسان‌ها آسیب می‌‌بینند. پس از مدتی این کشور توانست میزان بازده انرژی خود را با استفاده از سلول‌های خورشیدی از چهل به شصت درصد برساند.

این پژوهشگر ضمن اشاره به تمایل کشورها در بهره‌گیری از انواع انرژی‌های نو می گوید: اغلب کشورها تمایل دارند از انرژی خورشیدی بهره بگیرند. البته باید بگویم این انرژی انواع گوناگونی دارد؛ برخی افراد بدون احداث سلول خورشیدی گرمای آن را متمرکز و آن را تبدیل به انرژی حرارتی می‌کنند. مشکل این نوع انرژی این است که به تنهایی قابل استفاده نیست؛ یعنی برای گرمایش یک خانه نیمی از آن باید خورشیدی و نیمی دیگر باید معمولی باشد که به آن سیستم هیبریدی می‌گویند. یک نوع دیگر فوتوولتاییک است که در مزارع خورشیدی کار گذاشته می شود.

نتیجه معکوس انرژی زیاد خورشیدی

به گفته سیادتان، انرژی خورشیدی و فوتوولتاییک در اروپا محبوبیت زیادی نسبت به دیگر انرژی‌های نو دارد که این امر به میزان و شدت دریافت انرژی خورشیدی در این کشورها برمی‌گردد.

شاید برخی تصور کنند که در مکان‌هایی که شدت و میزان دریافت انرژی خورشیدی بیشتر است، امکان بهتری هم برای تاسیس سلول‌های خورشیدی وجود دارد؛ در حالیکه دریافت انرژی زیاد، منجر به از بین رفتن کارآیی(Efficiency) انرژی و سلول‌های خورشیدی خواهد شد و نتیجه معکوس می‌دهد. با اینکه ایران انرژی خورشیدی زیادی دریافت می‌کند، اما بهره‌گیری از این انرژی به ویژه انرژی فوتوولتائیک در همه جای آن امکان‌پذیر نیست.

گفتنی است، منطقه لواسانات ظرفیت بالایی برای به دایر کردن سلول‌های فوتوولتاییک دارد.

این پژوهشگر می‌گوید؛ در میان کشورهای اروپایی آلمان، ایتالیا و فرانسه استفاده زیادی از انرژی فوتوولتاییک می‌کنند.  طبق آمارهای موجود پیش‌بینی شده است، در میان کشورهای اروپایی کشور دانمارک تا سال 2050، صد در صد انرژی خود را از طریق توربین‌های بادی تامین می‌کند.

وی در این باره می‌گوید: دانمارکی‌ها به دلیل وضعیت مناسب وزش باد در سرزمینشان، نخستین افرادی در جهان بودند که توربین بادی ساختند. در واقع تنها این نوع از انرژی تجدیدپذیر در دانمارک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 بنابراین به علت قدمت زیاد این کشور در تولید انرژی با استفاده از توربین‌های بادی، توانایی تولید صد در صد انرژی خود را دارد. همچنین تعداد زیاد توربین‌های بادی این کشور باعث شده است دریا مکان دومی برای تعبیه انتخاب شود.

طبق گزارش‌های منتشر شده، در ایران توربین‌های بادی برای اولین بار در سیستان و بلوچستان و منطقه خواف مورد استفاده قرار گرفتند. چراکه نوع وزش بادهای سیستان و خواف، برای تعبیه توربین‌های بادی بسیار مناسب هستند و با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان تا بیست هزار مگاوات توربین بادی می‌توانیم داشته باشیم. یکی دیگر از مناطق شناخته در بحث احداث توربین‌های بادی در ایران، منجیل و رودبار است.

سیادتان در این‌باره معتقد است؛ در هر مکانی که باد بوزد، نمی‌توان توربین بادی کار گذاشت. با وجود توربین‌های فراوان در این منطقه، به لحاظ کیفی نمی‌توان انتظار داشت مانند دانمارک تولید انرژی داشته باشیم. چراکه وزش باد سرعت بیشتری دارد و به اصطلاح شلاقی است. باد باید توزیع نرمان و سرعت ملایم داشته باشد تا بتوان حداکثر انرژی را از آن دریافت کرد. سرعت بالای باد بیشتر منجر به خسارت می‌شود تا دریافت انرژی.

گفتنی است؛ انرژی‌های بادی فراساحلی یکی از امکاناتی است که ما می‌توانیم از آن‌ها انرژی تهیه کنیم. اما موضوع مورد اهمیت در بحث ایجاد توربین‌های بادی در هر مکانی صرف هزینه بالای آن است.

این استاد دانشگاه درباره هزینه های تولید انرژی درکشور می‌گوید؛ به اعتقاد من انرژی بادی دارای هزینه اولیه زیادی است و از سوی دیگر باعث ایجاد آلودگی صوتی می‌شود و برای محیط‌ زیست آلوده‌کننده است؛ به همین دلیل انتخاب نخست برای تولید انرژی درکشورمان نیست.

گفتنی است؛ سلول‌های خورشیدی با دریافت سی درصد توان، انرژی می‌دهند و این میزان در توربین‌های بادی، به شصت درصد می‌رسد. 

وی تاسیس سلول‌های خورشیدی را در کشور مناسب‌تر می‌بیند و معتقد است؛ ویژگی مهم راه‌اندازی سلول‌های خورشیدی برای دریافت انرژی این است که هر فردی می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. در حقیقت برای بهره‌برداری از این نوع انرژی می‌توان با یک هزینه اندک صورت بگیرد. به همین دلیل پتانسیل دریافت و تبدیل انرژی خورشیدی در ایران شرایط بسیار بهتری نسبت به دیگر انرژی‌ها دارد.

به گفته سیادتان، سلول‌های فوتوولتاییک هم تا حدی به محیط‌زیست آسیب می‌زنند؛ چراکه عمر مفید سلول‌ها در این سیستم بیست سال است و پس از این مدت با مشکل بازگشت به طبیعت مواجه خواهند شد.

گفتنی است،ایران کشوری است که از لحاظ انرژی‌های تجدیدپذیر پتانسیل‌های بالایی داشته و پرونده استفاده از آن‌ها از سوی دولت به صورت جدی در حال پیگیری است.

بر این اساس تاکنون از منابع تجدیدپذیر حدود چهار میلیارد و ۴۰۵ میلیون کیلووات ساعت انرژی تولید شده که این میزان تولید برق توانسته از انتشار سه میلیون تن گاز گلخانه‌ای در کشور بکاهد.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا