نسل چهارم پارک‌های علم و فناوری دیگر دیواری نمی‌شناسد

 نخستین نشست مجمع فناوری و نوآوری استان تهران با  رویکرد "تحول دیجیتال؛ دلیل ضرورت حضور جامعه و رسانه در مسیر توسعه" و با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، دکتر پیروز حناچی شهردار تهران، دکتر عباس زارعی هنزکی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، مهندس مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس و سایر فعالان اکوسیستم فناوری و نوآوری به میزبانی پارک فناوری پردیس در کارخانه نوآوری آزادی، ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ برگزار شد.

 

دکتر زارعی هنزکی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در این نشست با تأکید بر لزوم شکل‌گیری مناطق نوآوری در دنیا تصریح کرد: امروزه نسل چهارم پارک‌های علم و فناوری دیگر دیواری نمی‌شناسد. باید گفت مناطق نوآوری جدا از مردم نیستند و با مردم زندگی می‌کنند. کار، زندگی، تفریح و یادگیری را می‌توان به‌عنوان چهار عنصر مناطق نوآوری برشمرد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم همکاری میان صنعت، دانشگاه و دولت در مسیر رسیدن به توسعه افزود: در دنیا بعد از مطرح شدن تحول دیجیتال digital (transformation) مسیر مشخص‌تری برای رسیدن به توسعه شکل گرفته است. در واقع جامعه و رسانه نیز باید در کنار یکدیگر در این مسیر گام بردارند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در این راستا حضور بخش‌های دیگر از جمله استانداری و شهرداری سبب می‌شود تا بتوانیم در مسیر توسعه از حضور جامعه نیز بهره‌مند شویم. نوع نگاه توسعه‌ای در شهرداری و آشنایی با پروژه شهر دانش دانشگاه تهران و همچنین وجود طرح‌های توسعه‌ای متعدد در این زمینه، به توسعه کشور از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان کمک خواهد کرد.

دکتر زارعی هنزکی، با تبیین تلاش‌های صورت گرفته جهت شبکه‌سازی در اکوسیستم کارآفرینی، نوآوری، فناوری و لکه‌گذاری‌های انجام شده در این زمینه، عنوان کرد: هم‌اکنون باید به ایجاد network of network بپردازیم تا بتوانیم میان عناصر اصلی اکوسیستم مانند مراکز نوآوری، مناطق نوآوری، دانشگاه‌ها و مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و… ارتباطات مشخص‌تری را شکل دهیم. به همین منظور باید نگاه جدیدی به پارک‌های علم و فناوری داشته باشیم.

وی در ادامه سخنان خود به موضوع شناسایی و ارزیابی بخش‌های نوآوری و فناوری (node) پرداخت و اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری می‌تواند در نقش یک نهاد تأیید صلاحیت (Accreditation Body) ظاهر شود و پارک‌های علم و فناوری و بخش پذیرش پارک‌ها را به‌عنوان ارکان اصلی و بازوهای خود برای شناسایی تفکر دانش‌بنیان انتخاب کند تا در نهایت شبکه‌های ایجاد شده در این اکوسیستم بتوانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

در این نشست، مدیران نهادهای فعال زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان تهران با استقبال از برگزاری اولین مجمع فناوری و نوآوری استان که زمینه‌ساز همکاری و هم‌افزایی بیشتر بازیگران این زیست‌بوم خواهد شد، بر توجه به استقرار تعداد کثیری از نقش‌آفرینان حوزه فناوری و نوآوری و تحقق بیش از نیمی از اقتصاد دانش‌بنیان کشور در استان تهران، این استان را پرچمدار توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور برشمردند و بر همکاری و شبکه‌سازی میان ذی‌نفعان در قالب مجمع فناوری و نوآوری استان تأکید کردند.

بنا بر اعلام پارک علم‌وفناوری دانشگاه تهران، همچنین در بخش دیگری از این نشست عنوان شد، مجمع از ستاد هماهنگی امور فناوری و نوآوری استان انتظار دارد فرصت‌ها و موانع رشد زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان و مشکلات فعالیت استارت‌آپ‌ها، کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان و فناور، سرمایه‌گذاران و دیگر فعالان در استان را با همفکری و استفاده از نظر خبرگان و ذی‌نفعان استخراج و پیشنهادهای خود را به کارگروه آموزشی، پژوهشی فناوری و نوآوری ارائه و پیگیری کند. با توجه به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان مسیر مهمی برای رونق اشتغال و جهش تولید است از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری و شهرداری تهران انتظار می‌رود گفتمان نوآوری و فناوری را در استان حاکم و دستگاه‌های اجرایی را به همکاری با این زیست‌بوم تشویق کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا